Gå til innhold
Arkivverket

[#34597] Randine Audensdatter, Øxendalen


Gjest Rolf Andresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jonny Lyngstad

Torgeir, sjølsagt mener jeg s. 201 i Sunndalsboka. Det er lett å taste litt feil rett før man drar til Molde for å handle til jul.Eli (Elen) Jakobsdtr. Seter (Sæter), f. 1793, søster til Brit, ble gift 13/6-1824 med enkemann Jens Gundersen Helset, Averøy. Han var født 1790 i Skjelvika i Eide, se Eideboka b. 2, s. 476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Andresen

Hei. På grunn av den relativt korte avstanden mellom Alstahaug, hvor Randine var gift, og Øxendalen, Nordland tror jeg hun kom fra Nordland og kirkeboka for Alstahaug/Sandnes/Sandnessjøen kan muligens fastslå dette. mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Da jeg så ditt første innlegg tenkte jeg med en gang på Øksendalen i Vefsen, likså da dødsfallet var innført i klokkerboka. Skal prøve å komme meg på biblioteket på tirsdag.Men jeg tror du skal være åpen for at det er Øxendalen pr.gj. det dreier seg om. Audun er et veldig sjeldent navn i disse traktene. Randine er mer vanlig her. Folketellingene bruker å føre inn prestegjeld som stedsnavn. Så vi får se hva jeg finner.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér Savjord

Anna Birgithe f. 1871 var oldemor til min mann. Jeg har selv hørt av datteren til Anna at moren kom fra Øxendalen.Datteren til Anna lever ennå og er 93 år.Anna bosatte seg på Austbø. Jeg har bilde Anna.Har du bilde av hennes bror er jeg interessert. ekalmer@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hvis jeg ikke finner ut sikkert hvor denne Øxendalen er i Kirkeboka for Stamnes når jeg er på biblioteket så skal jeg se i kirkebøkene for Vefsen også.Forstår jeg Eva rett så mener du også at Øxendal er i Nordland?Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Her vert på biblioteket i ettermiddag.Viet 14.nov.1867 i Stamnes kirke. Christian Johannesen Bodø 35 år og Randine Audunsdatter Øxendal 25 år. Brudgommensfar: Johannes Larsen. Brudensfar: Auden Baardsen. Forlovere: Andreas Nikolaisen og Sivert Hansen Sandnes. side 124.1. Døpt: Johannes Edvard f. 18.april 1868. dp.1.juni 1868 i Stamnes kirke. Foreldre: inderst Christian Johannesen Sandnes og hust. Randi Audunsdatter. Fadder: Foged Prytz Sandnes og kone, Lars Prytz ibid, Johan Henriksen ibid, Hanne Kristensdatter ibid og Elen Prytz ibid. s. 62. Døpt: Anna Birgithe f. 5.april 1871. dp. 22.okt. i Stamnes kirke. Foreldre: Kristian Johansen 39 år, Sandnes og hust. Randine Audunsdatter 29 år. Fadder Fogeden Barth, Jørgen Vinem?, frøkem Barth, Elisabeth (etternavnet forsto jeg ikke), Knud Paulsen Sandnes. s. 46.3. Døpt: Elen Andrea f. 13.jan. 1876, død før kirkedåp. Foreldre husm. og fisker Kristian Johannesen 43 år Sandnes og hust. Randi Audunsdatter. s. 56.4. Døpt Andreas Bech f. 16.des.1873, dp.12.april 1874 i Stamnes kirke. Foreldre: Strands. Kristian Johannesen 41 år Sandnes og hust. Randine Audunsdatter 31. Fadder: Johan Kron og kone, Johan Henriksen og kone, Marith Johansen alle fra Sandnes. s. 195.Døpt: Sivert Hagerup Brun f.13.juni 1877, dp.9.sept.1877 Stamnes kirke. Foreldre: Strands. Kristian Johannesen 46 år Sandnes og hust. Randine Audunsdatter 36 år. Fadder: Per Johansen Sørra og kone, Andreas Eliasen og kone, Lars Johansen Sandnes og kone. s. 28død: Elen Andrea Kristiansdatter d. 27.april 1876 grav. 29.april Stamnes kirkegård. s. 189Alt dette var fra Kirkebok for Stamnes 1866-1897, N.T. 74.Konfirmert 18.juli 1886 i Alstahaug kirke Anna Birgithe Kristiansdatter f. april 1871 Sandnes, bosted Østbø. Foreldre: Inderst Kristian Johannesen og Randine Audunsdatter.Konfirmert 29.juni 1884 Alstahaug kirke Johannes Edvard Kristiansen f. 18.april 1868 Sandnes, bosted Østbø. Foreldre: Ind. Kristian Johannesen og Randine Audunsdatter.Viet 16.nov.1893 i Alstahaug kirke. ungk Nikodemus Abrahamsen f. 1865 Beistaden, fisker Altra? og Anna Birgithe Kristiansdatter f. 1871 Stamnes. Brudgommensfar: Husm. Abraham Vemundsen? Brudesfar: Ind. Kristian Johansen. Forlovere: Søren Johansen Flø og Johan Johansen Østbø. s. 95.Detter er fra Kirkebok for Alstahaug 1882-1895, N.T. 74. på konfirmasjon har jeg glemt å føre sidetall.Rolf jeg fant ikke din morfar konfirmert kan han ha bodd en annen plass enn sine søsken Johannes og Anna?Og jeg fikk jo ikke sjekket om gutten som het Sivert levde opp. Og ikke fikk jeg tid til å se i innflytter listene som fins i kirkeboka. Men jeg tror nok det er Randine som er funnet døpt i innlegg 4.Bodø og Bodin var to forskjelling pr.gj på den tiden og da Kristian dør står det jo at han er fra Bodin Pr.gj så du må nok lete både i Bodø og i Bodin etter han. For Bodin finnes det gode bygdebøker, hva det finner for Bodø vet jeg ikke.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Andresen

