Gå til innhold
Arkivverket

[#34574] Anders Larsen, Sulitjelma


Gjest Celvin Ruisdael
 Del

Recommended Posts

Gjest Celvin Ruisdael

Anders Larsen - den første nybygger som kom til Sulitjelma 1848Da jeg kom til Sulitjelma 1897 var han så svak at han kunne ikke gå. Han lå i sin seng og røkte pipe. Bodde i det tømmerhus han hadde bygd på Sandnes. Båten han hadde med fra Rana, bruktes til grisehus. Jeg brukte gå inn å gi han en 'buss' skråtobakk. Han trodde at han var 110 år, men det var nok feil, for i følge utklippsboken var han 102 eller 103 år gammel. Han døde kort etter min ankomst til Sulitjelma. Antatt at han døde i 1898 og var han da 102 år skulle han vært født i 1796.Han var gift to ganger. I første ekteskap hadde han tre døtre og en sønn. En av døtrene kaltes 'Drottningen' en annen 'Keiserinnan'. 'Drottningen' ble gift med stiger Frans Petterson ved Giken-gruva og 'Keiserinnan' med minerer August Karlson - kalt 'Kalle Kanon'- da han i Sverige hadde hatt tjeneste ved artelleriet. I avisutklippet fra 100 års jubileet 1948, står det at tre av fire døtre i alderen 74 til 79 år var tilstede. Det må ha vært barn av andre ekteskap.kilde : Historielagets webside LenkeHAR NOEN av dere funnet noe om ham ? Er spesielt interessert i fødsels- og dødsdato. Var han opprinnelig fra Rana ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirr Alén Rasmussen

Folketellinga for 1865 (Skjerstad) seier fødd 1806.Eg ser lenka i førre innlegg ikkje virkar, kanskje fordi ho er midlertidig og bygger på eit søk? I alle fall: Ho viser til skanna kyrkjebøker på nett.mvh Geirr Alén

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Hei Geirr Alén og takk for svar.Jeg gikk direkte inn i kirkeboken døde i Fauske 1898 og fant oppføringen død den 6. april 1898 som du henviser tilDet står Arne Larsen fulgt av et etternavn jeg ikke klarer å tyde. Ser du hva det står der ?Her virker det som om vi må være like mye skriftforskere som slektsforskere !c:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirr Alén Rasmussen

Det står nok Sannes, vil eg tru - altså buplassen. Og det ser ut som om han er fødd på Svartvandshei, litt usikker på den, men det er ein Lars (17 år) på Svartvasshei i 1801, utan at det treng vera faren.mvh Geirr Alén

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Stifjeld

Anders Larsen ble født i Rana, gården Svartvasshei i 1805. Døpt 1/9-1805 i Mo kirke, Rana. Død 6/4-1898. Begravd på Sulitjelma GAMLE kirkegård. Faren het Lars Håksa (Haagensen) (1782-1840) Moren het Lisabet Hansdatter (1785-1874)Anders ble første gang gift 16/7-1837 i Mo kirke med Elen Dorthea Zachariasdatter (1816-1866) fra Nord-Dunderlandet i Rana. De fikk 7 barn i tidsrommet 1837-1862. Dro fra Rana via Skaiti i Saltdalen til Sulitjelma ca 1848-49. Etter Elens død i 1866 giftet Anders seg 23/10-1866 med Berith Christine Pedersdatter (1842-1907) De fikk 4 barn 1867-1874.Se bl.a. Harald Solbakk og Gunnar Berg: Slektsbok for Skjerstad og Fauske, bind IV, Sulitjelma, gården Sandnes, side 624. Boken utgitt i 1985.Aner til Anders og Elen Dorthea finner en i Rana bygdebok, Mo Prestegjeld Gardshistorie, av Anders Frøholm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.