Gå til innhold
Arkivverket

[#34519] Når fjernes gamle graver?

Gjest Anita Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Det kommer an på hvor lenge de etterlatte er villige til å betale festeavgift for gravstedet. Så vidt jeg vet er det fri grav i 20 år, og deretter må festeavgift betales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Det forholder seg ikke helt som Hunskaar skriver. Jeg får ikke lengere feste mine besteforeldres grav fra 1926. Ellers så er det Lov om Kirker og Kirkegaarder av 3 august 1897 som regulerer dette. Paragraf 40: Ethvert begravet Lig skal i Regelen hvile urørt i Jorden i 20 år osv,sitat slutt. Der er på visse betingelser annledning til å sette grensen til 15 år,dette gjelder også for Lig av barn under 12 år. Men til spørsmålet som var hvor lang tid det tar-.Det beror på behov for plass til gjenbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Hansen

Hei! Hvem har register på gravlagte? Kan de forskjellige kirkekontorene hjelpe meg med dette? Min oldemor ble antakelig gravlagt i begynnelsen av 1960-årene..MVH Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Hansen

Jeg skulle nok vært en generasjon eldre tror jeg.. Hadde vært lettere å finne ut av ting på en måte, men da hadde jeg ikke hatt vidunderet internett :) Jeg tror ikke jeg visste helt hva jeg ga meg utpå da jeg begynte med å finne mine gamle aner, men søren så morsomt og spennende det er!Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Sjølv om gravsteinen kanskje er fjerna, bør kyrkjekontoret kunne svare på kor ho er gravlagt.I Nordnorge er fredningstida ofte 40 år, sidan lika omdannast seinare her nord. I vår kommune får alle som ønskjer det feste grava i ytterligare tjuge år - og etter søknad kan ho festast i tjuge år til. Slik reknar vi at det i gjennomsnitt vil ta 70 år mellom kvar gravlegging i kvar grav.Dersom familien ønskjer å ta vare på ein gravstein ut over dei 80 åra, kan dei ordne det ved at dei gravlegg neste generasjon i same grava (familiegravsted). Så slepp vi bli historielause.Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Kirkevergen har register/kart over gamle graver,litt forskjellig fra sted til sted hvor gamle disse kart er. Der finnest vistnok et digitalt register over nyere graver som er festet,men som sagt spør Kirkevergen. Kirkekontoret har jo tilgang til Kirkebøken og kan slå opp for å finne dødsdato osv,det er jo ingen hemmelight at noen er død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Bjerke

Min fars kusine på Gardermoen fortalte at, da min oldefar døde i 1928, så skrev min bestefar her i landet til sine søsken i Norge at de skulle beholde pengene han skulle hatt, og kjøpe gravsten. Det var skikk at et gravsted ikke ble slettet hvis det var gravsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Anita, du kan være glad du ikke er eldre, og ikke bare pga. internett. For en generasjon siden var f.eks. folketellingen for 1900 fortsatt sperret, og tilsvarende sperrefrister (60 eller 100 år) hadde også laget problemer for søkningen i kirkebøker/klokkerbøker som i dag er frigitt. Dessuten har du statistisk sett mer tid foran deg til å fullføre jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Hansen

Hei Jon! Du har kanskje rett i det. Jeg har ihvertfall blitt bitt av dette. T.o.m min mor og far er veldig engasjerte, noe de ikke har vært tidligere.. Broren min har nå begynt å lete opp slekt på sin farsside og vi samarbeider om morssiden, siden den er felles.. Jeg har satt tanter i sving for å fiske etter informasjon som jeg ikke har klart å få frem. Planen er å få det i bokform en dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.