Gå til innhold
Arkivverket

[#34526] Laurits Smedsrud og Tea A. Smedsrud

Gjest Anita Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Hansen

Laurits Smedsrud f.1851 Øvre Eiker g.m Tea A. Smedsrud f.1854 Nedre Eiker. De står oppført i 1900-tellingen Øvre Eiker under Smedsrud gård. Jeg leter etter foreldrene deres. De har jo blitt registrert med gårdsnavnet som etternavn. Dette gjør det hele litt vanskeligere å finne foreldrene..Mvh Anita Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være dette paretIGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 NorwayLAURITS OLSEN MaleMarriages: Spouse: THEA ANDERSDR Family Marriage: 23 JUN 1876 Nedre Eiker, Buskerud, NorwayMessages: Extracted marriage record for locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the marriage date.Source Information: Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type: M428532 1873 - 1896 0124049 Film NONE Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laurits Olsen Smedsrud ble født 27 Aug 1851 på Buslandseie, Eiker. Død : 30 Apr 1916 Smedsrud, EikerGift: 29 Jun 1876 i Nedre Eiker Kirke med Thea Andersdatter.(Laurits var sønn av Ole Rasmussen Buslandseie og Ingeborg Marie Borgersdatter)Laurits og Theas barn :17 Apr 1878 Alfred Lauritsen Smedsrud28 Jan 1880 Inga Marie Lauritsdatter Smedsrud1 Des 1881 Martha Mathilde Lauritsdatter Smedsrud3 Mar 1884 Olga Elisabeth Lauritsdatter Smedsrud22 Jan 1886 Ole Lauritsen Smedsrud25 Nov 1887 Anders Lauritsen Smedsrud02 Jan 1891 Thelma Lovise Lauritzdatter Smedsrud21 Mar 1893 Thora Lovise Lauritsdatter Smedsrud22 Jan 1895 Agnes Kristiane Lauritsdatter Smedsrud------ Thea Andersdatter ble født 28 Nov 1854 på Ekneseie, Eiker og døde 09 Nov 1918 i Skippergata 16, Tangen, Drammen. Hun ble begravet 16 Nov 1918 fra Haug kirke, Eiker. Thea ble Konfirmert 19. september 1869 i Nedre Eiker. Hun er ugift tjenestepike på Krok i Nedre Eiker i 1875. Hun gifter seg i 1876 og i 1900 tellinga bor hun med mann og sju barn på Smedsrud i Øvre Eiker. Hun er bosatt som enke i Skippergata 16 i Drammen når hun dør av kreft i 1918. (Dette er hjemme hos datteren Martha Mathilde) Hun begraves på Haug kirkegård i Øvre Eiker. Såvidt jeg husker er gravstenen der fortsatt.Theas foreldre: Anders Iversen Ekneseie og Marthe Maria Christophersdatter.Jeg har forøvrig bilde av Laurits og Thea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Hansen

Hei!! Jeg er målløs!! Hvordan vet du dette? Hadde det vært mulig å fått en kopi av det bildet? De er altså mine tipp-tipp-oldeforeldre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Jeg henger meg gjerne på...Thea Andersdatter var min tipp-oldefars søster. Min tippoldefar het Iver Andersen, f. 1842.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Hansen

Dette var moro! En ting jeg lurer på, konen til Ole L. Smedsrud, hun heter Jenny Elise Halvorsdatter Lilleås. Har hun tatt navn etter en gård? Vet det er en gård på Øvre Eiker som het/heter Lilleås, men finner ikke foreldrene hennes der.. Har også vært i kontakt med nåværende eier av Smedsrud gård og skal treffe han på nyåret. Han visste en del om gården og de som har bodd der.. Takker så mye for alle opplysninger jeg kan få og tusen takk for bildene!!Mvh Anita Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenny Elise Olausdatter var født på Lilleås på Eiker 14 feb. 1888(hun døde 29 sep 1954 -gravsteinen hennes er på Haug Kirkegård). Jenny Elise var hjemmeværede datter på Lilleås når hun giftet seg i Haug kirke på Eiker 11 sep. 1909. Hun var datter av Olaus Halvorsen Lilleås og Birthe Hansdatter. Du finner dem her i 1900: LenkeVil du vite mer om Smedsrudfolka, kan du sende meg en e-post på jonpunktumtorpkrøllalfac2ipunktumnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hvor langt bakover vil du gå? (Etterhvert blir det jo ganske akademisk). Jeg har endel, både opp til vår tid, bakover og sidelengs, men jeg tror nok Jon Torp har bortimot det samme.Viser ellers til min lille kommentar når det gjelder hvem som er med på bildet fra Smedsrud.Anyway: e-mail: khambkrøllalfaonlinedottnoMvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.