Hei Solveig.Tusen takk for at du tok deg til å dra på biblioteket å skaffe disse opplysningene, det var veldig interessant lesestoff.Angående Andreas så vet jeg svært lite om han som barn, men jeg kan huske å ha blitt fortalt at han var gjetergutt da han var liten. Det er derfor ikke så usannsynlig at han da ble sendt bort fra hjemmet i veldig ung alder, og kan være konfirmert et annet sted. mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Da er det endelig klartlagt: Randine var fra Øksendal på Nordmøre. Som tidligere nevnt av flere bodde faren hennes, Audun Bårdsdatter, som legdsmann på Mosbøen i Øksendalen i FT 1865 ( [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61561.wc2&gardpostnr=98&personpostnr=656&merk=656#ovre>Lenke ). Iflg. Jonny Lyngstad (20) forteller bygdeboka for Nesset at han var født i 1799. Da må med det vel være ham vi finner på Almvik i Tingvold i FT 1801 ( Lenke ).Jeg har en aldri så liten hypotese om hva som fikk Randine til å reise nordover til Alstadhaug. I FT 1865 for Alstadhaug ser vi at Siver Olsen som var «Oeconom ved Sygehuset» var g.m. Berte Øien Bårdsdatter fra Nesset pr.gj. (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Rolf!Det er bare hyggelig å hjelpe.Sandnes der Kristian og Randine bodde, likså Nesset der Kristian døde er i dag innlemmet i Sandnessjøen.Jeg skal nå ha øynene åpne og hvis jeg finner din morfar konfirmert skal du få beskjed. Din mormor er hun fra disse traktene, at Andreas kan ha bodd i nerheten av hennes heim.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Hei, i debatten 20140 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=20140&sok=&startnr=51&antall=50&spraak=>Lenke som handler om en fetter av Randine, har vi skrevet om søsken av Randine i innlegg 14 og Torgeir Kvalvaag har skrevet om aner til faren, Auden Bårdson, i innlegg 18.Det vi skrev er i korthet at broren Jakob og søstra Anne havna på Knutset i Batnfjorden (nåværende Gjemnes kommune, daværende Øre). Jakob dro senere til på Møst i Frei og havna til slutt på Hosetskaret i Averøy (Se Averøyboka bind 4, side 531 med mange etterkommere). Gjemnesboka bind 6 med Knutsetgarden skal komme ut før jul.For ordens skyld her er mora på Sæter i Øksendalen i FT1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Hei, Tore og Tor. Fint å få inn noen som husker litt på tvers av temaene.Spørsmålet jeg stiller til slutt i tema 20140 er vel fortsatt ubesvart, hvis det lar seg besvare...Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Andresen

