Gå til innhold
Arkivverket

[#34553] Etterkommer etter Mons Olsen Hammer


Gjest J H Hammer
 Del

Recommended Posts

Gjest J H Hammer

Mogens Olsen Hammer, født ca 1780 i Ner-Knaplund i Bodin, ble gift med Martha Maria Hansdatter, født ca 1790. M. B.Hansen fører i Slekter og gårder i Steigen opp, under gården Hammer, 8 barn. Fem av de 8 barn kjenner jeg ikke noe nærmere til. Det gjelder Ole Karnelis (født 1812), Martinus (1816), Peder Ingebrigt (1820), Anne Dort.(hea?) (13.2.1825), Marelius (1.9.1833). Er det noen som har noe nærmere opplysninger om dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Skiftet etter Mons Olsen, Hammer i Stegen 22/5 1825 nevner hustru Martha Hansdatter og barna: Ole, Hans Thomas, Martinus, Laurits, Marcelius, Peder Engebrigt, Anne Dorthea og Martha Maria - alle Mogenssønner og Mogensdøtre. Det er ikke anført alder på barna. Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J H Hammer

Ja, dette er nok riktig familie.Skiftet er jeg ikke kjent med. Med internt skiftenr 8777, sikter du til Skifter i Salten? Jeg har versjon 1.5, men finner verken 8777 eller skiftet etter denne Mons Olsen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg vet ikke hva jeg har slags versjon, men kjøpte skiftene for Salten for temmelig nøyaktig to år siden. Søk på Marcelius Mogensen, tror det var slik jeg fant familien nesten tilfeldig. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Der fant jeg det - jeg har ver 2.3 fra år 2000 ser det ut som med 91169 personer fordelt på 13592 skifter fra Salten og Ofoten. Kan du ha en eldre utgave der alt ikke er kommet med? IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J H Hammer

Ja, jeg har for gammel versjon. Finner ikke skiftet.Hvor det i skiftet står Laurits, er riktig navn Lorents Marelius. Han flyttet til Vesterålen og har etterslekt der. Marta Marie ble gift på Lund i Steigen og har etterslekt. Hans Thomas har også etterslekt. Men hva med de andre 5?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J H Hammer

Til (9) og (10). Blant de tre forslagene kan det være klaff, bedømt ut fra alder og navn på barna.Og i tillegg ser jeg at jeg kan forbedre søketeknikken min. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Finner skifte etter Martha Monsdatter, Lund i Stegen i 13/5 1871.I oversikten står det Monsdatter, men på selve skiftet står Hansdatter. Her må det være en feil. Martha er kårenke med arvingene:1 sønn Hans Monsen som er død og har disse barna: Andreas, Hans, Martha, Simon, Fransesse og Hanna.2 sønn Marcelius Monsen, Tromsø, død, Oluf Marceliusen, Risvær i Lofoten, med barna: Berhardine Marie Marceliusdatter, Hammer, 13 år, Kristina Marcudia Marceliusdatter, Vaagan i Lofoten 9 år. 3 sønn Peder Monsen, Buxnes i Lofoten.4 sønn Marcelius Monsen, Tromsø i Tromsø.5 sønn Lorens Monsen , Bø i Vesterålen.6 datter Anne Monsdatter, Solem i Hadsel g m Olaus Sørensen. 7 datter Martha Monsdatter, Lund i Steigen g m Lars Olsen.Marcelius Monsen er nevnt to ganger, hadde Martha to sønner med samme navn eller er det feilskriving?Jeg har sett etter søsken av Martha i skiftene, men det er vanskelig for det finnes mange personer med samme navn. Hvis du har stedsnavn eller andre opplysninger, blir det straks enklere å finne riktige personer. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Rettelse Skal selvfølgelig være: 2 sønn Marcelius Monsen, Tromsø, død, med barna: Oluf Marceliusen, Risvær i Lofoten,: Berhardine Marie Marceliusdatter, Hammer, 13 år, Kristina Marcudia Marceliusdatter, Vaagan i Lofoten 9 år. Har mange ganger ønsket meg et større vindu å skrive i selv om det er mulig å skrive teksten først i word og så lime inn her. Lurer på om dette er umulig å få til. Hjelper gjerne med å lete videre i skiftene. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J H Hammer

