Gå til innhold
Arkivverket

[#34608] Problem, Ole Hansen fra Sirdal ?

Gjest Gunnar Aabøe
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Gutorm Hansen,døpt 5.6.1814,død 18,11,1881,søn til Hans Olsen Josdal,bnr. 19 og Ingeborg Guttormsdatter Harbakken fra Fjotland. Gift 6.7.1840.med Joren Stålesdatter Knaben fra Fjotland,f.6.2.1820,d,18.5.1887.datter til Ståle Larsen Knaben og Ragnhild Jakobsdatter Lindeland,beggge fra gårder i Fjotland. 7 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark
Lenke At jeg har oversett noen hendelser som kan ha ført til at Ole Vestlending rømte,ja det er jo mulig. Men i arbeidet med å finne saker som Mari Anne Næsheim Hall kune skrive om så gikk jeg gjennom en hel del rettsprotokoller fra området her. Er det naturlig på det sted Ole Vestlending bodde å kalle en Sirdøl fra 'Dalstrøka innafor' for Vestlending ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hei, Sigbjørn, jeg har lest alt dette med stor interesse. Det er en stund siden jeg fant dette på nettet. Veldig artig. Håpet selvfølgelig at dette kunne gitt meg en pekepinn. Når det gjelder Ola Vestlending så sier historien at det var lite han var villig til å fortelle om sin fortid, men han greide ikke å skjule dialekten sin. Det var vel også dette som førte til kallenavnet. Jeg har gjort mye for å få oppklart denne saken. Har vært i Sirdal og på Hauan under Josdal. Har gått den gamle Bispeveien over fjellet osv. Grensa mellom Østlandet og Vestlandet regnes vel å være fylkesgrensa mellom Telemark og Vest Agder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Har gått gjennom IGI registeret en gang til. Det er ikke helt slik som jeg trodde i innlegg 22. Ser også at Seland og IGI er forskjellige. IGI har: 1.Ole Hansen,døpt 3.sept 1809 Foreldre:Hans Olsen og Ingeborg Guttormsdtr. 2.Guttorm Hansen, døpt 5.juni 1814 Foreldre:Hans Olsen og Ingeborg Johnsdr. Det kan selvfølgelig være IGI som har forveksla Johnsdr med Guttormsdr. Men kanskje verdt å sjekke med kirkeboka?Noen spørsmål: Ble Ole Hansen,døpt 3.sept 1809, værende i Sirdal- slik at han av den grunn kan utelukkes som kandidat? Har du andre fødselsdata på Taran Isaksdtr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Bygdeboka for Kvinnesdal forteller fra Steinsland: Kvinesdal har altid stått open for både folk og fant. Det var tvilsomt om der fantes slik ei samling nokon annan stad i fylket. For det meste var det folk frå andre bygder som fann seg ein fristad her. For det meste var det folk frå andre bygder som fann seg ein fristad her.Dei kom frå Ryfylke i vest til Valdres i aust,frå Numedal,Setesdal,Åseral,Eiken,Hægebostad,Fjotland,og Lunde. slutt. Kan nok hende der var en kanidat her som stjal ein hest og var lite sannferdig med fødested osv. Under fjelle (Steinsland) der er som ein liten by,der samlast både pakk og ty.Der er fjortan rugane pibe. (husmannsplasser)Kansje lensmannsarkivet fra Kvinnesdal har noe mer-.Kjerringane fekk bank og gubbene var vonde og ville skille konen av med livet.Måtte man ikke ha pass langt bortimot 1860? Noe måtte man vel vise til presten ved lysing,eller var det nok med en kagge brennevin eller annet vederlag? Fattigstyret burde vel også ha en protokoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hei, Benn, mange takk for svar.Jeg tror nok dette er en skrivefeil i IGI. Er desverre endel feil i IGI registeret, men det er ofte en rask løsning for å finne aktuelle data, men min erfaring er at det kan lønne seg å dobbeltsjekke. Jeg mener vi kan utelukke denne Ole Hansen, da han er 19 yngre enn 'min' Ole Hansen. Det blir for stor aldersforskjell. Når det gjelder Taran Isaksdatter, kona til Ole Hansen så var hun født 23/10-1799.Det jeg undres litt over er om de personene som han bor sammen med i det lille huset på Tangane i Sannidal i 1865 kan