Gå til innhold
Arkivverket

[#34575] Bjørlo - Amerika søker slektninger - Nordfjordeid og Kristiansund

Gjest Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kvien

Kjenner noen til om det er slektninger i Nordfjord til en Henrik Rasmussen Bjørlo, f. 3. juni 1857 - kanskje i Eid, Sogn og Fjordane. Han ser ut til å ha giftet seg i Norge, nærmere i Kristiansund med en Hansine Steen, f. 17. juni 1860 på Nordlandet. Desverre er det ingen tilgjengelige kirkebøker for det aktuelle tidsrom, og jeg har heller ikke funnet Henrik Rasmussen Bjørlo i emigrantprotokollene.E-postadressen min finns på http://itbase.no/kvien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Hjelle

Du finn han i databasen Døypte Sogn og Fjordane.Det stemmer at det er Bjørlo i Eid.04.06.1857 Henrik Nikol Rasmuss., far er Rasmus Johannes. Bjørlo og mor Elina Ivers. Døypt 14.06.1857.I farten finn eg ikkje ut av kva bruk på Bjørlo dei kjem frå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Interessante opplysinger i oppslag både fra Rune og Nina. Selv om Rasmus er 'husmann med jord' og i tillegg håndverker i 1900, er han ikke nevnt med et ord i bygdeboka, selv om den er lest med briller. Jeg har funnet Henrik Nicol med egen malerbutikk i Kristiansund i 1900 og stor barneflokk. Han er oldefar til de i USA som prøver å finne slekt i Nordfjord. For Kristiansund er forbindelsen etablert.Baker Ramsmussen i Ålesund 1900 er også interessant. Det var i min ungdom (1950-60) en Baker Rasmussen på Nordfjordeid. Kanskje det er en forbindelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Takk for alle bidrag. Rasmus Johannesen Bjørlo var fra Kasperbruket, men flyttet til plassen Nilsbakkane (begge under Bjørlo), hvor Henrik ser ut til å ha vokst opp.Når ser det ut til at kontakt med slektninger på Nordfjordeid er etablert. Men fortsatt tar jeg gjerne mot flere bidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.