Hei Solveig!Min mormor Elen Marie ble født med etternavnet Nielsdatter i Stamnes 09.08.1874. Men hun fortalte meg en gang at hun også skal ha hatt etternavnet Dahl før hun giftet seg med Andreas. Mvh Rolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Rolf!Din mormor fant jeg med en gang konfirmert:Konfirmert i Stamnes kirke 21.sept. 1890 nr. 2 av jentene Elen Marie Nilsdatter f. på Stamnes 9.aug.1874. dp. 20.sept.1874.Bosted Sandnessjøen. Foreldre: Husm. Nils Dahl Assesersen og Petrine Jacobine Pedersdatter.Fra klokkerbok for Stamnes 1878-1879, s. 127.Folketellinga for Alstahaug 1875 finner jeg dem på Stamnes der Nils Assersen f. 1848 i Hemne som sjømann og fisker og Petrine Jacobine Pedersdatter f. 1844 i Hemnes, de har dattra Elen Marie f. 1874 i Stamnes.Folketellinga for Stamnes 1900: De bor på Åsen i Stamnes. Nils Dahl, plassmand med jord og murer f.1848 Hemne ST, Petrine Jacobia Pedersdatter f. 1844 Hemnes. Elen er ikke heime, men barna Benjamine Kristine Dahl f. 1884 og Laurits Bernhard Dahl f. 1888.Jeg kommer meg ikke på biblioteket før etter jul men, jeg kan se i de kirkebøkene som jeg har heime og finne søskene til Elen døpt. Jeg har også kirkebøker fra Hemnes så Petrine Jacobia skulle ikke være noe problem å finne foreldre og søsken på hvis du ikke har funnet det.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Andresen

