Gå til innhold
Arkivverket

[#34601] Birtha Engebretsdtr/Berte Ingebrigtsdtr. f.1846 i Åmot

Gjest Solveig Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Granseth

Det er vel ikke usannsynlig at Ole tok navnet etter bestefaren, jeg har sett dette flere ganger i denne perioden (når familier innfører 'slektsnavn'). -Og da finner vi muligens også Eline og Johan igjen i 1900-tellingen i Aamot Lenke, så her var det mer å jobbe med.Til (25): Det å definere 'denne slekta' tør jeg ikke begi meg utpå, men etterkommer av Berthe og Johannes er i alle fall riktig å si for min del.Mvh Morten G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Lurer på om ikke dette kan være Berthe's bror Tollef Engebretsen i FT-1900. Engebretsen er byttet ut med Bersvendsen. LenkeMvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

På FS finner jeg Inger Charlotte Tollefsdtr. f 1816. Lenke Er dette en navnesøster? Kan det være den Inger Charlotte Tollefsdtr Torbjørn Granlund viser til i innlegg 20 og 25?Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. I bygdebok for Åmot, bind I. Talmoen, s. 210, står det at Inger Charlotte Tollefsdatter, er fra Elverum. Med hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Fint også å få avskrevet kandidater. Det ser ut som om vi ikke finner ut mer om Inger Charlotte Tollefsdtr. før KB for 1816 for Elverum kommer på nett. Skal bli fint å komme et skritt videre i min manns slekt.Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Gjest Morten Granseth

Finner Inger Charlotte konfirmert i Elverum i 1831 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9173&idx_id=9173&uid=ny&idx_side=-102>Lenke, her oppgis fødselsdato til 29. august, og dåpsdato til (1)5. sept.I Ministerial boka, døpte 1816, er hun innført med annen penn mellom nr 52 og 53 Lenke.Men det må da være henne som er innført i kirkeboka for Åmot, døpte 1816,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har en teori om at moren Olea Olsdatter, må ha vært fra Elverum, ettersom det ikke er noen i folketellingen for Åmot i 1801, men derimot i Elverum, er det flere å velge i. Denne Olea Olsdatter, var i 1816, i tjeneste på Glomstad, i Åmot, da datteren Inger Charlotte ble døpt. Faren het Tollef Knudsen, i tjeneste på Korperud i Åmot, og var sannsynlig vis identisk med Tollef Knudsen Bolstad Øvre, i Åmot, døpt 05.03. 1786, sønn av Knud Olsen Bolstad Øvre og hustru Ragnhild Tollefsdatter. Selv om Charlotte Tollefsdatter ble døpt i Åmot, kan det godt hende at hun er født i Elverum ? Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Granseth

Takker for responsen og info Thorbjørn, og jeg forstår at hun godt kan være født en plass i Elverum. Men det jeg syntes var rart var hvorfor dåpen hennes var føyd til ufulstendig og innimellom i boka for Elverum, når dåpen var ført kronologisk og fullstendig inn i boka for Åmot. (Samt at datoene i de to bøkene ikke samsvarer).MvhMorten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Dette var interessante funn Morten Granseth! (32). Datoene er de samme for fødsel og dåp ved konf.innføringen som i dåpsopplysn. i Åmot KB. Kan presten rett og slett ha skrevet feil mnd-er vedr.fødsel og dåp da hun ble konfirmert?Jeg lurer på om du ikke har funnet den rette Inger Charlotte Tollefsdtr og at hun er født og døpt i Åmot. I mitt innlegg 29 viser jeg til FS hvor jeg fant henne. Kanskje FS stemmer i dette tilfellet? Dobbeltføringen er underlig, men den understreker kanskje teorien til Thorbjørn Granlund (33) om at moren Olea Olsdtr må ha vært fra Elverum. Hennes fødested er kanskje blitt 'hengende ved' som fødested for datteren i og med denne merkelige innføringen for døpte i 1816, Elverum.Fra Inger Charlotte ble født og til dåp går det 7 dgr. Er det for få dgr for fødsel, reise og dåp?Vi får håpe på synspunkter fra flere om fødestedet kan være Åmot eller Elverum.Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Granseth

Hei Solveig, du mener vel at datoene er de samme for fødsel og dåp i konf. innføringen i Elverum, som i den ufullstendige innføringen av dåpen i Elverum.Jeg har ikke funnet noen innføring av dåpen i klokkerboka for Elverum (eller jevnførselsregisteret), og jeg tror at hele innføringen av dåpen i Elverumsboka er gjort i ettertid, kanskje basert på informasjonen rundt konfirmasjonen. (Og i så tilfelle hvorfor uten referanse til Åmot og med ulike datoer, dataene om dåp finnes jo i Åmotboka?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeger, Engebret Bersvendsen, viet i Åmot kirke, 24. 07. 1836, m. Inger Charlotte Tollefsdatter. Deres barn : 1. Kari Engebretsdatter, f. 23.10. 1835. 2. Karinus Engebretsen, f. 22.11. 1838. 3. Ole Engebretsen, f. 21.09. 1841. 4. Tollef Engebretsen, f. 16.02. 1844. 5. Berte Engebretsdatter, f. 03.05. 1846. 6. Eline Engebretsdatter, f. 01.08. 1848. 7. Karsten Engebretsen, f. 07.11. 1850. 8. Marthea Engebretsdatter, f. 19.02. 1853. 9. Johan Engebretsen, f. 20.12. 1854. 10. Andrea Engebretsdatter, f. 24.04. 1858.Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Godt at du så hva jeg mente Morten Granseth (36). Beklager, jeg ordla meg dårlig i mitt innlegg (35).Jeg deler dine tanker om når innføringen av dåpen i Elverumboken er gjort. Hvorfor manglende ref. til Åmotboka ikke ble ført i Elverumboka får vi kanskje aldri svar på?Antar det er skrivefeil Thorbjørn Granlund (39). Det 1. barnet Kari Engebretsdatter ble vel født i 1836 og ikke 1835 (Nr 1) Permanent sidelenke: LenkeMvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Etter det jeg kan forstå av denne dårlige filmen, så var Kari Engebretsdatter født 23.10. 1835, død, 11.02. 1837. Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Dåpsinnførselene for denne perioden har presten skrevet inn på sider for døde. Prestens håndskrift - øverst til venstre på side 289 under føds.dato - har ikke presten skrevet året 1836? Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9187&idx_id=9187&uid=ny&idx_side=-137>LenkeForeldrene giftet seg som du sier i innlegg 39, 24.7.1836. (Nr 5) Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.