Gå til innhold
Arkivverket

[#34597] Randine Audensdatter, Øxendalen


Gjest Rolf Andresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Kopiert fra FS: -------------------------------------------------------------------------------- RANDI OUENSEN Female -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 24 OCT 1841 Sunndal, More Og Romsdal, Norway Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: AUDEN BAARDSEN Family Mother: BRITH JACOBSDR -------------------------------------------------------------------------------- Messages: Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date. -------------------------------------------------------------------------------- Source Information: Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type: C422111 1752 - 1819 0124989 Film NONE C422111 1832 - 1846 0124989 Film NONE Sheet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

hei!Skal bare si at det finner Øksendal i Vefsen prgj. Men det kan jo være flere plasser i Nordland som heter det.Men jeg har ingen opplysninger om Randine. Hva het hennes mann?Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Andresen

Hei, Randines mann het Kristian Johannesen og var født i Bodø 1833. De hadde 3 barn, vet like lite om hans foreldre. mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror hun er født i Øxendal i MR, og arbeidet i 1865 i Alstahaug i Nordland. Det er ihvertfall det folketellinga for 1865 sier. Her er hun og mannen i 1875 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f71820.wc2&gardpostnr=285&personpostnr=2096&merk=2096#ovre>Lenke Og her er Kristian som enkemann i 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Jeg lurer hvor det står at Randine var født i Nordland? Når fødested ble oppgitt i folketellinger så var det vanlig å oppgi prestegjeldet. Øksendalen var eit anneksprestegjeld under Sunndal på Normøre.Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Søsken iflg. FS: 1) Baard dpt. 25/1 1829 Nesset, MR. 2) Gurå dpt. 16/10 1831 samme. 3) Anne dpt. 29/6 1834 samme. 4) Randi f.14/5 1838, død 1838 Sunndal, MR. 5) Randi dpt. 24/10 1841 Sunndal, MR. Ikke funnet foreldrenes vielse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Andresen

Hei, Randine var min oldemor, har alltid fått høre at slekta kom fra Alstahaug. 100% korrekt behøver det jo ikke å være. mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Randine ble vel gift og bodde i Alstahaug. Barna ble vel også født der. Så barna kom derfra og det er vel da naturlig at man forstår det slik at disse barnas foreldre så klart også måtte være derfra.Jeg trodde i alle år at min oldemor og oldefar var fra Buskerud fordi de bodde der fra før min mor og jeg ble født. Men de var født, gift og fikk barna i Asker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Ja jeg kan ikke svare på hvor hun kom fra jeg ville nå sett hva der står i kirkeboka når de gifter seg, men jeg ser av folketellingene at det er en del folk fra Øksendal pr.gj. som bor her.Folketellinga 1865 er jo Randine tjeneste jente hos fogden Eilert Prytz så det kan jo hende hun var med på lasset da de kom hit. Kristian Johannesen er inderst og fisker på Sandnes 1865.I Folketellinga for Alstahaug 1875 er Randine gift med Kristian Johannesen f. 1833 i Bodø, strandsitter og fisker på Sandnes. De har barna Johannes Edvard f. 1868, Anna Birgithe f. 1871 og Anders Bæk f. 1873.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei.Hvis du ikke har sett hva som står i kirkeboka kan jeg se om jeg kommer meg på biblioteket over helga. Der vil det nå stå hvor de kom fra og hvem fedrene er.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Andresen

Hei, siden Øksendalen i Nordland ligger nærmere enn 10 mil fra Alstahaug, var det dette stedet, og ikke Øksendal på Møre det var nærliggende å tenke på. mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Tenkte det kunne stå noen når hun døde men det var like mye som vi vet fra før.Randi Audunsdatter f. 1842 Øksendal (her har det vert skrevet Sandes først som er overstrøket). død 22.nov.1887 på Sandnes, gravlagt 26.nov. Stamnes kirkegård. Ektemann strands. Kristian Johansen.klokkerbok for Stamnes 1878-1897, s. 186.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Andresen