Hei Solveig!Dette var interessant ja! Jeg har egentlig ingen informasjon om Elen Maries slektninger, så det har vært kjempefint om du hadde funnet noe om dem. Tusen takk for god hjelp! Mvh Rolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Til Solveig: I (39) skriver du om Nils Assersen f. 1848 i Hemne. Er dette Hemne i Sør-Trøndelag?Hilsen Torgeir (gift i Sandnessjøen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Vi er vist av samme slekta.Har funner Petrine Jacobia døpt i Hemnes datoene var veldig utydelig, men hun var døpt i aug. 1844 med foreldre Gbr. Peder Jacob Benoninsen og Elen Jonsdatter. Bosted Strømdal.Og på Straumdalen i Hemnes br.1. Finner jeg Peder Jacob Benonisen f.1811, d. 30.juli 1890 sønn av forrige bruker og Elen Jonsdatter f.1806 lille Røvatnet, d. etter 1875. Og dattra Petrine Jacobia f. 16.juli 1844 som en av 9 søsken. (fra Gård og slekt i Hemnes)Når jeg leter på Lille-Røvatnet i Rana finner jeg at Elen Jonsdatter er datter av Jon Olsen f. 16.des. 1773 i Bjørnvassdalen d. 20.05.1822 drukna i elva. gift 1804 med Beret Monsdatter f.1779 Stor Røvatnet d. 1881. (Fra Mo prestegjelds gardshistorie)Berit Monsdatter er datter av Mons Nilsen f. på Enge i Rana 1748 d. 1812 Stor Røvatnet og Martha Andersdatter f. ca 1846 Vålamoen i Hemnes, d. 15.03.1827 Stor Røvatnet.Mons er sønn av Nils Monsen f. ca 1700 Stor Røvatnet d.1769 og Anne Jonsdatter f. 1715 på Ytteren i Rana d. 1789 Stor Røvatnet. Det er disse som er mine aner her.Jeg har slekta lenger bak i tid også. Jeg skal gå gjennom det som jeg har og kontrolere at det er riktig. Noen årstall her er helt sikker gal da ikke alt er sjekka med kirkeboka. Jeg har ikke ført inn etterkommere etter Jon Olsen og Berit Monsdatter i Lille Rødvatnet, så hvis du har tid å vente noen dager så skal jeg sjekke med kirkeboka om den linja som jeg har fulgt her er korrekt og så skal du få det som jeg har.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Til Torgeir!Ja folketellinga 1875 er Nils Assersen f. 1848. Hemne.I 1900 er Nils Dahl er f. 1848 Hevne ST.Og jeg vet ikke men går ut fra at det er Hemne i Sør Trøndelag, det er nå der jeg ville begynt å lete.Og det er jo samme mannen etter det lille som jeg har sett i kirkeboka både ved konfirmasjon til Elen Marie og søstra Benjamine som jeg har funnet døpt, men det tar det siden.Hilsen Solveig (også gift i Sandnessjøen og bosatt her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Andresen

Hei Solveig.Husker fra da jeg var liten gutt at det var en kar som vi kalte onkel Laurits som pleide å være på besøk hos min mormor Elen Marie, ser ut til at det var hennes bror.Dine opplysninger er veldig interessanne, til slutt finner vi vel ut at vi er ev blått blod begge to.mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Før jeg begynner å gå bak i tid tar jeg med dette:1. Døpt: Julie Olea f. 26.nov. 1879, dp. 4.jan. 1880. Foreldre: Ind. Nils Assersen Dahl og hust. Petrine Jacobine Pedersdatter Stamnes. Fadder: Ole Olsen, Per Kristoffersen, Haldor, Olina Karlsdatter og Thora Johnsen Hamnes. s. 13Død: Julie Oline dør av halsesyke 5.juni 1890 på Sandnes. Gravlegges på Stamnes kirkegård 7.juni 1890. s. 190.2. Døpt: Benjamine Kristine f.9.aug.1884, dp. 20.sept.1884, Stamnes kirke. Foreldre: Husm. Nils Assersen og hust. Petrine Jacobine Pedersen, Sandnes. Fadder: Andreas Andreassen og kone Sandnes, Saras Knudsen og kone Sandnessjøen, Nils Olsen ibid. s. 363. Døpt: Laurits Bernhard Martin f.30.april 1888 dp. 17.juni 1888 Stamnes kirke. Foreldre Husm. Nils Dahl Assersen og hust. Petrine Jacobine Pedersdatter Sandnes. Fadder: Foreldrene, Nikolai Olsen, Peder Meland, Johanna Andersdatter, Anne Olsdatter Stamnesvigen. s.68 (Det er vel denne karen som brukte å komme på besøk til din mormor)(fant Sivert konfirmert, men har ikke funnet han etter dette) Konfirmert 10.juli 1892 i Stamnes kirke Nr 3. Sivert Hagbart Brun Kristiansen. Foreldre: Kristian Johannesen og Randine Audunsdatter. s. 131.Dette var fra klokkerbok for Stamnes 1878-1897.Din mormor har en søster til:Viet 31.juli 1898 fisker Hieronimus N. Nikolaisen f. 1876 Stamnes og Anna P. Nilsdatter f. 1877 Sandnes. Brudgommens far: ungkar og matros Nikolai Lorentsen. Brudens far: Husm. Nils Dahl Assersen. Forlovere: Nils Dahl og Lars Johansen. (side tallet borte) Klokkerbok for Stamnes 1897-1936.Folketellinga 1900 bor Hieronimus Neubæk Nikolaisen som er matros og for tiden i Bergen og Anna Pauline Dahl på Sandnes de har barna Nordi Paula Jenfrida f. 1.jan.1899 og Harald f. 21.juni 1900. (Skal kontrolere om datoene her er riktig siden).Nå skal jeg begynne i Hemnes og finne Petrine sine søsken døpt, de står jo i 'Hemnes gård og slekt' det er en bygdebok som du kan låne på biblioteket hvis du er intresert og lese selv hva som står der. Når jeg er ferdig der tar jeg for meg slekta i Rana det er ikke så mye jeg mangler der.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Rolf!Jeg fant din mormor og morfar da de ble viet:1.okt.1899 i Stamnes kirke. fisker Andreas Bek Kristiansen f. 1873 på Sandnes og Elen Marie Nilsdatter f. 1874 på Sandnes. Brudgommensfar: Strands. Kristian Johannesen. Brudens far: Nils Dahl. Forlovere Lars Knudsen og Kristian Johansen. fra Klokkerbok for Stamnes 1897-1936, sidetallet borte.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Andresen

