Gå til innhold
Arkivverket

[#34601] Birtha Engebretsdtr/Berte Ingebrigtsdtr. f.1846 i Åmot

Gjest Solveig Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Hanssen

Søker etter forfedrer til Birtha Engebretsdtr/Berte Ingebrigtsdtr. f.1846 (dato vet jeg ikke. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f70521&gardpostnr=600&personpostnr=3730&merk=3730#ovre>Lenke . I flg den lenken er datteren Emilie født i Åmot i 1868. Har fått vite at de giftet seg 9/12-1869 med Johannes Torgersen fra Tretten, om det skjedde i Øyer eller Åmot vet jeg ikke med sikkerhet. I FT 1900 Lenke er Berte blitt enke. I FT 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei. Takk for forslag til kandidater. Jeg finner dem igjen her tror jeg Lenke. Hvis Bertes datter Emilie også ble døpt i Åmot i 1868 er det mulig ditt forslag til foreldre dukker opp som faddere til Emilie? Kanskje lysningen til Berte Engebrektsdtr og Johannes Torgersen i 1869 kan bekrefte eller avkrefte om ditt forslag er dem jeg er på jakt etter. Er det noen som har tilgang til kirkebøker fra dette tidsrommet? Kanskje det finnes noe i en bygdebok fra dette området. Håper noen har mulighet til å hjelpe videre. Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Tordis Trønnes

