Gå til innhold
Arkivverket

[#34516] Kari Olsdtr., f. ca. 1786 i Våle, Vestfold


Gjest Espen Grønna Brataker
 Del

Recommended Posts

Gjest Espen Grønna Brataker

Den overnevnte Kari Olsdtr. var gift to ganger, den andre mannen (Paul Paulsen) har jeg opplysninger på. Kari flyttet 1814 fra Våle til Nøtterøy, og ved innflytningsattesten er hun oppgitt til å være enke. Men så leter jeg etter Kari's første ektemann. Noen kandidater:Viede i Våle, Vestfold:23 nov. 1805: Ungkarl Hans Olsen med pigen Kari Olsdotter begge af Waale Præstegjeld. Forlovere Paul Christopherson Alnedal og Anders Wemundson Borge.31. des. 1806: Ungkarl og Soldat Mads Hansson med pigen Kari Olsdotter, begge af Waale Præstegjeld. Forlovere - Carl (Lars?) Halvorson og Hans Christopherson.Nå lurer jeg på hvem som er den rette. Mannen hennes må være død før 1814. Kan det stå noe i Våle Bygdebok?Takker på forhånd for gode råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Jeg har begge bind av gårdshistoria for Våle,men uten nærmere plassering av disse personene gidder iallfall ikke jeg å bla meg gjennom 1500 sider! 2 kandidater til Kari i 1801: 1.På Guåker nordre og 2. på Løken nordre i Botne.Begge er nevnt i familiene i Botne bygdebok, men ingen av dem med tilleggsopplysninger. Alnedal=Almedal i Mulvika like sør for Holmestrand (Paul Christopherson er IKKE nevnt der i bygdeboka).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har lett litt på FS og der var det veldig få Kari Olsdt. i Vestfold på den tiden. Fant 2 stk. født i Våle, VE:Karen Olea(Clea) Olsdt. f.9/4 1786 Våle, foreldre Ole Tormodsen og Berthe Christens. Fant ingen O. Tormodsen i 1801, men en Berthe Christensdt. gift 2.gang med Halvor Andersen på Borge nedre.Kari Olsdt. f.jan. 1787 - død 20/11 1841, foreldre Ole Jensen og Gunild Pedersdt. Finner dem ikke i Våle i 1801, heller ikke som ektepar i Vestfold i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Til nr.3:Våle bygdebok s.490-491-Kurstad:Berthe Christensdatter Kurstad f.1749 Bingen u/Gjøklepp i Botne,g.1.1778 Ole Tormodsen f.1749 Viskjøl i Botne,d.1786,g.2.1787 Halvor Andersen fra Fon (i Ramnes). 3 barn - bare 1 nevnt med navn - Maria f.1779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.