Gå til innhold
Arkivverket

[#34634] Christen Nielsen f.1772 i Hosanger, Hordaland, far Niels Olsen Indreeide ?

Gjest Maya Lillemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Maya Lillemoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er vel Christen døpt 1772 i Hosanger: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp12531750&gardpostnr=1417&personpostnr=3083&merk=3083#ovre>LenkeSer ut til at denne Christen har to eldre navnebrødre, døpt 1764 Lenke og 1766 Lenke.Dette kan muligens være Christen i folketellingen 1801 – sønn av Nils Olsen og Kari Christensdatter: LenkeNils Olsen og Kari Christensdatter giftet seg i Hosanger i 1763 LenkeForuten de tre sønnene kalt Christen, hadde de Marithe, døpt 1770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Til (1): Den Nils Olsen Indre Eide (nr. 35 i Hosangerboka) du har funnet i tingboka er en annen enn din Nils Olsen (nr. 28 i samme bok).Kristen Nilssen bodde på Indre Eide (nr. 39) og var gift med Ragnhild Jonsd. Bjørge. (Tilhørte tidligere Hosanger, nå Lindås. Lenken til f.t. 1801 er for øvrig riktig.) Hans to eldre brødre med samme navn døde etter kort tid, og søsteren Marit er ukjent. Kristens far og mormor kom fra Kleppe ved Fotlandsvåg på Osterøy (over fjorden fra Indre Eide, som ligger på Ostereidet i Lindås, der Lindåshalvøya så vidt henger sammen med resten av landet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Tusen takk til deg Grethe for linkene, da er jeg på rett vei.Tusen takk til Odd Roar som eliminere bort for meg, så denne Tingboka gir altså feil person med samme navn. Så min Niels Olsen, skal da ha navnet Kleppe i tillegg.Er det noen som si meg hvilken kirkebok jeg nå søke videre i ? evt. bygdebøker for å komme videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Nils Olsen var nærmere bestemt fra Østre Kleppe (eller 'Austre' som det heter her i strøket), hans svigermor fra Vestre Kleppe. Det finnes en del bygdebøker i området, med mye overlappinger, men her er du heldig, siden de fleste persondata om opphavet for de aktuelle personene kan finnes i Hosangerbokas to bind (du trenger begge). De inneholder et register som viser slektslinjer, men ikke særlig mer, dvs. et 'skjelett' med litt lite 'kjøtt'. Søk i tingbøkene kan muligens gi litt flere opplysninger. Den første tingboka (for 1600-tallet) er, i tillegg til å ligge på internett, også utgitt i bokform. Data her finnes også i kirkebøkene for Hosanger, men det er jo mer tidkrevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Christen Nielsen, Indre-Eide var farfar til en av mine min oldefedre (min tipp-tippoldefar). Jeg har registrert hans forfedre og mødre 2 generasjoner tilbake, pluss noe til.Det er vel stort sett slik at en liker å finne ut av dette selv.I tillegg til det som Odd Roar Aalborg nevner, må det vel tilføyes at Hosanger sokn var under Hamre prestegjeld til 1749. Det er jo noe å finne i DA der.Mvh. Geir Kristian Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Geir Tusen takk for informasjonen, og nå blir jeg nygjerrig fordi Christen Nielsen er også min tipp-tippoldefar. Klart det er spennende å finne ut av dette selv, men nå lurer jeg på da hvor du har dine linjer til Christen Nielsen. Jeg har funnet et barn av Christen som er Kari som er mormor til min farmor.Har du noe interesse av å se min familie kan du klikke deg inn her:http://home.online.no/~mayali/Trykk så på slektsgransking, trykk på slektstreet,så følger du slekten Marie Emilie Lindseth, så igjen hennes morDette var utrolig spennende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Geir