Gå til innhold
Arkivverket

[#34580] Halvorsen/Ellefsen i Sannidal, Kragerø

Gjest Arne Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Hansen

Ser etter en familie som reiste til USA i 1891. Far: Ellef Halvorsen f. trolig 1821. Sannidal. Mor: Marte Jensdatter f. trolig 1824. Gjerstad. Sønn: Bendik Martinus f. 1872. Skal ha bodd på gården Kiil v/Kragerø Noen som kjenner mer om denne familien? Før og/eller etter 1891.Mvh Arne Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

En etterkommer etter disse heter [redaktøren har fjernet navn]. Han var her i Sannidal 17.09.1994 for å lete etter opplysninger om denne familien. Hans adresse på dette tidspunktet var: 3412-388 Ave NE, Stanchfield, MN 55080 USA. Jeg har opplysninger med endel etterkommere etter disse personene og noen få forfedre når det gjelder Marte Jensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

Gunnar Aabøe! Dette høres interessant ut. Det jeg tror jeg vet er at Bendik Martinus Ellefsen skal ha blitt gift med en Margaret, bosatt i Minnesota. Du kan ha det jeg trenger om denne familien i Norge og USA. Står det forresten noe om familien i Bygdebok for Sannidal?Mvh Arne Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Jeg skal sjekke bygdeboka. Bendik har navn etter slekten til mor til Marte. Hun het Gro Bendiksdatter Stene og er omtalt i Gjerstad soga b.IV s.474. Gro var gift med Jens Beintsen Stene. Når det gjelder Bendik Martinius Ellefsen så har jeg ikke annet enn at han i følge folketellingen for Sannidal og Skåtøy i 1875 skulle være født i 1872. Kil er forøvrig ingen gård, men en liten bygd inderst i Kilsfjorden i Sannidal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Pladsen lå under gården Frøvik i Sannidal, jeg kan ikke se at den er nevnt i bygdeboka. Du finner imidlertid endel av samme slekt omtalt på Stene (Steane). Denne plassen ligger i nærheten av bomstasjonen på E18 ved Østerholtheia. Den er omtalt i Sannidalsboka b.1. s.156 og 157. Under er et kort utdrag fra folketellingen for Sannidal og Skåtøy 1875.104,,PLADSEN,1,ELLEV,,HALVORSEN,M,HUSFADER,GIFT,HUSMAND MED JORD - VERFTØMMERMAND,1821,SANDØKEDAL,,, 104,,PLADSEN,,,MARTE,,JENSDTR,K,KONE,GIFT,,1829,GJÆRSTAD,,, 104,,PLADSEN,,,HALVOR,,ELLEVSEN,M,SØNN,UGIFT,VERFTØMMERMAND,1852,SANDØKEDAL,,, 104,,PLADSEN,,,JENS,,ELLEVSEN,M,SØNN,UGIFT,VERFARBEIDER,1854,SANDØKEDAL,,, 104,,PLADSEN,,,OLE,CHRISTIAN,ELLEVSEN,M,SØNN,,,1865,SANDØKEDAL,,, 104,,PLADSEN,,,BENDIK,MARTINIUS,ELLEVSEN,M,SØNN,,,1872,SANDØKEDAL,,, 104,,PLADSEN,,,GUNNILD,THOMINE,ELLEVSDTR,K,DATTER,,,1870,SANDØKEDAL,,, 104,,PLADSEN,,,AASE,CHRISTINE,ELLEVSDTR,K,DATTER,,,1874,SANDØKEDAL,,,Jeg kan om du ønsker det, sende deg mer opplysninger men da trenger jeg din epost adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Jeg fant noe i annotasjonsrullene også:ANNRULL3.TXT 1/1 11.3 kb Side: 152 Patent nr. A1713 Navn: Benedik Martinus Ellefsen Overført fra Annotationsrull no. Oppholdssted: Sandøkedal Født: 04.03.1872 i Sandøkedal Foreldre: Arbeider E. Halvorsen og Marte Jensdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

Takk for det, Gunnar! Jeg fant for noen dager siden familien i Emigrantlisten fra Telemark/Kragerø, dataregistrert av Per Stian B. Kjendal i 1998. Men der er bare bare foreldre med barna Bendik Marius og Aase Kristine oppført. De reiste med S/S Hekla i april/mai 1891.Epost: ellenha@c2i.netTakk så langt!Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.