Gå til innhold
Arkivverket

[#34644] Albertine Jenssen 1868 fra Kvænangen

Gjest Wenche Geitsund
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Geitsund

Albertine Jenssen 1868 fra Kvænangen, var min oldemor og oldefar het Thomas Larsen 1864. fra Strømfjord Søndre i Skjervøy ( FT 1900). Hans foreldre var Lars Olsen 1864 fra Hasvik og Karen Isaksdatter 1825 fra Skjervøy (FT 1865). Oldefars søsken het Jens 1894, Agnete 1897, Emilie Dorothea 1903, Kristine 1905 og Ingvarda Serine 1907. Alle født i Skjervøy.Kristine er min mormor.Jeg klarer ikke å finne oldemors foreldre. Kjenner du til min oldemor Albertine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden hun ikke heter Jensdatter lurer jeg på om hun har tatt farens etternavn og det vil si at hun er oppført med et annet navn i FT. Det finnes f.eks. en Albertine i Trondenes, men hun er også født i Trondenes (1875)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Den sikreste måten å finne Albertine`s foreldre er via kirkebøkene , vielsen til Thomas Larsen og Albertine Jensdtr. Der vil alder , fødested og fars navn (i de fleste tilfellene) være oppgitt. Mvh. Britt D. Hjeltnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Hyggelig at dere svarer og derfor takk. Desverre Brit K, dekker ikke klokkerbok og lysningsprotkoll for Skjervøy et aktuelt åstall for ekteskap mellom Thomas Larsen og Albertine Jenssen. Jeg gikk videre på ideen fra Britt D H. og fant en person med samme fødselsår som Albertine Jenssen 1868. Denne personen heter Mikkina Albertine Laursen. Etternavnet er merket med * så her er ikke etternavnet ført opp vet tellingen. Den som leter han finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Wenche Geitsund

Takk til dere som har hjulpet meg. Nå har jeg funnet mine tipptippoldeforeldere (foreldrene til Lars Lille Olsen, 1825). De heter Ole Mathisen og Elen Michelsd.Det står i kirkebok for Hasvik at Ole Mathisen ble begravet i 1825, 30 år gammel. Er han da født i 1796??Har Lars Lille Olsen fler søsken mon tro?Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Beklager mine venner. Mitt siste innlegg må dere glemme. I iveren over å ha funnet foreldrene til Albertine Jenssens mann Lars Lille Olsen, ble dette galt. Ellers er oppl. ang. Lars Lille Olsen riktige. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

I FT1875 for Troms fant jeg bare én Albertine Jenssen Lenke Riktignok står det i FT 1900 for Skjervøy at Thomas Larsens kone Albertine Jensen var født i Kvenangen 1868, men her var forskjellene små. Jeg fant ikke noen Albertine født i Tromsø 1869 i FT1900, så hvem vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Ja, Åse. Elemeneringsmetoden fungerer den. Jeg har eleminert bort to andre som er født i 1868. Disse hadde ikke etternavnet Jenssen. Nå har jeg også en Mikkina Albertine Laurusdatter* (Hun har vel endret navnet når det er merket* ?) Forslaget ditt er godt. Tidliger kikket jeg på Albertine Jenssen 1869, fra Trømsø. Kanskje kirkebøkene kan hjelpe? Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Jeg tror du kan se bort fra Mikkina Albertine Laurusdtr. Hun er nok skrevet inn i FT med bare fornavn og farsnavnet er føyd til ved digitaliseringen. Faren heter heller ikke Laurus Jenssen. Synd at de nødvendige kirkebøkene ikke er lagt på nettet ennå. Ved barnas dåp f.eks. kunne man jo ha sett om mora hadde flere fornavn. Albertine Jensine Petrine fant jeg forresten døpt i Tromsø i 1869, hun ble døpt Jensine Albertine Petrine, far Ole Jensen, mor Albertine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Hei Åse. Du har kanskje rett. Nå bør jeg vel se nærmere på det og kryssjekke litt i forhold til Albertines søsken, deres faddere og se om jeg kan 'gå baklengs' tilbake til henne igjen. Kanskje du eller andre har noen gode råd? Takk så lenge. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Mange takk Odd Villy! Min mor heter Antonette i mellomnavn og derfor stemmer ditt resultat meget bra. Tusen takk til dere som var villige til å hjelpe. Nå skal jeg gå videre for å finn mine fire tipptippoldeforeldre. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis Rokstad

