Gå til innhold
Arkivverket

[#34584] Klokker Michael Blyberg 1737-1802

Gjest Georg Foss
 Del

Recommended Posts

Gjest Georg Foss

Søker Blybergs foreldre. Michael Michels:Blyber gikk Krist himmelfartsdag 1762 til alters i Asker kirke og medbrakte attest fra Ager sogn.Substitutt for klokker i Asker Paul Olsen Rødder fra 1767. Gift 8/4-1767 med Rødders niese Anne Helene Petersdatter Færøe, døpt 8/12-1747,død 3/11 1793. Klokker i Norderhov fra 1787 til sin død. Ikke konfirmert eller døpt i Ager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved å søke etter Blyberg i Norge på FS fant jeg bare en eldre Blyberg og det var en Johan Blyberg som ble gift i Drammen 10/8 1662 men ikke navn på noen kone. Ser ikke helt god ut.Ser ellers at det er veldig mange i Sverige som het Blyberg, også i første halvdel av 1700.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei! Montro om ikke Michael Blyberg var født i Asker? Husker desverre ikke hvor jeg har dette fra. Kanskje en ide å lete etter hans fødsel der? Rundt 1738?Etter boka *Norderhov 1914* var det skifte etter han 5.nov.1802. Videre forteller boka at han i sitt første ekteskap med Anne Helene Pedersdatter hadde 6 barn:1.) Paul Blyberg, d.1802. Hadde sønnen Michael Peter 8-9 år, boende hos sin moster i Kragerø.2.) Petter Blyberg, hadde tjeneste i Kragerø som skrivekarl.3.) Henrik Blyberg, der skal senere omtales. - -(Sener bl.a. kirkesanger og lærer.)4.) Ole Blyberg, der boende på Sætrang, f.1780.5.) Dorthe Blyberg, gm organist i Norderhov, Erik Rud.6.) Anne Elisabeth Blyberg, der tjente hos sin stedmor på Sætrang.Det fortelles videre at andre kona til klokker Blyberg var Anne Sophie Blyberg, f. Krøger. Ingen barn med henne. I *Ringerikske Slekter* er det skrevet endel om denne Blyberg-familien. Uten at jeg der finner omtalt hvor klokkeren var født. Dette var ikke store hjelpen. Derfor tilbake til spørmålet - hvor han var fra, samt foreldrene hans. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Her er Henrik Blybergs datter på Ål, Ål bygdebok:Ulrich Christian Henrikson Pleym 30.01 1794-1872 Foreldre: Henrich Schow Pleym (fut og bonde på Lilleberre i Overhalla) og Ane Marie Hansdtr. ... . Gm Inger Henriksdtr. Blyberg Pleym 14.07 1803-1878 Foreldre: Henrik Mikaelsen Blyberg og Gunhild Trondsdtr. Veien, Ringerike. (1638) *Barn 1. Hans Andreas Ulrikson Pleym 01.11 1831-1896 Gm Emmy ... ... . Ingen barn. Hans var amtsdyrlækjar på Toten frå 1870. 'Han roses for sin store dyktighet, sin uegennyttighet og elskverdighet, der hadde vunnet ham en hengivenhet og aktelse som vistnok ingen annen mann i distriktet. Han hadde søkt avskjed fra sin stilling da han var trett etter sitt lange oppslitende arbeide, og dessuten var svak av helbred. Han skulle ha fratrådt sommeren 1896, men vedble å fungere likevel etter anmodning, da hans ettermann ikke kunne tiltrede så snart. Om få dager skulle han bli avløst, da skjebnen innhentet ham.' Kommunestyrene i Gjøvik og Vardal bar kista hans til grava står det i 'Opplenningen' den 26. november 1896. 2. Christine Ulriksdtr. Pleym Urholt 09.03 1841-1907 =Christine Marie. G 1869 m Kristian Nilsson Urholt. Sjå neste hushald.Ulrik Pleym var kontorist hjå futen på Ringerike ei tid. Så var han lensmann i Ål 1826-72. Pleym åtte fleire Sundregardar (Åsegarden og Larsgarden) og dessutan Skjerpingmoen og halve Torpo kyrkje. Pleym hadde også kjøpt Gamlifossen. ('Vannfall med 1 mål tomt.') Her var kvernhus med tre steinar, kvernhuset var tvihøgda med peis. Møllar var Ola Torsteinson Hagen. Kverna gjekk døgnet rundt i periodar. I november 1844 brann kverna opp. Pleym hadde ei boksamling med pedagogisk litteratur som han gav til lærarbiblioteket i 1850. Dei budde i 'Pleymshagen' på Sundre. Ein vinterdag møtte Pleym ein skarptunga husmann. 'Det er koldt i dag, Ole', sa Pleym. Husmannen svara stutt: 'Berre for dei som ikkji har noko å gjera!' Inger Pleym selde garden til svigerson i 1874.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Jeg finner denne på Family Search:Husband's Name Michael BLYBERG (AFN:1WD3-JG6) Born: Abt. 1743 Place: Denmark Wife's Name Anne Helene FAEROE (AFN:1WD3-JHD) Pedigree Born: 1747 Place: Died: 3 Nov 1783 Place: Children 1. Sex Name F Anne Elisabeth BLYBERG (AFN:1WD3-JNF) Pedigree Born: Abt. 1782 Place: 2. Sex Name F Dorthea Michelsdtr BLYBERG (AFN:1WD3-HQN) Pedigree Born: Abt. 1784 Place: 3. Sex Name M Paul Rodder BLYBERG (AFN:1WD3-JJL) Pedigree Born: Abt. 1786 Place: 4. Sex Name M Peter Michael BLYBERG (AFN:1WD3-JKS) Pedigree Born: Abt. 1788 Place: 5. Sex Name M Henrick BLYBERG (AFN:1WD3-JL1) Pedigree Born: Abt. 1790 Place: 6. Sex Name M Ole BLYBERG (AFN:1WD3-JM7) Pedigree Born: 1780 Place:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hva som kom frem i innlegg (8), passer og med opplysningene i innlegg (5). Høyst sannsynlig et 'fødestedet' Asker blitt forvekslet med at han kom - fra Asker til Norderhov. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Georg Foss