(13) Takk. Dette var flott! Jeg visste ikke om skiftet. I M. B Hansen Slekter og gårder i Steigen, er 2. sønn kalt Martinus. Kanskje er det det riktige. Det 8. barn er kalt Marelius, kanskje er Marcelius riktig her.Martha Marie Hansdatter var datter av lensmann Hans Tomasen på Røsøy i Steigen. Hennes søsken kjenner jeg til, likeså skiftet etter mor hennes.Det ser ut som om både Peder, Anne, og antakelig også Martinus i (9) og (10) dermed er riktige. Men det siste bør granskes litt nærmere.Det viser seg at jeg 'sitter på' informasjon om Peders etterslekt i en kopi fra en bygdebok som dekker Storeidet og Leknes i Lofoten. Jeg har p.t. ikke tittelen på boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Kan denne Hans Monsen være aktuell?Skifte etter Hans Monsen,Gaardeier, Hammer i Stegen. Skifte åpnet 6/10 1859. Internt skiftenr. 12814. Formue: 989, gjeld: 182Arvinger:Ektefelle Anne Andersdatter.Sønn Mons Olai Monsen, Hammer.Sønn Andreas Hansen, Hammer.Sønn Hans Hansen, Hammer.Datter Martha Hansdatter, Hammer.Datter Fransessa Hansdatter, Hammer.Datter Hanna Hansdatter, Hammer.Du kan sammenligne dette med det som eventuelt måtte stå om disse folkene i 'Slekter og gårder i Steigen'. Ser ut til at disse familiene har en fin tradisjon med å la navn gå i arv. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J H Hammer

Ja, denne Hans Thomas Mogensen er sønn til Mons Olsen og Marta Maria Hansdatter.Ja, oppkalling har vært utbredt, så det ligger mye 'signatur' i navnesammensetningen i en barneflokk. De hadde også en sønn Ole Karnelis, som da antakelig døde før han var ca 9 år (født 20.7. 1850).Siden broren til Mons, Ole Karnelis født 1812, ikke ble nevnt i skiftet etter moren, var han nok død uten etterkommere før 1871.Dermed har jeg 'spor etter' hele søskenflokken. I løpet av kvelden skal jeg søke å sammenfatte bidragene så langt for de fire søskene med etterkommere som jeg ikke kjente til mer enn navnet på før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J H Hammer

Ut fra skiftet i (13), den første lenken i (9) og fødselsdato til Peder, må det kunne fastslås at Peder Hammer i Buksnæs er sønn til Mons og Marta i (1).Peder Hammer i Buksnæs og Anna Andersdatter, født i Overhalla, hadde barna (fra bygdeboka nevnt i (15): 1) Magda Hammer, f. 1854, g. m. Jak. A. Pedersen, Ballstad. 2) Ole Hammer, f. 1856,d. 1942, g. m. Anna Hansdatter, Skotnes, d. 1927. 3) Martha Hammer f. 1861, g.m. 1) lensmannen S.B. Rennemo, og i dette ekteskapet to barn, sønnen Mareno, døde i Sandnessjøen, og datteren Dagmar, ugift, bosatt i Sulitjelma. g.m.2) Hans Svendsen fra Haug, 4) Harald Hammer, f. 1863, g.m. Laura Tordahl fra Borge. Ole og Harald overtok hver sin halvpart av farens gård.I nevnte bygdebok er det opplysninger om etterslekten til Ole og Harald, men ikke til de to søstrene deres. Men de bør vel kunne finnes i Ft 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.