Hei SolveigSynes du er flink som klarer å finne fram til så mange interessanne opplysninger.Husker vagt en enke som het Anna Nikolaisen, hun må ha vært søsteren til min mormor. Harald Nikolaisen og navnet Nordi har jeg også erindringer om.Det her blir mer og mer spennende for hver gang jeg går inn på denne siden.mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Solveig Sund

Hei Rolf!Dett er jo sånt som jeg har kommet til å legge inn i programmet mitt uansett, så nå kommer det bare litt før jeg hadde tenkt. Og det er jo artig at du husker navnene som dukker opp.Den linja som jeg skisserte opp i innlegg 42 er rett. Jeg holder nå på å lese kirkeboka for Hemnes/Mo nå. Det som jeg har blir for langt å legge inn her så når jeg blir ferdig får du det som vedlegg i en mail fra meg. Men det tar noen dager til å bli ferdig på, må jo stelle til jul også.Fant en sønn på dine din mormor og morfar han heter Julian dp. 20.jan 1901. der står han er født 1.jan.1900, men det må jo nesten være feil. Skal se mere i kirkeboka for Stamnes når jeg er ferdig med den jeg holder på med nå og se om jeg kan finne noe mer. Men finner jeg noe her så kommer jeg til å sende det direkte til deg. Du får min e-post adr. når jeg er ferdig. Er det greit.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei igjen!Vet ikke om du har funnet ut noe mer om din oldefar Kristian Johannesen f. 1832 Bodø/Bodin?Var en tur på biblioteket nå nettop og der lånte jeg ei bok som heter: 'Personalhistorie for Hundholmen nu Bodø by før 1891' av Arvid Støver. Boka kom ut 1966.På side 24. Nr. 246 Johannes Larsen f. Velfjord. Han ble gift i 27/10- 1931 med Else Marie Sevaldsdatter (Olsdt) f- i Nerøy sogn Nord Trøndelag. Barn: Caroline f. 14/4 1931 og Kristian f. 17/11 1832.Disse personene er så gode kanidater som det går an å få, men om de er de rette vet jeg ikke.Har ikke funnet noen andre som er så aktuell.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Andresen

Hei Solveig!Jeg har ikke noen andre opplysninger om Kristian Johannesen utover det du har fortalt meg. Ser frem til motta mer informasjon på mail! Adressen min er r-and@hotmail.com Ha ei fortsatt god jul! Mvh Rolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.