Klokker Michael Blyberg 1737-1802 34584 Takk for engasjement. FS oppgir Danmark som opprinnelse for Michael. Denne innføringen er usikker. Anne Helene Petersdatter er døpt i Christiania og har slekten sin her.Knyttes til Rødderfamilien med mange prester.Michael må antas å ha bodd i Ager for å få attest fra sogneprest. Uten attest var altergang i Asker utelukket. Søk i Sverige har ikke gitt resultat. Blybergnavnet synes ikke særlig dansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Hole-bindet av 'Ringerikske slekter' har 6 sider om familien Blyberg, side 21-27. Men heller ikke der kommer man lenger bakover i tiden. Artikkelen starter med klokker i Asker og Norderhov, Michael Blyberg, hans kone® og 7 barn. Alle barna var fra 1.ekteskap. Men artikkelen kan anbefales hvis man er interessert i etterslekt.Med vennlig hilsen Ole E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Om jeg oppfatter det riktig, er første dokumenterte 'tilstedeværelse' av Michael Blyberg vielsen (med bevill.) i Asker 8. april 1767 med Anna Helena (hun er døpt det). For meg litt overraskende at vielsen var i Asker, jeg kjenner ikke til at Peter Jansen Færøe (hennes far) eller annen familie reiste dit eller hadde røtter derfra.Jeg er ingen Asker-ekspert, men en hurtiglesning av døpte rundt 1737 ga ingen Michael.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Georg Foss

