Gå til innhold
Arkivverket

[#34595] Elisabeth Lauritzdatter og hennes tre ektemenn

Gjest Odd Andreas Sørgård
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på om det er noen som kjenner til foreldre, søsken og barn til Elisabeth Lauritzdatter og hennes tre ektemenn Anders Sørensen 'Bjørn' (res.kap. i Vefsn 1640-1654), Sten Mogensen Blix (res.kap. sst 1654-1660) og Jakob Jakobsen Wirthmann (res.kap. sst 1660-1678)? Førte noen av disse våpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tillegg til mitt første innlegg.Elisabeth Lauritzdatter (1621-1701) var fra Trondheim. Hennes foreldre skal være Lauritz Holgersen (1577-1629), gift 1609 med Birgitte Hansdatter Bernhoft (ca 1590-ca 1630). Lauritz var res.kap. ved Domkirken. Foruten Elisabeth, skal ekteparet ha hatt ytterligere 11 barn.Anders Sørensen 'Bjørn' (1612-1654) skal være født i Romsdalen. Han var stor og sterk og ble derfor kalt 'Bjørnen'. I Dolstad kirke henger en minnetavle over ham, forfattet av hans svoger Jacob Hermannssen Borchmann. I sitt ekteskap med Elisabeth Lauritzdatter hadde han datteren Margrethe Andersdatter (1650-1733). Hun ble i 1672 gift med Petter Pettersen Dass (1647-1707), fra 1689 sogneprest i Alstahaug.Sten Mogensen Blix (1618-1660) var fra Trondheim. I Dolstad kirke henger et portrettmaleri av ham. Hans far var M L Blix, sogneprest i Domkirken. I sitt ekteskap med Elisabeth Lauritzdatter hadde han en sønn, som døde ung.Jacob Jacobsen Wirthmann (1628-1678) kjenner jeg ikke til hvor var fra. I Dolstad kirke henger et portrettmaleri av ham. I sitt ekteskap med Elisabeth Lauritzdatter hadde han sønnen Steen Jacobsen Wirthmann (1661-1729). Han bestyrte embetet som kapellan i Vefsn 1726-1729 mens innehaveren, Ole Pedersen Broch, var suspendert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

De står i Stamtavle over slekten Bernhoft av E. Bernhoft, og i Trondhjems geistlighet av Erlandsen (julekalender 2004).Lauritz(Lars) Holgersen ca.1577 - 4/9 1629 under pestens år, 52 år gammel. 1621-22 sogneprest til Akerø MR og 1622 res.kap. til Domkrk. i Trondheim. Sønn av Holger Lauritsen, sogneprest til Åfjord ST. Gift med Birgitte Hansdt. Bernhoft, dt. av Hans (Johannes) Andersen Bernhoft sogneprest til Vor frue i Trondheim og Anna Pedersdt.Lars og Birgitte fikk i hvertfall 1 datter Elisabeth dpt. 4.nov. 1621.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Th. Norum, Blix..1) Mogens Lauritsen Blix fca. 1568-1629 i pestens år. Sogneprest til Domkrk. Trondheim. Gift med NN Øllegård. 7 barn.2) Laurits Mogensen Blix ca. 1535 - ca.7/12 1629. I 1558 kapellan hos faren. 1566 sognprest til Undersager Jämtland. Flyktet i 1611 til Norge og sønnen Erik som var sogneprest til Oppdal. Gift med Kirsten Eriksdt. ca. 1542-. De fikk 7 barn. Dt. av Erik Anderson, sogneprest til Oviken og prost i Jämtland. Broren hennes, Johannes Eriksson, var sekretær hos den svenske kongen.3) Mogens Karlsson Blix ca. 1500 Kloxåsen, Näs sogn i Jämtland - ca. 1570. Ca. 1532 sogneprest til Undersaker i Jämtland. Gift med Ingrid Hansdt. ca.1506 Norrvala sogn i Helsingland, Sverige -.4) Karl Laurentson, slekten Blix stamfar, levde 1538. Bodde på Kloxåsen, Näs sogn, Jämtland. Sannsynligvis gift med en NN Mogensdatter Blix.5) Laurents Sveinsson ca.1435 - ca. 1516, 80 år gammel. Bodde i Kloxåsen. Skinneksportør, meget rik og godt ansett. Nå har vi vel kommet til den jämtlandske knape-adelen. Gift med Margrethe Joansdt., dt. av Joan Sigurdsson som igjen var sønn av Sigurd Johanssøn, død ca. 1447, som kjøpte Kloxåsen i 1428. Laurents og Margrethe fikk 8 barn.Det står mye mere i boka, også fra nyere tid. Den er verdt å ta en titt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Trondhjems geistlighet s.51:Barn av Laurits Holgerson:1) Sophie, 1g. Hans Jentoft, sogneprest (sgpr.) til Bø i Romsdalen. 