Gå til innhold
Arkivverket

[#34605] Karoline Pedersdatter, født 1879, Ottestad, Stange. Hvor ble det av henne?

Gjest Anne Karin Kringberg
 Del

Recommended Posts

Hei Min oldemors halvsøster var Karoline Pedersdatter født 12.08.1894 Ottestad, Stange. Hennes foreldre: pige Ingeborg Nilsdatter og ungkarl Peder Magnussen. Hun ble konfirmert 1 april 1894. Den 18 april 1894 døde hennes mor Ingeborg. Hvor ble det av henne? Finner henne ikke i 1900-telling. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Johnsrud

HeiSom overskriften i temaet antyder er Karoling Pedersdatter født i 1879? Da er konfirmasjon i 1894 kanskje ikke så galt?Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Slurvete av meg. Karoline ble født 12 august i 1879. Hennes søster, Nikoline,min oldemor ble født13 mars i 1872. Begge søstrene var uekte barn av Ingeborg Nilsdatter. Jeg vet at Nikoline bodde hos besteforeldrene Nils Johannesen og Kari Andersdatter, i 1875. Så det kan jo være at Karoline også bodde der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Og en stor takk til deg Berit, som har lett i kirkebøkene for meg. Karolines mor, Ingeborg, døde på Hamar sykehus 18 april 1894. Hun er da oppgitt med bopel; Kaaterudeie, Ottestad. Familien har hørt at hun døde på vei til Hamar. I 1875-tellingen har jeg ikke klart å finne Ingeborg, men jeg har lett bare på Ottestad, Stange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk skal du ha. Da kan jeg utelukke at hun døde før 1900-telling, iallefall i nabokommunene til Ottestad. Lurer på om hun kunne være ført inn i fattigprotokollen? Hvis hun bodde hos besteforeldrene etter morens død, ble hun vel ikke oppført her. Men begge besteforeldrene døde i 1897, Nils Johannesen den 20 juli og Kari Andersdatter den 13 juli, da var Karoline bare, vel 18 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hun ble konfirmert 1 april 1894 i Ottestad kirke. Fødested: Kaaterudeie Bopel: Røhne Nordre. Foreldre: Dagarbeider Peder Magnussen og pige Ingeborg Nilsdatter. Vacc. 10 juli 1880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Fikk akkurat flott hjelp pr. e-mail. Kanskje har Karoline dukket opp i 1900 telling likevel, men med feil fødselsår. Under Rhøne nordre og øvre, på Stange, er det en Karoline Pedersdtr men med fødselsår 1881. Hun er der oppført med to barn; Karl Emil Johansen f.1897 og Valdemar Johansen f. 26 nov. 1899. Vet ikke om dette er den rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

1900 telling er ikke helt riktig.Det er riktig Karoline og den ene sønnen heter Karl Elling (ikke Karl Emil)ifølge kirkeboka for annexet Ottestad og er f.26/7-1897. Det er faren Johan Johansen f.1879 boende på Godager og mora Karoline Pedersdatter f.1879 og boende på Røhne nordre. Faddere: Helene Simensen, Elise Olsdatter, Martinius Olsen, Bernt Oscar Alm og Amund Ryen. Er noen av fadderne kjent for deg Anne Karin? De ble ikke gift tror jeg, den eneste Johan Johansen f.1879 er gift 1899 med en annen enn Karoline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk! Da var den gåten løst. Men ingen av fadderne er kjent for meg. Der rare er at Karoline ikke er fadder for noen av halvsøsterens barn heller. Ellers har denne familien stått sammen,og vært faddere til både ekte og uekte barn. (Familien til Ingeborg Nilsdatter, mor til Nikoline og Karoline.) Vet du om Johan Johansen er far til neste barn, Valdemar f. 26 nov.1899 også? Iflg. 1900-telling heter han også Johansen til etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.