Gå til innhold
Arkivverket

[#34520] Martha Johannesdatter Stensbølle, Solør


Gjest Odd W. Ellevseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd W. Ellevseth

Martha Johannesdatter Stensbølle 1779-1846, er oppgitt som født i Solør. Hun ble i 1810 gift med kommandersersjant Anders Estensen Midtlyng (1783-1847) fra Horg, Sør-Trøndelag. (Busetnad og folkeliv i Horg , bind 2,side215) De har stor etterslekt. Hun fikk i 1803 en pike, Johanne, med Syver Olsen Brederud. (Grue kirkebok 4/1792-1805/folio 220) Vi ønsker mulige opplysninger om Marthas familie, foreldre, søsken, bosted mv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Rolf A Røkeness

Hun er vel den ugifte tjenestepige Marthe Johansdtr 21 år som var på Stensbøl i 1801: Lenke . Hun er vel også den Martha Johannesdt. Stensbøl 16 år som ble konfirmert i Brandval 04.10.1795. Før det har jeg ikke funnet henne. Håper dette kan gi noen en ide om hvem hun var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg ser at Grue var oppgitt som kirkesogn for Stensbøl. Brandval var vel frem til en gang på midten av 1860 tall annekskirke til Grue, slik at flere kirkelige handlinger ble foretatt i Grue. Stensbøl lå og ligger på Roverud i Brandval nå tilhørende Kongsvinger kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Kvesetberg

Det er brukt Johannesdtr. ved dåpen til Johanne mens det står Johansdtr. i Ft 1801. Det er en Marthe Johannesdatter født (UE) på Kingelsrud i Grue i 1779 /80: Far: Johannes Larsen, Gruset Mor Kari Nilsdtr. KingelsrudOg en Marthe Johansdtr. født i Græsberget (E) : Far: Johan Larsen og Mor: Eli Sigfridsdtr.Hilsen Erik K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Ved FT 1801 i Grue sogn er det kun ei Marte Johansd. og det var hun som var på Stensbøl. En kan ikke stole helt på FT 1801, det er påvist mangler. Dersom det var Marte f. 1780 i Græsberget, Brandval Finnskog som ble g.m. Anders Estensen, så var Marte nr. 3 i ei barnerekke på 11 så lang jeg har funnet i kirkebok avskriftene. Finneslekt på begge foreldresidene. Jeg vil anbefale å la spørsmålet gå til Solør Slektshistorielag på: http://home.online.no/~olejeast/solslekt/Hilsen Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.