og AndersSå flott julepresang har jeg vel aldri fått før.Nå ble jeg bare stum av beundring, så fantastisk å få slekta si oppsummert i generasjoner. Tusen tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Selv etter et svært innholdsrikt innlegg (10) ovenfor, finner jeg grunn til å ta med litt mer:Til Maya: Du har absolutt bruk for de to eldre bindene av Hosangerboka (et nyere finnes også) for å få oversikten her. I tillegg til Kristen Nilssen Eides slekt har du i følge din hjemmeside også mye opphav på Røsland i Hosanger, med anelinjer tilbake til flere interessante slekter i distriktet, som lensmannslekten på Seim kongsgård i Lindås (via Amund Larssen Seims datter på Røsland) og laksefiskeren Tideke Kleivelands familie lenger inne i Osterfjorden. Begge disse hadde råd til å bygge seg fine loftsbygninger (gårdens stashus), hvorav den ene (fra Seim) fortsatt er bevart, 350 år gammel i 2006, kjent som Fjellskålnesloftet. Det finnes nok en del opplysninger om disse slektene i utgitt litteratur og tingbøker. Via Kristen Eide har du i følge (10) også anelinjer til lensmennene på Ytre Eide, Askvik og Hanstveit.Ditt opphav på Røsland har mange forbindelser til mitt eget, så jeg har en viss oversikt. Kan nevne at din tipptippoldefar på Røsland sammen med min tilsvarende fra nabogården Heldal 30. des. 1838 ”kvelvsiglde” (og druknet) antagelig ved Lonevågen på hjemvei fra Bergen. Mulig at en der til tider forekommende ganske kraftig sønnavind / nordavind (i begge retninger over 5 km vannflate) kan ha vært årsaken. En god del ostringer (som ætter fra mitt opphavs påfølgende ekteskap) kan takke denne hendelsen for at de i det hele tatt lever, så noe bra kom det jo ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Odd RoarVeldig takknemlig at du viser meg retningen her. Har bestilt begge bygdebøkene for Hosanger for i det hele tatt å skjønne linjene her. Du kommer med nye opplysninger om slekten min på Røsland, noe jeg ikke var klar over engang. Finnes det noen flere bygdebøker du mener jeg må innhente er jeg veldig takknemlig for tips. Visste ikke at jeg stammer i fra slike interessante slekter som du referer til. Du verden hvor spennende dette er, så igjen tusen tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Jeg refererer til 'etterlysninger' på din hjemmeside. Det er der nevnte Anne M. Røsland (nr. 60 b i Hosangerboka) sin farfar på Røsland jeg omtaler i (12).Så vidt jeg kan se klarer du deg godt med Hosangerboka her for å finne de fleste av linjene. Slekten på Seim finnes grundig omtalt i boka 'ALENFIT I' av Nils Hjelmtveit. På s. 581 i den finner du Amund Larssen Seim, men ikke ditt opphav Ingeborg Amundsd. (Røsland nr. 18), f. 1651. I Hosangerboka er hun oppført som datter av en ukjent Amund, som imidlertid er identisk med Amund Larssen Seim. Ut fra sammenhengen her er det ingen tvil om dette. (Amunds ene søster er mitt mangedobbelte opphav, den andre søsteren er det via en linje, men Amund er det ikke. Det var Amunds søster som arvet Seimsloftet til Hosanger, etter en avtale i familien. Jeg er førstelinjearving til dette huset, som nå i over femti år har stått på Osterøy museum, etter et langvarig opphold i Bergen. Det var i sin tid etterspurt fra flere steder, som Bygdøy folkemuseum, museet i Kaupanger og muligens Maihaugen på Lillehammer. Tar dette med som litt reklame.)Jeg vil også nevne (siden dette kan være av interesse for flere med aner her) at via Svenheim nr. 23 kommer du til Haugstveit nr. 28. Jeg er rimelig sikker på at det paret som der er nevnt er identisk med Guri Andersd. fra Langeland (nr. 