Gå til innhold
Arkivverket

[#34576] Ole Olsen Hægstad? Eiker

Gjest Laila Stivimoen Foyn
 Del

Recommended Posts

Ole Olsen Hægstad f. 6/6 1762? død på Kongsberg 6/9 1831 g.1.g.m.27/9 1784 Maren Trulsdatter Gunhildrud, g.2.g.m. Marthe Hansdatter Myhre. Ønsker navn på foreldrene hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om denne Ole Olsen , Ungkar i 1763-telling på Hægstad kan være far til Ole f. 1762. Mindreårige barn ser ikke ut til å være oppført med navn . Finner ingen annen Ole har i 1763.LenkeDåpslistene i digitalarkivet dekker dessverre i 1762. Ikke finner jeg Ole f. 6 jun 1762 på F.S heller i farten.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Her er to skifter som jeg tror er aktuelle.Skifte på en plass u/Hægstad 5/12 1763. Ole Olsen er død. Han var g.m. Kirsten Nilsd. De hadde 3 barn. Nils Olsen, 4 år, Ole Olsen 1 1/2 år og Anne Olsd. 6 år. Ved skifte møtte enkens fader Niels Syvertsen og enkens broder Ouen Nielsen.Skifte på Hægstad 1/5 1778. Nils Olsen er død.Moren Kiersten Nilsd. er nu g.m. Jacob Nielsen Hægstadeie. 1.bror Ole Olsen, 16 år og 2. søster Anne Olsd. Dessuten halvsøster Oline Jacobsd. 13 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArntTror neppe det du peker på er riktig. Har slitt en del med Ole Olsen-er på og rundt Hegstad. Det krydde av dem...hehe...Han Jacob Nielsen fra skiftet du nevner het egentlig Jacob Olsen.Se her:Fossesholm, plass Sand skifte 4/12-1800 Ouen Nilsen er død - enke er Marthe Thorsdatter verge er Tollef Sand.Arvinger:1) halvbror Lars Nilsen som er død - etterlatera) Borger Larsen 24 år som er tjener hos Chirurg Tonninger ?b) Lars Larsen 9 år hos moren.2) søster Kirsti Nilsdatter som er død. Var gift med Ole Olsen. Kirsti haddea) sønnen Ole Olsen som også er død. Denne sønnen var gift med Mari Jørgensdatter og etterlater Oline Olsdatter 10 år, hos Jon Lunde.b) datteren Anne Olsdatter gift med Lars Jensen Hegstadeiec) en datter der er død, var gift med Jacob Olsen og etterlater Oline Jacobsdatter gift med Knud Grinerue ?3) søster Kari Nilsdatter gift med Morten Knudsen Vestfossen4) søster Mari Nilsdatter - død - men uten ekteskap avlet med Gabriel Piber et frillebarn Anders Gabrielsen som er myndig.5) søster Anne Nilsdatter gift med bordstabler Even Tronsen Bragernes.6) halvsøster Marthe Nilsdatter enke, Bragernes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor giftet Ole seg med Maren Trulsdatter? - På Kongsberg? Hvor ble de første barna til Ole og Maren Trulsdatter døpt? Jeg ser at de ikke døper barn på Eiker før 1792. Bl.a. sønnen Truls ser ikke ut til å være nevnt som døpt på Eiker.Her er forøvrig Maren sitt opphav:Skifte på Gunildrud, Eiker 2/3-1778Truls Knudsen er død- Enke er Eli PaulsdatterEtterlatte barn:1. Gulbrand Trulsen 23 år2. Kirsti Trulsdatter 21 år, tjener hos Krum på Fiskum3. Berthe Trulsdatter 18 år4. Maren Trulsdatter 16 år4. Ragnild Trulsdatter 13 år6. Astrid Trulsdatter 11 årAnders Arnesen er nu gift med enken Eli Paulsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Ole døper Anders i 1792 er disse blant fadderne: Maren Olsdatter Flesaker, Christopher Olsen Flesaker, Amund Olsen Kolberg, Elene Christensdatter Flesaker, Nils Poulsen Rolighed.Når Ole døper Anne i 1797 er disse blandt fadderne: Ingeborg Maria Morsnes, pige Berthe Jacobsdatter Lundteigen, Nils Ellefsen Morsnes, Erlend Torstensen Hegstadeie, Lars Erlandsen Hegstadeie.Når Ole døper Berte Kristine i 1800 er fadderne vanskelig å lese på min film, men jeg ser i allefall: Mari Nilsdatter tjener på Poule, Ingebret Olsen utydet sted, ... Erlensen Hegstadeie, John Svendsen Vestfossen.Da drister jeg meg til å gjette litt.John Svendsen Vestfossen som er fadder i 1900 er nemlig gift med Mari Olsdatter som i 1801 sies å være 30 år. Ved vielsen i 1799 sies hun å være fra vestfossen. Denne Mari KAN jo være Oles søster. De to døper Marthe i 1800, men de bruker ingen faddere med farnavn ole.Muligheten er jo også at noen blant Maren Olsdatter Flesaker, Christopher Olsen Flesaker, Amund Olsen Kolberg, som er faddere i 1792 er søsken av Ole, men jeg har ikke kunnet finne noen andre spor som tyder på det. Hmmm..... vrient dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

