Gå til innhold
Arkivverket

[#34564] Ole Nielsen Walle i Os Prestegjeld ved Bergen

Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

Har noen opplysninger om hvem som er foreldre til Ole Nielsen Walle som giftet seg i 1776 med Marte Mathisdatter Sangolt. Lenke Ekteparet budde ei stund på Bildøy i Fjell, men forsvinner så vekk, har noen opplysninger om hvor det vart av ekteparet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Tviler på at han kom frå garden Valle (Valla) i Os kommune eller sokn. Det finst nemleg ingen Niels/Nils der i det aktuelle tidsrommet som kunne vore far til Ole Nielsen.Like truleg er det vel at Ole Nielsen fødd i Os prgj. i kortare eller lengre tid har halde til på garden Valla i Fana prgj., og at det altså var derfrå han kom då han i 1776 førte Marte til alters (... sist kjende bustad osv.).Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Mange takk Terje.Tenkte litt i de samme baner som deg, men har likevel ikkje klart å finne ut noe meir om hvor de vart av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ser på s 335 i Fanaboka under Valle at en Nils Nilsen Kirkebirkeland f. 1719, d. 1783 bygsler bruk 1 på Valle fra 1749/51. G. 1747 med Marta Larsdtr. Sandal, f. ca. 1707, d. 1785. Barn oppført er Jakob og Lars. Mon de også hadde en Ole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Ser at Nils Nilsen Kirkebirkeland på Valle, har en halvbror som heter Ole f. 1730. Denne Ole kan vel ha vært hos eldstehalvbroren på Valle når han gifter seg? Det er koblinger til Os i familien.Far til både Ole og Nils er Nils Monsen Søylen f. ca. 1692, d. 1762. Først gift med mor til Nils i 1718 - Marta Jakobsdtr. Lilletveit f. ca. 1685, d. 1727. Andre gang gift i 1728 med mor til Ole - Gjertrud Torgersdatter Kirkebirkeland f. ca. 1707, d. 1776.Bygdeboka skriver - Hatlestad? om Ole. Der er en Ole Nilsen f. 1730 gift med Brita Johannesdtr. Hatlestad f. 1736. Men bygdeboka har altså ikke bevis for at han er fra Kirkebirkeland. Det blir jo opp til oss å finne ut av! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Mange takk Heidi.Eg vil tru at den gode Ole Nielsen kanskje var stasjonert på garden Valle i Os da han gifta seg, men at han nok ikkje er født der. Utifra Fanaboka så er han nok trulig ikkje fra Valle i Fana heller. Litt forunderligt er det at han blir gift til Sotra, uten å ha noen form for tilknytting her, iverftfall som eg ser for øyeblikket. I de fleste tilfelle så finner eg en form for tilknytting, men dette kan jo være det ene unntaket.Ett skudd i blinde er at det var en Johannes Nielsen som vart gift med søstera til Martha. Denne Johannes har eg heller ikkje funne ut kor kom i fra, en mulig bror til Ole ???Det kunne jo vært interessant å sjekke bygdeboka om noen fra garden Valle i Os har tilknytting til Sotra og at det her ligger ett grunnlag. Prøvde å finne garden Valle i Os, hvor ligger den ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har funnet en kandidat for Marte på Bjelkarøy, død før 1797. Hva da med denne Ole Nielsen, enkemann i Håkonsund: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er et giftemål å slå opp, tenker jeg. Navnet på første kona står vel gjerne der: LenkeDu la sikkert også merke til Brithe Mathisdtr. i Håkonsund 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brithe Mathisdtr. er fra Sæle, ser jeg. Gift til Bjelkarøy, så du kan se bort fra siste kommentar om henne. Men Olemann er jo interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hallo igjen HeidiJa me får sjå kva som står i skifte etter denne Marta. Etter å ha studert dette litt, så er det som du sikkert veit, ikkje tilfeldig at eg spør nett etter denne Marta, da faktisk to søstre av Marta Mathiasdatter Sangolt budde nettopp på Bjelkarøy.Eg har tenkt på den Ole som du