9), gift med Ole Larssen Austre Kleppe (nr. 11, muligens med linje videre til nr. 4 samme sted). Dette er ukjent i Hosangerboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Odd Roar Dette var meget interessant lesing, jeg har bare fått noe kopi av sidene i Hosangerboka som jeg har referert til, men tydeligvis har jeg behov for å lese bøkene. Veldig takknemlig for at du også har nevnt hvor i boka dette står omtalt. Det er godt mulig at jeg har funnet feil far til Ingeborg Røsland, der du nevner Ingeborg Amundsdtr. Røsland, hvor jeg har Ingeborg Arnesdtr. men det er jo her det hele har stoppet opp, så nå blir det spennende å se hva jeg finner. Så igjen tusen takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Neida, du har riktig far til den Ingeborg du nevner. Ingeborg Arnesd., f. 1790 (nr. 54 i Hosangerboka), var sønnedatter av Ingeborg Amundsd., f. 1727 (nr. 37), og sistnevnte var igjen sønnedatter av Ingeborg Amundsd. , f. 1651 (nr. 18 og 15), som jeg omtaler i innlegg (14). Alle disse tre bodde på Røsland, men den tidligste av dem kom altså fra Seim. Hennes tante og søskenbarn bodde samtidig på gården Fjellskålnes i nærheten av Røsland, der de som nevnt gjenoppbygget loftet fra Seim, med fetteren til Amund Larssen (og søsteren) som byggmester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Supert!! enda godt at du holder meg på riktig spor, og nå forstår jeg sammenhengen. Dette er jo kjempefin informasjon å få når jeg skal saumfare Hosangerbøkene. Så igjen tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Siden dette til dels er slekter jeg vet en del om, også enkelte ting som ikke står nevnt i bøkene, kan du gjerne spørre mer på samme tema senere, når du har sett nærmere på slektslinjene (og fått litt oversikt), da jeg ser på slike 'tråder' som passende steder til å legge ut enkelte nye opplysninger om slekter som ellers kun finnes omtalt i bøker som begynner å bli noen år gamle, og derfor trenger litt oppdatering. Jeg pleier å se innom BF daglig på denne tiden av året, så en senere reaktivering vil nok bli oppdaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Odd Roar Dette setter jeg enormt pris på. Det vil alltid dukke opp nye spørsmål når en registrer slekten. Samtidig er jeg jo så ukjent på plassene, selv med Norgeskartet for hånden er det plasser som ikke er nevnt. Så igjen tusen takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Forstår at Odd Roar og Anders har god oversikt over Hosanger-slektene. Jeg stammer selv derfra på farfars side, Ingolf Akselsson Landaas, sønnesønn av Haldor Askildson Mjøs, f 1807, som flyttet til Bergen, Landaas og Fana.Dere har vel ikke opplysninger om hvem min 3xtippoldemor er; Kari Oles- eller Larsdatter Raknes (1709-1774), g. 1742 med Jacob Haldorson Bysheim (1715-1796).Mvh Arnfrid Mæland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Jeg har en mistanke om at Kari Larsd. på Bysheim (nr. 41 i Hosangerboka) er datter av lensmannssønnen Lars Askildsen Askvik og Boel (Bodil) Børgesd. Raknes (nr. 55 i Hamreboka II), bosatt på Askvik (nr. 7). Børge Raknes sin kone har det litt sjeldne navnet Helga / Hille, som oppkalles som Helle / Helene hos fjerde datter til Boel Askvik. Også Kari Larsd. Bysheim har en tredje datter med dette navnet, nemlig Helena.På Raknes nr. 55 er i 1711 registrert tjener Jorna Arnesd., som pga. det sjeldne navnet må være Jorna Arnesd. Røsland (opphav til både Maya på dette temaet og meg), som nok er oppkalt etter sin bestemor Jorunn Hole (nr. 12). Hennes mann er nok den Mons Hole som opptrer som verge i odelssaken på