2g. Iver Helt.2) Elisabeth, 1g. Anders Sørensen, res. pastor Vefsn. 2g. Steen Blix, do. 3g. Jacob Wirtmand, do.3) Gunhild, 1g. Jens Torchelsen pastor, sgpr. til Alstahaug. 2g. Jacob Hermann Borchmann.4) Anna, gm. Christopher Graae, sorenskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye informasjon om slekten Blix etc.Kjenner du til om Laurits Holgerson og/eller Mogens Lauritsen Blix førte noe våpenskjold? Evt. om det finnes bevart noen segl etter Anders Sørensen 'Bjørn', Sten Mogensen Blix eller Jakob Jakobsen Wirthmann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nei det har jeg ingen anelse om.Det eneste som står er: 'I den gamle 'Dansk Norsk adelsleksikon' er slekten Blix nevnt, og her heter det at Blix-ene i Jämtland førte et våpen, en bjelke belagt med tre roser. Noe slikt våpen synes imidlertid ikke å være brukt av slekten. Fra midten av 1500 synes forskjellige medlemmer av slekten derimot å ha brukt segl med en lynstråle i våpnet - et merke som må ha oppstått i forbindelse med slektsnavnet (Blix-lyn) og derfor er opptatt av dette. Dette merket i en annen form, som en tordenkile hvorfra det går fire lynstråler, finnes brukt av slektsmedlemmer både i Norge og Sverige av de adelige grener'. De adelige grenene er utdødd for lenge siden.Men som sagt om du kunne få lånt eller på annen måte sett på denne boka tror jeg du kanskje kan få svar på flere spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Glemte: har du sjekket Geistligheten i Troms av Erlandsen. Der burde du vel kunne finne noe under Vefsn om de 2 andre ektemennene til Elisabeth og evt. barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Jacob Jacobsen Wirtmand er trolig sønn av borger i Trondheim Jacob Hansen Wirtmand.Anders Søffrensen, sønn av kapellan til Bu Søffren Andersen (d. 1621) og en datter av kirkeskriver Anders Eriksen på Alstadhaug.Kilde: Svein Tore Dahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 7: Gamle 'Dansk Norsk adelsleksikon' kjenner jeg ikke. Når ble dette gitt ut? Det er vel kanskje lite tilgjengelig.Til 8: Når ble 'Geistligheten i Troms' av Erlandsen gitt ut, og hvor er den å få tak i? Men vil denne boken hjelpe meg, ettersom Vefsn ligger i Nordland?Til 9: Du nevner som kilde Svein Tore Dahl, kommer dette fra en bok?Kan det være en mulighet å finne evt. segl etter Anders Sørensen 'Bjørn', Sten Mogensen Blix eller Jakob Jakobsen Wirthmann i Riksarkivet eller Statsarkivet i Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ikke noe mere om den gamle dansk norske adelsboka. Når Erlandsen utga geistligheten i Troms vet jeg heller ikke, men den er gammel. Den dekker vel de fleste kirkesogn nord for Trøndelag. Den burde vel finnes på de fleste større bibliotek og på alle Statsark. Jeg hadde håpet den skulle kommet i julekalenderen i år siden Trondhjems geistlighet finnes der, og registeret til den står i boka for Troms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 11: Jeg får prøve å bestille opp 'Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge i tiden 1536-1700' av Svein Tore Dahl som julegave til meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Arnstein Rønning