I 1777 konfirmeres det en Christopher Olsen Vestfossen. alder er 16 år. (Christopher O. Flesager sin alder i 1801 er ca født 1762, han dør 1840)I 1765 finnes det ingen på Flesager med navn OleChristopher Olsen Flesager g 1 g 1788 m Elene Christensdtr Spæren. 3 Barn 1.Ole f. 26.06.1790, 2.Siri f. 04.11.1791 (oppkalt etter Elene sin mor), 3 Sigrid f. 11.11.1792Gift 2 gang 1796 n Gur Henriksdtr RuudGift 3 gang 1801 m Mari Poulsdtr Haugerud 9 barn.Kan Christopher sine barns faddere gi noe svar ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Olsen var gift i Eiker med Marern Trulsdatter og på Kongsberg annen gang.Såvidt jeg vet skal også de fleste av barna være født i Eiker Berte 1 juni 1786 Truels 12 august 1788 Jens Andreas 24 september 1790 Anders 15 september 1792 Eli 20 september 1794 Anne 16 november 1797 Berte Christine 5 november 1800 Ellen Christine 1 oktober 1803 Datoene på barna er muligens dåpsdagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner IKKE Ole Olsen gift på Eiker med Maren Trulsdatter. Mener jeg har kikka nøye i kirkeboka. Hvor har du funnet vielsen?Men barna finner jeg:Birte født på Gunnhildrudeie 1. juni 1786, døpt 4. jun. 1786 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp06241785&gardpostnr=311&personpostnr=932&merk=932#ovre>Lenke Faddere: Ingeborg Larsdatter Bagstevold, Birte Trulsdatter Bagstevold, Ole Pedersen Grimnæs, Ole Nilsen Grimnæs, Guldbrand Trulsen Grimnes Bagstevold.Truels født på Gunnhildrud 12. august 1788, døpt 17. aug. 1788 Lenke Faddere: Mari Larsdatter Bagstevold, Kirsti Trulsdatter Gunhildrud, Guldbrand Trulsen Gunhildrud, Lars Willumsen Gunhildrud. Jens Andreas født på Gunhildrudeie 24. september 1790, døpt 3. okt. Lenke Faddere: Ragnhild Trulsdatter, Mari Olsdatter Flesagereie, Guldbrand Trulsen, Christopher Olsen fra Kongsberg, Ole Eriksen Gunhildrud.Anders født på Gunhildrudeie 18. september 1792 – døpt 23. sept. Lenke Faddere: Maren Olsdatter Flesaker, Christopher Olsen Flesaker, Amund Olsen Kolberg, Elene Christensdatter Flesaker, Nils Poulsen Rolighed. Eli født på Hegstadeie 20. september 1794 – døpt 28. sept. (Moren kalles Knudsdatter, men det er nok feil fra prestens side.) Lenke Faddere: Ingeborg Maria Mosnes, Anne Hansdatter Mosnes, Mads Ellensen Mosnes, Erland Tostensen Hegstadeie, Jon Andersen Hegstadeie.Anne født på Hegstadeie 6 november 1797 – døpt 26. nov. Lenke Faddere: Ingeborg Maria Morsnes, pige Berthe Jacobsdatter Lundteigen, Nils Ellefsen Morsnes, Erlend Torstensen Hegstadeie, Lars Erlandsen Hegstadeie. Berte Kirstine født på Hegstadeie 5. november 1800 – døpt 16. nov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.