Kleiveland i 1680, ikke 'Gamle' Mons Hole på nr. 11, som Hosangerboka påstår. Og Mons Hole ætter ikke fra Tideke Kleiveland, men representerer derimot motparten på Heimvik, nok fordi hans kone Jorunn er datter av Johannes Heimvik (tror jeg). Her roter bygdeboka skikkelig mye!Når Jorna Arnesd. tjener hos Børge Nilssen Raknes, som antagelig er bror av Ole Nilssen Nepstad (nr. IV-5), vil jeg anta at årsaken kan være at hennes bestefar Mons Nilssen Hole (nr. 12) muligens også er deres bror. Jeg har gjettet på at de kan ætte fra Hopland ved Seim i Lindås, men er nokså mye i tvil om det kan stemme. Flere data må til for å avklare dette. På Hole finnes ellers navnene Sverke / Svenke, Tørres og Halstein. Alle disse kan peke i retning mot Seimstrakten, evt. Alversund (f. eks. Hjelmtveit).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Siden vi er innenfor samme slekten, så tillater jeg meg derfor om, hvis mulig, å få avklart om de data jeg har etter min far, som døde i 1991, for denne grenen er korrekte, utfra dine opplysninger og kjennskap:Begynner med de eldste som jeg har:Niels Hole + Gunille Olsdatterderes sønn: Mon Nilesn Hole + Jorundderes datter: Inga + Niels Olsen Mjeldstad (sønn av Ole Mjeldstad, som igjen er sønn av Mogens Mjeldstad)deres sønn Ole Nielsen Holum + Kari Haldorsdtr Bysheim (datter av Haldor og Marita)deres sønn: Niels Kleiveland + Ingeborg Heldal (datter av Niels og Brita fra Totland)deres datter: Brite Nielsdtr Mjøs + Askild Haldorsen Bysheim (sønn av Haldor og Cornelia f Melkeraaen)deres sønn: Haldor Askildsen Bysheim/Mjøs gm Helen Olsdatter Buttedahl fra Sunnfjord.Deres sønn, mine oldefroldre: Aksel Haldorsen Mjøs gm Kristine Nielsdatter Kvitingen.På forhånd takk!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Jeg nummererer dine anenivåer fra 1 til 8, så får du telle i (22):1. Nils Holes kone er ikke navngitt i Hosangerboka, og Gunhild kalles ikke opp, hverken hos Mons Nilssen Hole, Børge Nilssen Raknes eller Ole Nilssen Nepstad.2. Mons og Jorunn Hole ser ut til å ha Anna og Johannes som de første barna, nok kalt etter hennes foreldre på Heimvik nr. 2. Det er Mons Holes opptreden som verge for Heimvikfamilien i 1680 som gjør meg noenlunde sikker på dette.3. Inga er oppkalt etter Mons Holes første kone, men er datter av den andre, altså Jorunn. Nils Olsen Mjelstads mor er Kari Andersd. Elvik fra Valestrandbygda (i følge Hamreboka).4. Ole N. Hole og Kari H. Bysheim bor på Kleiveland (i Hosanger).5. Nils Kleiveland nevnes som sersjant og bor på Mjøs og Hole. Ingeborg Heldals oldefar, Lars Alaksen, er sønn av Aslak Heldal, med største bruket der, men ikke nevnt i Hosangerboka. Ingeborgs mor, Brita Totland ætter fra Fjellskålnes og dermed lensmannsslektene Midtgård og Seim, om den siste se (12) og (14). Jeg har også en teori om at slekten via Berit på Fjellskål nr. 11, gift med lensmannssønnen Eilev Sjursen Midtgård, kan ætte fra prosten Peder Vemundsen Fjellskål i Sandefjord og borgermesterdatteren Raune Lauritsd. Holck, men det må stå helt åpent, så lenge det ikke er hverken bevist eller motbevist. (Er forberedt på begge muligheter, men bl.a. navneindikasjoner taler for teorien, likeså sosial status lokalt.) Brita Totland ætter også fra kirkebyggeren Ole Eilevsen Bysheim, som bygger Gjerde kirke i Etne i 1673 (s.m. Ole Eikanger) og Eid gamle kirke på Nordfjordeid i 1689 (s.m. Børge Raknes og Askild Tepstad). Han er (s.m. Johannes Raknes og Erik Fyllingsnes) nevnt som ”Oluf Bysemb” i Fortidsminneforeningens ganske eksklusive 150 års jubileumsbok utgitt for en del år siden. Muligens kan han være sønn av Eilev og Berit på Fjellskål nr. 11 (noe Anne Eilevsd. på Ytre Eide nr. 8-II også meget vel kan være).6. En god del av Kornelia Melkeråens nære opphav på Søre Åse i Lindås finner du i Alenfit I på s. 891-892.7. Hosangerboka oppgir enke Helen Olsd. Espedal fra Sunnfjord som Haldor A. Mjøs sin kone. Det er vel den samme som du har.Stort sett er altså dine data riktige. Får håpe mine tillegg er en interessant utdyping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

