Gå til innhold
Arkivverket

[#34620] Olaf Martinen Høiberg til S. Dakota USA 1906


Gjest Per Pedersen Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Pedersen Hansen

Min tantes far, Olaf Martinsen Høiberg, f.16.05.1888, Vang Hedmark, dro til Sør Dakota USA. Finner ham som emigrant 1906, Kristiania. Det står følgende; reisedato: 08.06.1906, ugift, arb. 18 år, hjemsted: Vang Hedm, reisemål: Sør Dakota, linje: Bennet, skip: Oslo, Bet. oppl: prp, formål: tj.p, nytt yrke: farm. Så det jeg trenger hjelp til er å finne ut hvem han skulle til Dakota, og hvem som betalte billetten hans. Olaf ble gift i Vang Hedmark 28.05.1916, så turen til USA var sikkert for å tjene seg en del penger og reise tilbake til Norge. Har ikke funnet ut når han kom tilbake. Min tante vil bli veldig glad om noen kan hjelpe med opplysninger. Vennlig hilsen Per Pedersen Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PerDet virker ikke som om han ankom via Ellis Island. I såfall har han gjemt seg veldig godt.Det var flere som brukte Bennet som agent denne utreisedagen. Og jeg finner ingen av dem på Ellis Island. Finner dem heller ikke i Boston eller Baltimore. Sannsynligvis kom de inn via de store sjøene.I Sverdrup Township, Minnehaha county, South Dakota i 1910 finner jeg en Olaf Berg - han er er norsk - ugift - rett alder - rett innvandringsår - Han er gårdskar hos Magnhild Floren - som er svensk enke etter nordmannen Ole / Olaf Floren f. aug 1857 - innvandret 1877.Ringer det noen bjelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Pedersen Hansen

Mange takk for svar så langt Jon og Arne. Var inne på Ellis Island jeg også før jeg skrev innlegget, men samme hvordan jeg skrev navnet hans fikk jeg ikke noe resultat. Når jeg hører navnene Magnhild og Olaf/Ole Floren ringer det ikke noen bjelle sånn med en gang, så det må jeg se nærmere på, og finne ut av. At det er den rette Olaf/Olav Høiberg som også reiste i 1914, er det ikke noe tvil om, fødseldatoen stemmer. Skal se litt nærmere på han onkelen O. Lund for å finne ut hvem han var. Mange takk skal dere ha så lenge. Mvh Per P. Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Der finnes en farmer Ole Lund i Brookings Co. i ND. Han er i 1910 44 år gl, f. i Norge, imm. 1888, har vært gift med Bertha i 13 år. Også hun imm. i 1888. De har 7 barn som bor sammen med dem, samt Berthas søster Carry (Kari?) Olson, 36 år gl., ugift, f. i Norge. Jeg kan komme tilbake til dette om du mener at denne Ole var onkel til Olaf. (I 1920 kan det se ut som om at navnet er skrevet Ole I eller J Lund.)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Siden Ole Lund bor i Sinai, Brookins Co. SD. er det vel verd å se igjennom microfilm nr. 332, kirkebok fra Sinai. Der får en ofte mer fakta på folk so kan gjøre det enklere å identifisere denne Ole Lund som onkel til Olaf. Filmen finnes på Norsk Utvandrer Museum, Åkershagan, Ottestad. Du får ikke lånt den men må lese den der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss, Hedrum Historielag

Hei. Når du går videre med dette, var det kanskje klokt å være klar over at vi har å gjøre med to Ole Lund i Brookings, SD, Usa. I Sensus 1920 bor den ene (Ole I. Lund f.1866) i Oslo/Brookings, Sør Dakota. Den andre (Ole E. Lund f.1886) bor i Lake Sinai/Brookings, Sør Dakota.Det er vel egentlig bare Ole Lund bosatt i Oslo/Brookings som er farmer på denne tiden i 1920 ?Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Vel eh... Ole I.C.Lund f.1866 g. med Berta bor riktignok i Oslo, Brookings i 1910 og 1920 men han bor i Sinai, Brookings med samme kone og to av barna, Harry og Raymond i 1930.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Og samme familie bor i Oslo, Brookings co. SD. i 1900. Da heter han Ole E. Lunde så det er ikke så greit, men forholdsvis lett å følge denne familien på grunn av kona og barnas navn og alder.Jeg har tunge rett i munnen her. Det enda flere Ole Lund i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

