Gå til innhold
Arkivverket

[#34570] Var Stian Rolandsen f.ca.1742 fra Valdres, eller hvor fra?

Gjest Solfrid Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Haugland

Stian er i ætteboken Aurland II nevnt som Stian Rødland, men iflg. f.tell.1801 som Stian Rolandsen. Hvor kom foreldrene fra? Stian ble gift i Vangen i Aurland Sogn & Fjordane i 1786. Konen var fra Aurland. Stian's fars navn, Roland, var ikke brukt på disse kanter av landet, men mye i Valdres der jeg har funnet flere, under vigde og begravde, men der fant jeg ingen fødte med navn Stian. Så hvor var Stian født? Jeg har heller ikke funnet ham på de forskjellige gårdene Rødland i landet. Han var korporal og sersjant i Aurlandske kompani i 1780 og 1783, i 1783 med 18 års tjeneste bak seg (altså fra 1765)og da kalte han seg Stian Rødland. Han giftet seg i 1886 (ca.44 åe gl.) og fikk barna Ole, Søren og Stian, men de har ikke brukt Rødland som etternavn. Jeg regner med at Stians far var Roland og at han kom fra Valdres til Aurland (som mange gjorde), men hvorfor Rødlands-navnet ? Det finner jeg ikke ut av. Det var jo vanlig at de tok navnet der de kom til. Takknemlig for hjelp til en av hans etterkommere i Amerika. Mvh Solfrid Haugland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden Aurlandske komp. hørte under 2. Bergenhus regt. kan han kanskje komme fra Hordaland. Det er vel en del gårder der som het Rødland. Du har vel antagelig allerede sjekket Rygh, men om ikke så skal Rødland finnes i Åsene, Fitjer (Raudland), Arne Haus, Haus, Myking Lindås og Evanger (Røidland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Har du noen primærkilde som viser at han brukte navnet Rødland? Det er jo fristende å tro at Aurlands-boka har mistolket Rolandsen og trodd at navnet var Rødland. I så fall kan du jo legge Rødland-sporet til side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Haugland

Hei. Takk for svarene! Det var interessant med den lenken du Berit sendte meg, hvor jeg fant bl.a. presten Rolland. Var det han du mente, når du nevnte jeg ville finne navnet Roland der ? - eller var det en annen enn presten? Jeg må se mer på det. Ellers må jeg tenke i andre 'baner' også, kanskje det er under en av gårdene Rødland jeg vil finne Stians mor ?? Kanskje han vokste opp hos henne? Det er ingen tvil om at Stian har brukt både Rødland og Rolandsen i forskjellige dokumenter. Stian blir forhåpentlig å finne på Rødland, morens hjemsted? - men morens navn skulle jeg gjerne visst.Hilsen Solfrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg så det sto Roland og Rolandsen der, men jeg har ikke sjekket nærmere da jeg tenkte du ville ha mere nytte av å gjøre det selv. Det står jo sidenr. der. Sidenr. er dårlig så når det f.eks. står 333, 2, 456 så betyr det s.333 i første del(bind) og s.456 i 2.bind. Selv da kan det by på noen problemer av og til, men med litt tålmodighet så finner du ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.