En kommentar til 3. avsnitt i (21): Her har jeg vært litt rask. Grunnen til at Jorna Arnesd. tjener på Raknes i 1711 er nok at hennes onkel, Nils Monssen Hole fra 1705 er gift med enken Helga etter Børge Nilssen. Likevel kan jo dette ekteskapet tenkes evt. å komme i stand pga. Børge er Nils Holes onkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Svært interessant.Da kan min Gunhilde altså ikke verifiseres som Niels Holes kone.Er det vår Niels som er født 1 1604 og dør i 1677?Hentet fra min nettside home.online.no/~harmell/Slektstre/ :' Lagrettsmann.UTDRAG Digitalarkivets side fra:NORDHORDLAND TINGBOK nr. 11 1670'Hjelp oss Gud Fader i Æve til Lukke, Framgong og Sæle 14.3.1670' LEDINGSTING PÅ [HOSHOVDE TINGSTOVE] I [HOSANGER SKIPREIDE]. 1670: 14 Fut Peder Andersen [Peder Andersen]. Lagrettsmenn: Lensmann Mogens Mieldstad [Mons Mjelstad], Magne Hannistuett [Magne Hanstveit], Peder Wahre [Peder Vare], Niels Miøs [Nils Mjøs], Gulich Noraas [Gullik Nordås], Niels Hoele [Nils Hole], Haluor Øffsthus [Halvor Øvsthus], Rasmus Hannistuett [Rasmus Hanstveit], Jørgen Bernes [Jørgen Bernes], Ole Litland [Ole Litland], Lars Øffsthus [Lars Øvsthus], Fusse Aasemb [Fuse Åsheim], Ole Hoffstuett [Ole Haugstveit]. Tingsaker: --1a: Opplese kongen sitt skattebrev for 1670. --1b: Og befaling om kontroll og påskrift av bøne- og klageskrift (supplikasjonar) til kongen. --2: Konene til Haauor Haaland [Håvard Håland] og Lauritz ibm: [Lars Håland] vart tilkjente å bøta til kongen 1 mark sølv kvar, for slagsmål og munnbruk mot kvarandre. Og for at Håvard ikkje hadde halde smalen sin vekk frå Lars sin bø. Kvinnene vart advart mot vidare slik framferd. --3: Lauritz Sandal [Lars Sandal] tildømt å bøta 1/2 mark sølv til kongen for å ha slege til Johans Tuett [Johannes Tveiten]. 29.7.1670 L 'Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Jeg har nettopp oppdaget at på Hole nr. 19 finnes også en Nils Hole (1669-1700), som er gift med Gunhild Olsd. (1665-1736). Så her er det nok en forveksling ute og går. Ut fra navnerekken på Hole (nr. 12) kan det se ut til at vår Nils Hole (1602/4-1677) muligens kan være gift med en Kari. Også Ole Nilssen Nepstad har en andre datter Kari, men Børge Nilssen Raknes har det ikke. Der heter hun Kirsten. (Også Nils Monssen Hole på Raknes (nr. 55) har med sin andre kone barn med navnene Johannes og Anna, i likhet med foreldrene på Hole.)Jeg har notert at Nils Hole er lagrettemann i perioden 1664-76 og sønnen Mons i årene 1677-86. Han etterfølger vel da sin far.Hos Eilev Fjellskål er det annerledes: Der sitter faktisk far og sønn delvis samtidig som lagrettemenn (tror ikke det er særlig vanlig), og sønnen er det i svært ung alder, rundt 20 år. Jon Eilevsen Fjellskålnes driver faktisk allerede da sin egen gård! Faren Eilev gifter seg for øvrig også svært ung. Dette viser vel både god økonomi og høy sosial posisjon. Derfor er ikke min Holck-teori bare tankespinn, men bevist er den ikke, kun sannsynliggjort. Det kan jo evt. komme til å dukke opp data som umuliggjør den, det får tiden vise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.