...dessuten skal visstnok 'de Blixer i Jemteland' ha ført en gul hodeløs to-vinget kropp i blått, bak et gult kors dannet av takket 'kjetting' ('Vaabenbog i Resens Bibliothek'), se sida til Tore Vigerust Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter henvendelse til Riksarkivet, kan de fortelle meg følgende:'Vi kan dessverre ikke se at det i Riksarkivets lakkseglsamling fins noe segl etter Anders Sørensen Bjorn, Sten Mogensen Blix eller Jacob Jacobsen Wirthmann. Vi har også sett igjennom registrene til Danske Kanselli, Norske registre og Norske tegnelser (kopibøker for kongebrev), men kan heller ikke se at noen av de ovennevnte har henvendt seg dit i den angjeldende periode.Seglene til de ovennevnte kan kanskje finnes i vedleggene til fogderegnskapene, i form av tingsvitner eller andre attester. Riksarkivet har dessverre ikke ressurser til å gå igjennom dette materialet. Det må De selv gjøre, eller få andre til å gjøre for Dem.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(9/Moum:) Jeg har 'annnesteds' lest at det var res.kap. i Bud (1601-21) Søfren Andersen sin mor (ikke kone) som var datter av kirkeskriver i Alstadhaug (Innherred) Anders Erikssøn. Det ser også ut til å passe bedre kronologisk, ettersom Erik's barn ser ut til å være f. rundt 1560-70 og Søfren må være f. før 1575 og dermed må han ha en mor som er f. rundt 1555 eller før.(4/Knudsen:) Det fantes såvidt jeg har skjønt to ulike prester Lauritz Mogensson Blix i Jämtland på denne tiden:a) LMB (ca.1540?-1621), som var kapellan i Oviken og senere sogneprest i Rödön (fra 1591) til sin død. Jeg har notert barna Mogens, Sara og Ingeborg i 1. ekteskap og Hans i 2. e.sk. m. Gullov Mogensdatter. Ifølge mine notater var det denne LMB som rømte (til Trondheim) i 1611. Han skal være s. av hr. Mogens Olofsson Blix til Rödön.b) LMB (ca.1530?-1629?), som var kapellan i Undersåker (fra 1588) og senere s.pr. sammesteds (fra 1566). Ifølge mine notater var det han som hadde sønnen Erik på Oppdal. I tillegg har jeg i 1. e.sk. m. Kesrtin Eriksd. notert barna Hans, Margaretha og Salomon, og i 2. e.sk. datteren Marthe. Han skal være s. av hr. Mogens Karlsson Blix til Undersåker (fra Kloxåsen).Det er selvsagt stor sannsynlighet for at deler av ovennevnte data er ombyttet, men at det er snakk om to ulike personer synes 'åpenbart'. Takknemlig for kommentarer som ev. kan bidra til å holde dem klarere fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Kontaktet Riksarkivet angående mulige segl etter Anders Sørensen 'Bjørn', Sten Mogensen Blix eller Jakob Jakobsen Wirthmann. Fikk dette svaret:---------Vi kan dessverre ikke se at det i Riksarkivets lakkseglsamling fins noe segl etter Anders Sørensen Bjorn, Sten Mogensen Blix eller Jacob Jacobsen Wirthmann. Vi har også sett igjennom registrene til Danske Kanselli, Norske registre og Norske tegnelser (kopibøker for kongebrev), men kan heller ikke se at noen av de ovennevnte har henvendt seg dit i den angjeldende periode.Seglene til de ovennevnte kan kanskje finnes i vedleggene til fogderegnskapene, i form av tingsvitner eller andre attester. Riksarkivet har dessverre ikke ressurser til å gå igjennom dette materialet. Det må De selv gjøre, eller få andre til å gjøre for Dem.---------Ser ut til at man må lete på egen hand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.