Gå til innhold
Arkivverket

[#34591] Petrine Emilie Jakobsdatter fra Vefsn


Gjest Arild Wæraas
 Del

Recommended Posts

Gjest Arild Wæraas

Min tippoldemor, Petrine Emilie jakobsdatter, f. 14 mars 1852 i Vefsn, muligens Kulstad eller Marka. Er det noen som kjenner til henne, og hvem hennes foreldre var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Kommentar til folketellingen 1865.Hennes far var her gift på nytt. Hennes mor var Olina Dortea Persdatter som døde 18. juli 1861.Mvh Geir Tverå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Jeg har skrevet feil dato i forrige innlegg. Beklager. Hun døde 1. juni 1864.Jeg tar forbehold om at det er riktig familie som er funnet i 1865-tellingen i lenken ovenfor.Det ble avholt skifte etter Olina Dortea Persdatter i Marken i 1865. Følgende arvinger er nevnt:Jakob Jonsen, ektefelleBarn: Elias Daniel (11 år), Ole Christian (8), Petrina Emilia (13), Dortea Jørgina (4), Oleana Poulina (2). Verge for de umyndige var morbror Erik Persen. (Kilde: Skifter fra Vefsn 1846-80 av Svein Edvardsen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Det er kanskje vel så interessant at det ble avholdt skifte etter både Kjerstina Nikoline Johnsdatter og Jakob Johnsen i Marka i 1897. Det opplyses da at Jakob døde i januar 1890, og at han i første ekteskap var gift med Olina Dorthea Persdatter. Her oppgis 16. juni 1865 som hennes dødsdato, men det kan ikke være riktig. Jeg har ikke tilgang til kirkeboka for denne perioden, så jeg får ikke sjekket dødsdatoen nærmere.Det opplyses da at Petrina Emilie var gift med Mikal Eriksen, Fusthatten, og dette burde bekrefte, eller avkrefte, om dette er din tippoldemor. Elias Daniel var da bosatt i Montana. De andre barna fra første ekteskap er ikke nevnt og muligens døde.Fra andre ekteskap nevnes: Johan (31 år, i Montana), Oluf Kristian (29), Karl Julius (24), Hans Hall (16), Olina Maria (31) og Jørgina Mathea (22). (Kilde: Skifter fra Vefsn 1881-1920 av Svein Edvardsen.)Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Wæraas

Hei igjen! Det du har funnet ut stemmer fint med det jeg har fra før. Min tippoldemor Petrine Emilie giftet seg med Mikal Eriksen en gang på 1870-tallet. Jeg hadde skjønt at Jakob Johan var faren til Petrine, men av folketellinga fremgikk det ikke hvem som var moren, siden han var gift på nytt. Litt rart at ikke barna fra første ekteskap var nevnt, ettersom flere av dem levde lenge, bl.a. min oldefar Edvin. Iallefall, jeg må si tusen takk for at du hjalp meg med dette! Hilsen Arild Wæraas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Det er ikke søsknene til din oldefar som her er opplistet, mens hans onkler og tanter.Jeg har funnet at Oleanna døde i 1866, 3 år gammel, av kikhoste. De andre to som ikke er nevnt i skiftet (Ole og Dortea), kan være død en gang mellom 1879 og 1897. Dette får jeg ikke sjekket nærmere.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Geir Tverå

Slenger på følgende opplysning fra Vefsn kirkebok (ref. 820a15).Vielse 15.07.1877:Inderst, ungk. Mikael Gyth Eriksen, Kulstad, f.1852Pige Petrine Emilie Jakobsdatter, Marken, f.1852Brudg. far: Erik Hansen Brudens far: Jakob JohnsenForlovere: Erik Hansen, Kulstad og Jakob Johnsen, Marken.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.