Gå til innhold
Arkivverket

[#34535] Opplysninger om Ambor Bentsdatter, født i Drammen? ca. 1803?

Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Finnes det noen der ute som har opplysninger om opphavet til Ambor Bentsdatter som rundt 1820 var gift med murmester Hans Schwartz i Drammen?I 1820 fikk de en datter Anne Helene, f.21.3, dpt. 9.7. i Strømsø kirke og da heter en av fadderne Maren Bentsdatter. Maren kan være identisk med Maren Bentsdatter som sammen med foreldre Bent Friderichsen og Martha Gullichsdatter bor i Enggt. i Drammen i 1801.En Hans Jørgen Schwartz gifter seg i Strømsø 2.5.1823 med en Anne Cathrine Wærner. Det kan være den samme Hans Schwartz.Er jeg på rett spor?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

hei du..Fant et giftermål på fs mellom Amborg Bentsdtr og Hans Jjohannesen Swartz den 14.03.1815 i Bragernes... er dette samme personer ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du ha, Magne!Jeg trodde jeg hadde støvsuget FS for å finne de to, men der var de altså! (Riktignok med en spesiell vri på søkekriteriet).At 'Ambor' giftet seg allerede i 1815 fikk meg til å se de opplysningene jeg fikk om fra en kollega om hans anemors fødested og-år i et annet lys. Da havner vi på Hennum i Lier med Ambjørg Bentsdatter, f.1788 av foreldre Bent Halvorsen og Berthe Eriksdatter (kone nr. 2).I 1801 er hun tjenestejente på Hennum i Lier. Faren, med sine kone nr. 3, bør på Rød Hovedgård på Tranby.Familien er omtalt under Vestre Hennum i Liers Historie.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Jeg regner det for sikkert at Ambor Bentsdatter er identisk med Ambjørg Bentsdatter Hennum.Men ektemannen Hans Johannesen Schwartz klarer jeg ikke å finne i FT1801. Kan noen hjelpe meg der?Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.