nevner i Håkonsund, men ville vente til det kom ett svar på skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Valle/Valla i Os er no gnr. 62. Garden er fysisk lokalisert mellom Borgen og Hjelle (på vestsida) og garden Lyssand, som ligg både aust for Valle. Garden ligg om lag to kilometer NV for Osøyro, grensar ikkje til sjø.Os prestegard eigde Valle til brukaren kjøpte garden i slutten av 1830-åra. Ingen av brukarane og/eller konene deira ser ut til å hatt noko slag tilknyting til Sotra i det aktuelle tidsrommet. Men, kanskje Os prestegard eigde gardsbruk/hadde eigedomar i Sotra. I så fall kan dét vera sambandet du leitar etter -.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Retting til siste innlegg:Retninga NV (NordVest) skal her vera NNO (NordNordAust). Det var nok misvisninga som tok overhand her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Mange takk Terje.Kom plutselig å huske at eg har Strilesoga, der det er ett kart hvor alle gamle gårder skal være oppført, men eg finner ikkje Valle nevnt der du beskriver. Finner både Borgen, Lyssand og Hjelle, midt blandt disse ligger garden Lunde.Ved Fanafjorden finner eg derimot en gard som heter Volla, er dette en helt annen gard? Den ligger innenfor Os skipreide.Eg kan ikkje på stående fot komme på noen forbindelse fra noen av de overnevnte garder, men det var forbindelser til andre gårder i Os. Og siden det var Os prestegard som eigde Valle, så var det jo tett kommunikasjon mellom prestene i dette distrikt, så kanskje ligger svaret der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du sikkert funnet sønnen Mathis? LenkeHvem er foreldrene til Marta, forresten? Snakker vi her om Marta f. 1738, datter av Mathias Willumsen og Kristi Thomasdtr.? Hennes søster Sissel var gift på Bjelkarøy, var Bornicha også det? Alis var jo på Viksøy, såvidt jeg kan se. Send meg gjerne en e-post med din oversikt her, om du har tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Mange takk igjen Heidi.Til ditt innlegg 17, så er svaret ja, bortsett fra at eg har Marta født 1743 og Siselle i 1738, men Alis havna på Tyssøy og ikkje Viksøy, noe eg trur du veit men kun har skrive feil i farten.Eg tråla dei konfirmerte men fann jo ikkje ho Marta som du her har funne i ditt innlegg 18 og 19,det er nærliggende å tru at det er samme Ole Nielsen me snakker om, siden første dattera i hans andre ekteskap blir døpt Marta, men heilt sikre beviser har vi vel ikkje enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Som nemnt ligg både Borgen og Hjelle Vest for Valle, Lyssand ligg Aust for Valle. Lund ligg sørvest for Valle, og er såleis litt malplassert på dét kartet Oddvar viser til i innlegg 15 her. Kjøp deg eit godt detaljkart over Os (evt. søre delen av Bergenshalvøya eller over Bjørnafjorden), så finn du sikkert garden Valle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Mange takk igjen Terje for avklaring om beliggenhet til garden Valle, det er ikkje heilt lett å finne ut slike ting når kart har uteglemt eller plassert ein gard på feil plass, men det er jo der lokalkunnskapen kjem inn i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Når det gjelder kart så ligger veldig mye på nett! Prøv f.eks. denne adressen: http://www.statkart.no/IPS/. Går du inn på 'Norgesglasset' i menyen på høyre side kan du søke på alle offisielle stedsnavn i Norge, inkludert alle gårdsnavn som er brukt på kartene.Om du søker på Valla kommer gården du er interessert i opp sammen med de andre Valla-gårdene i Norge, og da er det enkelt å finne Valla i Os i listen. Trykk på riktig linje så får du opp et kartbilde som viser Valla med en liten rød firkant. Vil du ha mer detaljert kart kan du zoome, ønsker du mer oversikt kan du panorere.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.