Gå til innhold
Arkivverket

[#34572] Kyrre - overstrøkne poster i kirkebøkene

Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

Jeg kan ikke se at det står noe om hva en skal gjøre med overstrøkne poster i kirkebøkene. Jeg har truffet på overstrøkne dåpsinnførseler blandt begravede og omvendt, eller en begravelse som faktisk er overstrøket.I mine databaser har jeg skrevet f eks: overstrøken dåp eller begravelse i merknadsfeltet. Feltene ellers er blanke.Hvordan vil Digitalarkivet at vi behandler slike poster i databaser som sendes til dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente K. Hervik

Digitalarkivet ynskjer at registrator skriv ein merknad merknadsfeltet om at heile posten er stroken over. Skriv 'E: ' føre denne merknaden, eller set heile merknaden i klammeparentesar.Me har lagt til ein kommentar om dette i Kyrre i samband med bruken av desse spesialteikna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Advarsel: godta ikke overstryklninger helt uten vurdering:Det kan godt ha vært et lune (eller en uvane) fra protokollförerens side, f.eks. når han mente at han var ferdig med noen detaljer i sitt arbeide, slik som:- Barn födt utenfor ekteskap: det var mye byråkrati som ble satt igang.- Systematiske overstrykninger har jeg også sett i noen skifteprotokoller når boet (formodentlig) var ferdigbehandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Det har du sikker rett i. Her var det snakk om dåpsinnførsler bland de begravede og omvendt. Da jeg registrerte denne kilden, kontrollert jeg at postene var ført på riktig sted. Den siste fant jeg i går, i en et nytt register jeg holder på med. Det er begravelser i Vang (klokkerbok). Jeg skal kontrollere at denne begravelsen er ført i Furnes. Det var 2 sogn i samme prestegjeld. Han kom nok i graven den karen også, men kanskje ikke på kirkegården i Vang. Skal på Riksarkivet i morgen og se på klokkerboken fra Frunes, så da finner jeg nok ut av det.Jeg har også sett eksempler på at alle trolovelsene er støket over. Jeg regner med at de ble strøket over da de giftet seg. 'Krysset ut' av ventelisten på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.