Gå til innhold
Arkivverket

[#34529] Smedsrud Eiker 2

Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Hei fra Porsgrunn, Jon! Du tenkte vel at jeg kom på banen når Thea Andersdatter var temaet.Jeg har en kommentar til identifiseringen av personene på bildet. Iflg det du skriver er de to damene i bakre rekke (nr. 3 og 5) er de kommende svigerdøtre Helga Christoffersdatter Nikkerud og Jenny Halvorsdatter Lilleås, men jeg har mer tro på at dette er et familiebilde og de to er døtrene Inga og Martha.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjellJeg er enig med deg. Dette halter litt. Har ikke gjort annet enn å gjengi opplysningene som fantes bak på bildet. Bildet finnes forøvrig i det lokale arkivet på Øvre Eker bibliotek i Hokksund. Det var der jeg fant det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

De står der, begge to. Inga bor hjemme på Smedsrud i 1900. Hun het 'Inga Marie', men er registrert som 'Marie'. Søsteren Martha finner du som 'Marta Smedsrud' i tjeneste hos presten Gottfried Bøckman på Bragernes i Drammen.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Forresten, det er en ting til som er verdt å kommentere når det gjelder en av personene på bildet. Det gjelder kona til Alfred Smedsrud. Hun kalles Thrine Johanne Abrahamsdatter. Det er feil patronym - faren het Olaves Abrahamsen - mora het Karoline Svendsdatter.Thrine KAN være identisk med 'Trine Glesne' på Kongsberg i FT1900.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Trine Glesne i FT1900 for Kongsberg ER identisk med Trine Johanne, som ble ble gift med Alfred Smedsrud (i 1904). Iflg Ministerialboka for Sigdal (se skannede kirkebøker) ble Trine Johanne Olavesdatter konfirmert 4.Okt.1896. Hjemsted ved konfirmasjon: Hagelien u/Glæsne. Fødested: Glæsne-eie.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.