Kommentar til innlegg nr.12. Anna Helena er navnet ved dåp. Ved konfirmasjon 10/4-176 i Asker er Anne Helene benyttet.Michaels 'tilstedeværelse' starter med altergangen 1762. I ekstraskatten 1763 er registrert Poul Olsen Røder klokker, Anne Røder skoleholder og Michael Blyberg substitutt på Hogstad gaård, Asker. Anne Røder er mormor til Helena og mor til Dorothea Olsdatter,mor til Anna Helena. Peter Jansen Færøe dør sent i 1748. Da er Anne Helena 1 år.Vet ikke om mor Dorothea døde tidlig, men mormor Anne og onkel Paul har tydeligvis tatt seg av henne. Paul og hans kone testamenterer sin formue til Anna Helena og broren Hans når begge er gått bort, rundt 1762. Michael er 10 år eldre enn Anna Helena. Det ser ut til et arrangert ekteskap for å ta vare på Anna i fremtid. Michael dukker opp fra intet, men Røderfamilien har mange prester. Dorothea og hennes 14 søsken er døpt med innflytelsesrike faddere. Michael og Annes barn synes ikke å ha faddere fra familie. Har noen forslag til fornuftge søk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også Hans Gienes Færøe i Asker på dette tidspunkt? Og for å være helt sikker på at jeg har fått dette riktig, hvilken bror av Dorothea er Poul/Paul ? Jeg har tydeligvis et søsken mindre enn deg til Dorothea ( mine: Anne Catarina - Peter Olsen Rødder - Maren - Maren - Jacob - Maren - Johanne - Dorothe - Dorothea - Ole - Anna - Ole ).Et foreløpig skudd i blinde, en Blyberg jevnaldrene med Michael kom fra Mandal. Jeg husker bare ikke hvor jeg så henne (ikke i Christiania, det er jeg ganske sikker på). Men her bygger jeg på noe så skrøpelig som hukommelsen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

*Ringerikske slekter, bind I, utg. 1927* gir som før sagt i innlegg (11), ingen opplysninger om hvor Blyberg var født. Forfatteren kaster dog frem noen løse tanker. Sitert og klippet:*Hvorfra stammer slekten Blyberg? Den er neppe av norsk rot. Det tør være sandsynlig, at den er indvandret til Norge enten fra Danmark eller Sverige. xxx klippet xxx. At slektens vugge - hvad der er antydet for nedskriveren - skulde ha staat i Tyskland og den første Blyberg være kommet hitop fra Bayern, er vel kun en gjetning, men er i og for sig ikke urimelig. Sandsynligst tør det dog være, at slekten er kommet hitop fra Danmark, hvortil den da muligens igjen kan være indvandret fra Tyskland.* - Sitat slutt.Sjøl ætter jeg ikke fra klokker Michael Blyberg (Michel Blyeberg) som døde 1802. Men for mange år siden, lenge før jeg fattet interesse for slektsgransking, trodde jeg bruket jeg nå har (Mikkelsplassen) hadde fått navn etter en av klokkerens sønnesønner - Michael Henriksen Blyberg. Denne sønnesønnen eide og bodde her fra 1839 til han døde 1844. Da jeg senere begynte med slektsgransking oppdaget jeg at navnet på plassen er ca. 100 år eldre, og ikke har fått nevnet fra noen Blybergfamilie. Nok om det siste. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Georg Foss

Klokker Blyberg Hans Gienes er ikke nevnt i ekstraskatten.Uklart om han fikk noen arv. Ble etterlyst av bobestyrer i Danmark. Han synes å ha vært et sort får. Familien var ikke interessert i å koste ham hjem til Norge.Anne Røders 15 barn med Ole Jacobsen er i rekkefølge slik: Anne Catarina-Peter Rødder-Maren-Jacob-Maren-Jacob-Anna Catarina-Maren-Johanne-Dorothe-Dorothea-Poul(døpt 10/1-1726)-Ole-Anna-Ole Som klokkersubstitutt og støttespiller for SkoleholderAnne Røder Skulle man tro at Michael var norsk eller dansk, knapt svensk?Forslaget om Mandal. En stor Færøe familie er forsket på i Flekkefjord. Jeg fant ikke spor av Blyberg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Teige

