Gå til innhold
Arkivverket

[#34612] Lockert-slekta

Gjest wenche abeltun Tarberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars G. Hukkelaas

Fra 'Norsk etternamnleksikon' av Olav Veka (Det Norske Samlag) Finner vi: Lockert 193 (Bærere av namnet) Nor 80, Tro 23. Svarar truleg til skotsk-engelsk Lockhart, Uvisst opphav. Mvh. Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Renate Gulbrandsen

Hei, ifølge tanta mi, som er født og oppvokst i Lofoten, kommer navnet fra noen skotter som strandet der oppe en gang i tida...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate Gulbrandsen

Jeg skal spørre henne i kveld, men det hun har sagt hittil, er at slekta var adelig (må jo taes med en klype salt), og at min familie stammer fra dem, etter alt å dømme gjennom Hans Knudsen Værø(f. 1848, sønn av Knud Hansen g Mette Torstensdatter)... Forøvrig er jo også Hardy-navnet, som forekommer relativt hyppig, fra de britiske øyer, så kanskje de kom samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wenche A Tarberg

Jeg spør etter dette navnet pga min 5 tippoldforeldre Anders danilesen f.1676-1744 og Abelona Danilesdatter f.1683-1744 fant dem under Gnr 18 sandstrand på sortland. Abelones opphav er ikke kjent ,men hun var ikke frå sortland og kansje hørte hun til Locert slektada en av sønnene fikk døpenavnet Nils locer f.1720-1822 han vart gift med ei mgrete Olsdatter fra Hognefjorden f.1724-1796 ,de flyttet tl Liland .Nils fikk senere lensmannvervet i Sortland og det sies at han og kona er Stamfedrene til de fleste locertene i Vesterålen. Dette står i Sortland bygdebok del 2.Men jeg har ikke funnet neon av deres barn hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Fæster

Hei! Gå inn på Trekilen av Børje Jonsson - håper lenken virker: Lenke klikk på den Norske databasen der og søk i navnindeks etter Anders Danielsen f.1675 i Sortlands sogn, g.m. Abelone Danielsdatter i 1708 8. barn. Mvh. Rolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche A Tarberg

Hei Rolf Takk for linken der fant ej mye nytt som jeg ikke viste om,. Denna Trekilen er det ei privat side eller hva? kan jeg finne flere frå Sortland der? Tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche A Tarberg

Hei det viser seg at denne Bjørn Jonsson er i slekt med meg da jeg ser han har mange av mine forfedre i sitt tre. Du vet vel ikke hvordan jeg kan komme i kontakt med han. Enda engang tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche A Tarberg

Hei takk skal prøve og sende han en mail ej, Da kansje våres aner krysses da om du og har aner der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Fæster

Hei igjen! Ja det er vel mest sannsynlig det. Kort forklart:Når vi kommer til Nils Lockert og Margrete Olsdtr. fikk de en datter f.1754 Hanniken Nilsdtr. Lockert som der igjen fikk en sønn Nils Nilsen Lockert han ble lensmann etter bestefaren i Sortland/Liland og ble gift med Kirsten Olsdtr i 1802 med stor etterslekt i Vesterålen.Kan jeg spørre om hvilken gren du er av ? om du ikke ønsker å oppgi det i dette forum kan vi utveksle det på e-post? 40 etter fornavn+alfa gmail.com håper du tyder dette. Mvh. Rolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.