Gå til innhold
Arkivverket

[#34636] Navnene Herborg og Lyche/Løvhe på Fitjar


Gjest Runar Juvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Runar Juvang

I et par 10-år har jeg søkt etter anene til Herborg Løkkesdatter f 1773, som er min 4 x tippoldemor , gift med Arnt Bøchman. Jeg forsøker nå å finne ut hvor navnene Løche/Lyche og Herborg kommer fra.Etter hjelp bla her på DA, har jeg kommet til Fitjar, og hun er datter av Løche Pedersen Strømøy f .1738, (trolig sønn av Peder Vermundsen Sætrevik f ca 1708 og kanskje Gyri Johannesdatter,) og Birthe (Brita) Svendsdatter Kjeholmen. Trolig født ca 1735/40.LøcheBygdebok for Fitjar har en del informasjon om Løche Pedersens aner, dersom farskapet til Peder Vermundsen er korrekt, men jeg finner ingen Løcher overhodet. Peder har en bror Løche. Han dør som 18 åring i 1730. Disse er sønner av Vermund Bjørnsen og Kari Johansdatter på Skumsnes. Jeg finner videre Johanne Løchesdatter Owenstad, fra Lindås f ca 1642, gift 1 med Jakob Busch og 2 med Laurits Madsen i Engesund. I 2. ekteskap får hun en sønn Løche som gifter seg med Dorthe Ernsdtr Knur, men de er barnløse. Ved søk på nettet finner jeg ei som kan være hennes søster – Ingeborg Løchesdatter f ca 1645, og det kan virke som disse er døtre av Lyche Hansen Owenstad og Anne Samuelsdatter Loss.Kjenner noen en kobling mellom familien fra Owenstad, og Løche Pedersen ? HerborgJeg har gått nøye gjennom bygdebok for Fitjar I og II og funnet 4-5 forekomster av Herborg. 3 av disse kan kanskje forbindes ved hjelp av navnelikhet. ”Min” Herborgs mor skal være Brita/Birthe Svendsdatter fra Kjeholmen. I bygdeboka finner jeg en Svein Larsson på Kjeholmen. Han står oppført med 3 barn Lars, Kristi og Lisbeth (altså ingen Brita/Birthe). Kristi får bla en datter som kalles Herborg f 1770 på Siglo av Kristi og Peder Larsson Raunebakken. Så finner jeg en husmann på Vestbøstad, Rasmus Larsson fra Kalvanes Austevoll, som får en datter Herborg i 1741.Dette får meg til å ville undersøke om det er noe forbindelse mellom disse Larssonene. Det finnes også en Kristian Larsson som bruker på Kjeholmen som er gift med søster til den over nevnte Peder Vermundsen, Anna.Er klar over at dette er syltynne saker, men om noen kjenner til disse Svein, Kristian, Rasmus eller Peder Larsson, ville det i alle fall ha hjulpet noe.Det blei kanskje ikke så oversiktelig som det var tenkt dette, men all hjelp mottas med stor takk. Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Joda alt vel så langt. Men jeg er uten spor videre bakover i slekta, særlig på siden til Birthe Svendsdatter. Men finner flere som kan være onklene hennes som kaller sine døtre Herborg. Derfor lurer jeg på om noen av disse Larsson-folkene kan kjennes igjen av noen, og dermed kanskje finne en vei videre bakover i historien. Kan ikke forså at du er 'urimeleg treig' tvert imot Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.