En kilde til å få rede på folk på landet som ikke var av bondestand er konsumpsjonsregnskapene.Klippet fra håndbok for Riksarkivet: 'Konsumpsjonen ble innført ved forordning 8.11.1680 og var en avgift på ulike vareslag som ble innført og forbrukt i byene. [...] I landdistriktene besto konsumpsjonen av familie- og folkeskatt, som ble pålagt ikke-bønders familiemedlemmer og tjenere, stallskatt for ikke-bønder som hadde stall eller sagbruk og kopulasjonspenger i forbindelse med inngåelse av ekteskap. [...] Konsumpsjonen ble deretter bortforpaktet til privatpersoner inntil det offentlige igjen overtok oppkrevingen i Generaltollkammerets regi i henholdsvis 1761 (forordning 22.12.1761) for landdistriktenes og i 1779-80 for byenes vedkommende. Regnskapene er oppstilt i separaterekker for fogderier og byer og dekker tidsrommet 1762-1812 for fogderienes og tidsrommet 1779-1812 for byeness vedkommende.'Disse regnskapene finnes i Generaltollkammerets arkiv på Riksarkivet (katalog 1151/80).Her skulle man finne navnet på i hver fall husstandsovehodene til folk i Aker fra 1761/2 av. Selvangivelser og presteinnberetninger som er vedlagt kan gi ytterligere info.Dette løser ikke gåten om hvor Blyberg kom fra, men det det kan gi annen interessant informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til oppklaringen vedr. Poul, han hadde jeg klart å 'dobbelt-registrere' med den litt eldre prokuratoren av samme navn. (En trykkfeil, Poul er døpt 03.12.1727, du kom til å oppgi Dorotheas dåpsdag). Det var godt jeg fikk rettet opp dette, takk. (De øvrige er vi enige om selv om jeg nå ser at jeg skrev 'Maren-Jacob' en gang for lite i (14)).Blyberg er i min sammenheng (Christiania) forsåvidt en bifigur da han såvidt jeg vet aldri bodde i byen (men han giftet seg med en Christiania-jente så uten interesse er han ikke). Mht. Mandal var dette en 'løs' informasjon, og foruten navnet var alderen det eneste interessante, jeg ville kun nevne henne i tilfelle....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Heller ikke i Lassens samlinger fant jeg svar på hvor klokker Blyberg kom fra. Det eneste W.Lassen har om klokkeren, er hans ekteskap i 1784. Om dette har han notert:Sitat - *Michael Blyberg, Skoleholder, gift i Asker Prestegaard 22/10-1784 med Pige Anne Sofie Krøger. (Forlovere: Klokker Paul Røder og Lensmand Østen Ringi)* - Sitat slutt.Ellers har samlingen flere notater om endel av klokkeren etterkommere. Fant kun en eldre Blyberg omtalt. Slektslinjer tilbake til denne lar seg ikke trekke. Sistnevnte var helst samme karen som nevnes i innlegg (3).Noterte ikke hva som var nedtegnet. Men det var i hvert fall en Jon, John eller Johan Blyberg som på 1660-tallet var trommeslager i Drammen. Han skulle tromme på Bragernes, Strømsø og Tangen, for å minne folket om Kongelig forordning som skulle leses opp. Men -, i stedet for å tromme oppsøkte han en ølkneipe. Ble for dette 'belønnet' med 3 dager på vann og brød.Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Uten å ha fulgt debatten. Det er flere som er interessert i samme person, tydligvis. Om du går inn på 'dis-danmark,dk' kan du søke på Miriam Kraft eller Blyberg og forhåpentlig finne noe av interesse. Mvh Kathe T.Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Georg Foss

Trommeslager John Blyberg ble i rettsak fradømt stillingen og mistet sitt pass.Betydde dette at han ikke kunne flytte til f.eks. Christiania. Vi må tro at hans arbeidsmulighet i Strømsø og Bragernes var umulig etter voldsomt klammeri med vaktmester og sjikane av sogneprest. Hvor kan han og hustru ha gjort av seg? Har noen forslag. Tingbok Drammen by 1663/ 64.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pleym Christensen

Viser til følgende, over: 'Her er Henrik Blybergs datter på Ål, Ål bygdebok: Ulrich Christian Henrikson Pleym 30.01 1794-1872 Foreldre: Henrich Schow Pleym (fut og bonde på Lilleberre i Overhalla) og Ane Marie Hansdtr. ... . Gm Inger Henriksdtr. Blyberg Pleym 14.07 1803-1878 Foreldre: Henrik Mikaelsen Blyberg og Gunhild Trondsdtr. Veien, Ringerike. (1638) *Barn 1. Hans Andreas Ulrikson Pleym 01.11 1831-1896 Gm Emmy ... ... . Ingen barn.'Ulrich og Inger Blyberg hadde også en datter, og efter henne er det efterslekt: Christine Marie Pleym(09.03 1841 – 01.03 1907). Gift med Christian Nilsen Urholt (19.10 1838 – 05.09 1889).Ønskes oversikt over denne, kan jeg kontaktes på epost pleym@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.