Jeg har akkurat hatt spørsmål om den samme Berthe. Berthe og Johannes gifta seg i Tretten (eller Øyer)kirke 9.12.1868. Det er ingen opplysninger om Berthes foreldre der, bare farens navn som er Engebret. Jeg tror Berthe ble født 3.5.1846 på eiendommen Kilde i Aamot. Foreldre: Engebret Bersvendsen og Inger Charlotte Tollefsdatter. I FT 1865 står det Bertrans., men når søskenene til Berthe blir døpt/konfirmert står det Bersvendsen. Mvh. Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei Tordis. Tusen, tusen takk! Dette var kjempeflott. Jeg søkte på FT 1865 etter tipset fra Maya Lillemoen (2) og fant Bertrans. Å få bekreftet at dette var rett spor som jeg har søkt videre på er supert. Fant at Berthe i FT 1865 Lenke har 4 søsken som bor hjemme, men hun har vel antagelig flere søsken. I innlegg 33670 (2) får jeg tips om at Berthe og Johannes ble viet 9/12-1869, ser at du har vielsen et år tidligere. I samme innlegg (4) nevnes det at Berthe levde i 1900. Vet du når hun døde? Bersvendsen som etternavn. Har du noe forslag til hva Engebret sin far da har hatt som fornavn? Eller har Bersvendsen med et gårdsnavn å gjøre? Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel gården der Berthe ble født. LenkeDet er mulig at det er en bror av henne som har gården, når en ser på navnene?Hvor Engebret kommer fra er ikke godt å si, men det finnes en gård i Aamot som heter Bergersveen, kan hende hans navn er blitt forvansket litt?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Glemte lenke til gården Bergersveen. I 1865 bor det en annen familie her på gården, men det kan likevel være herfra Engebrets navn skriver seg fra?LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Bersvend er et fornavn så det er nok etter hans far og ikke et gårdsnavn. Jeg har microfiche av kirkebøkene for Åmot 1842-1861 og jeg har funnet 6 søsken til Berthe. Ole født 1841, Tollef født 1844, Carsten født 1850, Marthea født 1853, Johan født 1854 og Andrea født 1848. De fleste barna er født på Kildeeiet, alstå en plass under Kilde. Jeg kan se igjennom kirkebøkene for Øyer å se om jeg finner Berthes dødsdato. Mvh. Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hjertelig tusen takk for innspill og tips via lenker og for alle opplysningene om Berthe. Dere har gitt meg mye som jeg kan jobbe videre med. Din tanke, Gunn, om at det kanskje er Inger Charlotte sin bror som i FT-1865 bor på gården Kilde deler jeg og håper jeg finner ut av det. Jeg søkte på FT-1801 Lenke Kan dette være Inger Charlotte sine foreldre mon tro? Inger Charlotte Tollefsdtr og Engebret Bersvendsen giftet seg muligens ca 1840 og kanskje i Aamot? Kanskje noen har kirkebøker for dette tidsrommet eller bygdebøker som kan bekrefte eller avkrefte det? Takket være deg Tordis har jeg lært at Bersvend var et vanlig fornavn. Jeg har sett flere som kan være kandidat som far i FT 1801 bl. a på Tønset,Tolga, Reendahlen, men jeg fant ingen i Aamot.Igjen kanskje vielsen kan gi svar. Kanskje er jeg heldig å få vite mer om det? Mvh Solveig Hanssen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei Tordis. Så flott. Tusen takk! Tillater meg å spørre deg her, selv om det vel hører inn under Oppland. Holder også på med Berthes mann Johannes Torgersen som er født i Øyer. Lurer på om jeg har funnet rette forfedre til han.Kjenner du noe til dem? Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Jeg har Johannes Torgersens forfedre, de fleste helt til slutten av 1600-tallet. Bare si ifra så kan jeg sende de til deg. Jeg har mye etterslekter også. Er du en etterkommer av Berthe og Johannes ? Mvh. Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Jeg må bare blande meg inn i debatten. Engebret Bersvendsen, f. på Berge, i Nordre Osen, 11.11. 1813, av foreldre : Kari Emberetsdatter Valmslien, N. Osen, f. 1793, d. 1814, og Bersvend Olsen Atnedalen ( Etnedalen ) ? Engebret Bersvendsen, vokste opp hos sin morbror, Lars Emberetsen og hustru Ingeborg Olsdatter, på gården Ulvevadet, i N. Osen, og var der til etter sin konfirmasjon. Han ble gift med Inger Charlotte Tollefsdatter, f. i Elverum, 1816. Vet ikke hvor i Elverum hun var fra ? Disse folkene vil man finne igjen i bygdebok for Åmot, bind I. - Talmoen, side 210, men her er ikke Berte Engebretsdatter blitt med. Kunne vært artig å vite når denne Johannes Torgersen var født ? Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Tordis Trønne (18) hjalp meg med Johannes Torgersen. Han ble født 22 sept. 1842, Krokfossen, Tretten. Ønskes hans forfedre send meg en mailadr.Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei Morten GransethJeg fant innflyttingen til Ole Engebretsen til Rendal, men mulig du har sett den? Lenke (nr. 3 fra toppen)Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei igjen!Kan dette være Berthe's bror Ole i FT-1875? Han er gift, men heter her Embretsen. Han er født i Åmodt i 1841. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=f70432&gardpostnr=232&personpostnr=1821&merk=1821#ovre>LenkeVidere finner jeg i FT-1900 en Ole gift med samme kone som i FT-1875. (Barna som bodde hjemme i 1875 er vel flyttet ut). MEN, her heter han Ole Bersvendsen. Kan han ha tatt etternavnet til sin far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Her er vielsen til Ole Engebretsen og Karoline Andersdatter i 1871. (Nr 18) LenkeMen spørsmålet står fortsatt åpent. Byttet Ole etternavn til Bersvendsen? Hvis det er slik, kanskje litt søkt, men kan de andre brødrene til Berthe ha gjort det samme?Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Er det noen av dere som er av denne slekta ? Kunne vært artig å fått greie på flere av disse folkene. Det lever jo etterkommere etter disse i Åsbygda, i Åmot, den dag i dag. Engebret Bersvendsen hadde jo flere søsken, utenom de 2. som dro til USA. Hva med Tollef Engebretsen, f. 16.02. 1844 ? Og er det noen som kan finne ut fra hvor i Elverum, Inger Charlotte Tollefsdatter, f. 1816, var fra ? Med hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.