Gå til innhold
Arkivverket

[#34627] Ingeborg Johannesdatter og Erik Olsen, Sponås i Halsa, Nordmøre.

Gjest Else Thorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Thorsen

Vi finner Erik og hans barn her i 1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61564.wc2&gardpostnr=552&personpostnr=4032&merk=4032#ovre>LenkeJeg har et spørsmål angående datteren Karen. Jeg har i min database en Karen Eriksdatter som ble gift med Ole Olsen Valsø fra Valsøyfjord. Ved deres datter Karens dåp i 1888 er Johannes Aasbø og h. Gjertrud Larsdatter blant fadderne, hvis jeg har tolket teksten riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Denne familien er frå Sponås i Torjulvågen, no i Tingvoll. Eg har ikkje Tingvollbøkene her no, men etter tellinga i 1865 er dei nok søsken. Folketellinga 1900 gir opplysning om at broren Ole, f. 1839, da er brukar på Sponås. Halsa og Bøfjorden ligg på andre sia av fjorden, men desse plassane var tdlegare lagt under det store Stangvik Prestegjeld. Stor-Stangvikgjelling, var ei gammel nemning på folk rundt fjorden her. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Tusen takk for svar! Så Sponås hørte ikke til Halsa sogn? Jeg ser av FS at Johannes og Karen skal være døpt der, men det kan jo hende familien flyttet til Sponås etter barnas død. Vet du forresten hvem Erik Olsen var sønn av? Jeg har funnet en Erik Olsen på FS, født 09.04. 1813 i Stangvik, foreldre: Ole Eriksen og Olaug Olsdatter. Det stemmer jo godt med alderen, og Erik hadde dessuten ei datter som het Olaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Erik i Oppistua Sponås var f. 1813 og gift med Ingeborg Johannesdotter Båtnes, Tingvoll, f. 1816. Erik var einaste barn av Ola Erikson frå Austigard Røen i Stangvik (Kvanne)f. 1774 og Olaug Olsdotter Dragset frå Bøfjorden, f. 1779. Dei kjøpte garden på Sponås i 1808. Erik og Ingeborg hadde ni born: Olaug, f. 1838, g., lærar Endre Roaldset. Ola, f. 1839, g.m. Ingeborg Andersdotter Katvik. Marit, f. 1841, g.m. Peder Andersson Sponås. Johannes, f. 1843, g.m. Marta Toresdotter Åsbø, Nistua, i Halsa. Jon, f. 1845, g.m. Marit Eriksdotter Steinberg, Kvanne og vart gardbrukar der. Karen, f. 1846, g.m. gardbr. og emissær Ola Valsøy i Valsøyfjorden. Elen, f. 1849, g.m. Ola Johannesson Stølen i Torjulvågen. Anne, f. 1851, d. 1890 i Drammen. Marie, f. 1853, g.m. Johannes Jonson Reiten i Halsa. Litt: Gards- og ættesoge for Tingvoll, bind II, s. 210 og 'Heimar og ætter i Stangvik, bind 1, s. 188. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.