være noen i hans slekt. (Se innlegg 3) Gunder Olsen som er 31 år fra Bø er sønn av en Ole Olsen. Gunder er født 17.09.1834 i Bø prestegjeld g. 27.01.1863 trolig i Drangedal med Ragnhild Dorthea Olsdatter Vefald. Jeg regner med at Bø, må være Bø i Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Artige kommentarer, Sigbjørn. Mange takk. Jeg har kikket litt i fanteregsterne til Eilert Sundt. Finner flere fantefølger som er innom Sirdal.På LOR sine sider fant jeg dette:'Gurine Pettersdatter Strømsing, f. 27.08.1786, d. 06.12.1854 i Gyland nær Flekkefjord V-A. Hun giftet seg med (1) Hans 'Svarte-Hans' Olsen Svolk, f. CA. 1772. Hun giftet seg med (2) Thron 'Kuli' Torjeisen, f. 25.03.1797 i Hoppeland i Siresdalen, d. 26.10.1828. 'Alderen til Hans Olsen her kan jo passe for et barn Ole født ca 1790-1792. Kan det være noen som kan ha opplysninger om dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Tja, kansje 'Fantepresten'Jonny Mydland vet noe om disse folka,men han er vel i Afrika nå. Skal se etter om jeg finner i gjenn hans E adresse. Kuli og Hompland er gårdsnavn fra Sirdal. Mener å vite at der bodde Strømsingfolk i Fjotland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Såframt Ole Hansen har gitt opp riktig alder, stemmer ditt resonnement. Jeg har sett på bilde fra kirkeboka i Sannidal en gang til. Hvordan tolker du ordene mellom Zeirdahl og Steensland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Har lest artikkelen om Peter Strømsing på Tysvær kommunes hjemmeside. Ser at Strømsingsfolket også blir kalt 'Vardalsfølget'.IGI 22862 Fjotland viser en gutt med etternavn Hansen som blir døpt ca 1791 i Fjotland, Vest-Agder. Gutten dør imidlertid 18 sept samme år. Far: Hans Vordals.Kan der være en sammenheng mellom navna Vardal og Vordals?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Mange takk for linken. Interessant. Til Benn: Det kan være vanskelig å tyde, derfor tok jeg med dette utsnittet fra bok, men jeg tror det står 'paa gaarden'. Nei, dette er sikkert en vanskelig sak å komme til bunns i. Synd at det ikke ble fortalt mer fra generasjoen til generasjon...sønnen til Ole Hansen, Elling Olsen, døde så sent som i 1916.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Til Nr 29.Ole Hansen Josdal døpt 3.9.1809 D.3.12.1868. g.m .Kari Evertsdatter Josdal. 5 barn blant andre Jon ,gift med Marta Maria Olsdatter Jemtland fra Kragerø,til USA.Der er Stensland i Zandeid se FT 1801, 1757 Vigedal Rogaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Ja, dette er det eneste stedet jeg har sett at Kragerø er nevnt i bygdebok for Sirdal. Jeg omtalte dette i innlegg 5. Ser ut til at vedkommende dukker opp her en tid etter at Ole Hansen er død. Takk for tipset, skal sjekke, men som sagt så nevnes Sirdal ved gifte, folketelling i 1865, og når han begraves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Tja,hvorfor ikke skrive en liten artikkel i 'Sirdølen' og etterlyse den savnede person? Der kan hende at der er noen som kjenner historien i en eller annen form.Ellers så er der historielag i Sirdal og Kvinnesdal som kan kontaktes.I Flekkefjord Historielag er jo jeg fast inventar-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Ja, kanskje en slik artikkel kunne være en tanke. Ellers så får jeg sjekke kirkebøker og da kan jo konfirmantlister være av interesse. Han rømte vel kanskje ikke før konfirmasjonen. Jeg må nok også sjekke aktuelle militære ruller. Hadde håpet på at noe av dette etterhvert ble tilgjengelig på digitalt format. Alt blir jo så mye lettere da m.h.p rask søking. Mange takk for hjelpen så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Gunnar-Vil du sende en E mail til meg? Skriv navnet mitt i søkeruta øverst så finner du min adresse,det er en frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.