I slektsdatabasen 'OneWorldTree' som finnes hos Ancestry.com kan man komme over litt av hvert, og mye av det er helt 'på trynet'. Jeg finner der Ole Ingebret Lund f. 24. okt. 1867, Lærdal, S&Fj., - død 27. mai 1950, Sinai, Brookings, SD. Foreldre Georg Lundby og Edith Redder. Ediths foreldre: Hans Jørgen Redder og Laura Marie Lassen.Ole gift den 21 nov. 1896 i Brookings, SD med Bertha Olsen, f. 1. okt. 1867, Lokkerbakken, Nord Odal, - død 2. mars 1950 i Sinai, Brookings.Her står også at Ole giftet seg for andre gang i 1896 i Eau Clare, WI med Martha Marie Berg, f. 14 april 1874 i Hønefoss, men dette kan vi bare se bort fra. Her har de nok blandet sammen med en Ole Lund som bodde i WI, så hvor mye av dette som kan være rett, det aner jeg ikke. 1900-census sier at Ole var født i sept. 1865 og Bertha i nov. 1868.Georg passer jo dårlig som far til en Ole Ingebrigtson, om ikke da Georg het Georg Ingebrigtson og Ole benyttet hans etternavn. Gården Lundby finnes også i Vang, Hedmark i 1865. FS - IGI har registrert en Bertha Olsen f. 1 okt. 1867, Nord Odal, Hedmark, - døpt 12. jan. 1868. Foreldre: Ole Hansen og Karen Christophersdatter. (Kan så dette være tanten til Olaf Martinsen Høiberg?)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Pedersen Hansen

Hei igjen! Nå har jeg gått gjennom alle de som kan være aktuelle som onkelen til Olaf Martinsen Høiberg, og den eneste jeg sitter igjen med er en som heter Olinus Olsen, f. 1866 i Trysil, Hedmark. Faren til Olaf Høiberg, Martin Olsen, f 28.05.1844, ble gift i Trysil med Oline Olsdatter Nabben, f. 17.09.1853. Olinus Olsen er veslebroren til Oline Olsen. Men om denne Olinus Olsen dro til Amerika, det vet jeg dessverre ikke, men han er jo onkelen til Olaf Martinsen Høiberg da. Skal se om det ernoe mer å finne. Mvh Per P. Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Pedersen Hansen

Hei1 Hadde akkurat en prat med tanta mi om hvem det kunne være som faren hennes Olaf Høiberg besøkte. Sist jeg pratet med henne husket hun ikke noen navn, men idag nevnte hun navnet Nabben, gården der kona til Martin Olsen kommer fra. Faren hennes hadde sagt at han besøkte noen som han kaldte Nabben i Dakota. Det kan stemme med Olinus Olsen, som kommer fra denne gården i Trysil. Har funnet Olinus Olsen eller Johnsen som utvandret fra Kristiania i 1883, 19 år, fra Trysil, han skulle til Fargo Dakota, billetten var betalt av noen i USA. Så jeg holder en knapp på denne karen, eller hva? Tante nevnte også at faren hennes hadde vært mye i Dulluth, og at han hadde jobbet ved jernbanen. Mvh. Per P. Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Pedersen Hansen

Nei fasitsvaret er det nok kanskje ikke, men han Olinus er en god kandidat. Så jeg får nok lete litt videre, så kommer kanskje det rette svaret en dag. Så jeg sier en STOR TAKK til dere, førløpig. Med vennlig hilsen Per Pedersen Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Den Ole f.1866 som er i Oslo og Sinai g. med Bertha ankom 1888. En Ole Olsen,22 ankom New York 14/6-1888 med Belgenland fra Antewerpen . Han skulle til Yankton. Det ligger sør for Sioux Falls .Han kan jo være Olinus Olsen som senere ble Ole Lund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Pedersen Hansen

Hei Hans Ja det er også en mulighet, han kan ha vært hjemme for en periode og reist tilbake. Det var kanskje ikke så rart at Olinius amerikaniserte navnet sitt, og kanskje ble til Ole Lund, lyder bedre i amerikanske ører. I følge tanta mi hadde faren hennnes Olaf Høiberg nevnt navnet Nabben/Nobben flere ganger da han snakket om hvem han besøkte i Amerika. Har funnet ut at Olenius må være den eneste kandidaten, som kommer fra garden Nabben, om ikke Olaf sa onkel om andre da. Men det være noen i familien som reiste over før Olenius også, siden billetten ble betalt av noen i Amerika?. mvh Per P Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.