Hei.Foreløpig har jeg veldig få opplysninger om Randine og Kristian, og det har selvfølgelig vært svært interessant å få høre hva som står om dem i kirkeboka. Randine og Kristian's sønn Andreas Bæk var min morfar, og han kom til Trondheim med min mormor Elen Marie rundt 1900. Jeg har ellers ingen videre opplysninger da de av en eller annen grunn aldri ville ha noe snakk om hvem de reiste fra eller hvorfor de forlot hjemstedet. mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Brit Jakobsdtr. Sæter f. 1796, Øksendalen, Sunndal bygdebok b. 4, s. 210, ble gift i Øksendal kirke 13. oktober 1828 m. Auden Bårdsen Holen f. 1799, Nesset i Romsdal, Nesset b.b. b. 3, s. 114 og 125.De fikk sine 3 første barn mens de bodde på en plass under hans hjemgard Holen i nesset. Sønnen Bård finner dere i Tingvoll b.b. b. 3, s. 544.Ved ft. 1865 bor Bridt Jakobsdtr., 70 år gl., på garden Seter (Sæter) i Øksendalen. Det står da at hennes mann er legdslem i bygda, se innlegg 3.De flytta fra Nesset til Sunndalen hausten 1837 (10/11) i følge kirkeboka for Nesset.Da Randi f. 14/5-1838 føres til dåpen er skrevet: Inderst Auden Baardsen Bruset og Brit Jakobsdtr. Denne Randi døde 22/6 samme året.Da neste Randi føres til dåpen i 1841 står det at hun er f. 30/9-1841 av foreldre Inderst Auden Baardsen Jelbøen og Brith Jacobsdtr.Sunndalsbøkene tar ikke alltid med inderster. Jeg har ikke leita skikkelig etter dem i det bindet hvor Øksendalen er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jonny, jeg tipper sideanvisningen til Sunndalsboka skal være 201 istf. 210. For der står det også at Brit Jakobsdatter var niese av Ole Jonsen Sæter, min 'stamfar' som kom til Kvalvåg der han fikk stor etterslekt, som Hyldbakk ville ha sagt det.Auden Bårdsen var i 1865 på legd på Mosbøen. Kan i farten ikke se noe om dette i bygdeboka under Mosbøen. Men legdslemmer er da heller ikke spesifikt nevnt. Var ikke systemet slik at folk på legd flyttet omkring fra gard til gard? I så fall bodde han kanskje ikke på Mosbøen da han døde.Artig dette, men er alle nå enige om at det er denne Øksendalen det dreier seg om? Hilsen Torgeir med tjukke slektsbånd til Ne'stua, Sæter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Ingen av barna er konfirmert i Stamnes kirke.Randine døde jo 1887 så det kan jo tenkes at barna var bortsatt?I kirkeboka skal det finnes inn og utflytter lister får se om det står noe om Randine der også når jeg kommer meg på biblioteket.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Har lest de kirkebøkene som jeg har selv, her fant jeg noen døde barn på Kristian og Randine.døde: tvillinger Kristian og Rangvald f. 4.april 1880 på Sandnes, d. 4.april, gravlagt 16.april. Barna var hjemdøpt. far Kristian Johansen. Barna er innført under døpte og foreldrenen er strands. Kristian Johansen og Randine Audunsdatter.Døpt: Kristine Ragna f. 10.juni 1881 Sandnes, dp. 29.juni 1881: Foreldre Kristian Johansen og hust. Randi Audunsdatter. Her står også at barnet døde før kirkedåp. (Her er det noe feil presten må ha glemt å føre inn dåpen i 1881 og at den er blitt innført da barnet ble gravlagt 1882. Det er innført i klokkerboka 1882)Død: Kristine Rangna f. 10.juni 1881, død på Sandnes 22.mars 1882. Gravlagt på Stamnes kirkegård 30.mars. Dødsårsak Meslinger. Far: strands. Kristian Johansen.Dette er fra klokkerbok for Stamnes 1878-1897.Død: enkem.og strands. Kristian Johannesen f. 1830 Bodin pr.gj. død. 22.juli 1909 i Nesset, gravlagt 26.juli på Stamnes kirkegård. dødsårsak Alderdom.fra Klokkerbok for Stamnes 1897-1936.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Har du slått deg til ro med at Randine kom fra Nordmøre og ikke Nordland? Ellers står det en god del om hennes mors slekt i ovennevnte Sunndalsbok. Og jeg har en del om etterslekt, særlig den greina som slo rot lenger ute i fjorden på Kvalvåg. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.