Hei Wenche. Albertine er søster til min tippoldefar, Karl Johan Jensen.Her er info:Jens Olsen f 1823 Steigen død 1882 Loppa. Indiane dorothea thorsdtr Sundt f 1826 Hammerfest.Død 1902 Loppa. De giftet seg i Hammerfest.Barna: Peder Kristian f ca 1849 Hammerfest død 1882 Loppa, Anna Elisabeth f Hammerfest, Karl johan f 1866 Loppa, Ingeborg Marie f 1861 Loppa, Bernt harder f 1864 Loppa Død 1882, Albertine Antonette f 1869 Loppa, Indianna dorthea f 1858 Loppa, Jakobine jensine f 1855 Loppa,Jens og de to sønnene omkon på havet og ble aldri funnet.Min tippoldefar Karl Johan giftet seg med enken Hansine Magdalene. Hun døde i barselseng i 1898 på Loppa. Hun etterlot seg to barn med Karl, blant annet min oldemor Alvhilde Charlotte. Foreldrene til Indianna:Thore olsen Sundt f ca 1800 Bergen død i Hammerfest på 1840 tallet . Ane Helene Christensdtr f ca 1799 Senja. Akkurat hennes fødselsted er jeg usikker på, men hun hadde en søster i Hammerfest som het Helene Dorthea og hun var født på Senja. De giftet seg i Hammerfest rundt 1822 Barn:Indiane dorthea f 1826 Hammerfest, Ole kristian Hammerfest, Albertine Antonette Hammerfest, Michael Berg Hammerfest.Dessverre datt fødselsårene ut da jeg oppdaterte slektsprogrammet mitt til en annen maskin, men har det liggende. Thores Foreldre:Ole Olsen Sundt f ca 1741 Bergen, Guriane Hansdtr f ca 1763 Bergen, G 24 okt 1790 Bergen.Barn: Thore f 1800 Bergen, Berger f 1798 Bergen, Hans Petter f 1796 d 1796 Bergen, Hans Petter f 1793 d 1793 Bergen, Berthe Marie f 1799 Bergen, Marthe Gurine f 1803 Bergen, Anna f1797 Bergen, Johannes f 1805 Bergen, Ole f 1791 BergenOle Olsen Sundt kom fra Sundt sogn eller gård i Hordaland. Under tellingen i Bergen 1815 var Thore på sykehus. Han dro antagelig til Hammerfest rundt 1819-1820.Dette er det jeg har no, ønsker du mer så ta kontakt.Hilsen Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Takk Lindis! Her har vi noe felles. Jens Olsen 1823 og Indiana Dorothea Thorsdatter giftet seg (i føle ministeralbok 1849-68, Loppa) 16. april 1851.Brudgommens far: Ole Jensen, Skånland. Brudens far: Thore Olsen Sundt. Jeg har funnet dåpsdato i ministerialbok for Hammerfest for to av barna til Jens Olsen og Indiana Dorothea Thorsdatter. Anna Elisabeth f 14. juli 1852 og døpt 31. oktober 1852. Peder Kristian f 28. april 1849 og døpt 29. april 1849. Da Peder Kristian ble døpt ser det ut til at foreldrene ikke var gift. Faren har tittelen Unkarl og Matros og moren tittelen Pige. Ved datterens dåp i 1852 er ikke disse titlene tilstede. Jeg kan ha misforstått. Når det gjelder deres datter Jakobine Jensine, kan jeg ikke finne henne i FT1865 ig FT1875. Var din tippoldemor enke etter Ingebrikt Olsen Vang? Når det gjelder Jens Olsens far Ole Jensen fra Skaanland, har jeg ikke funnet ut noe enda da jeg ikke vet hvilket prestgjed som omfatter Skaanland. Hadde vært fint om jeg kunne finne tipptippoldrforeldrene mine. Vet du eller kanskje noen av dere andre noe om han og familien hans? Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis Rokstad

Hei. Min Tippoldefar Karl Jensen giftet seg med Hansine Magdalene jonasdtr Berg. Hun var først gift med Ole Pederssøn.Karl døde ca 1920. Han giftet seg opp igjen med Inga Gurine Olsdtr Bryne.Jeg skal se om jeg kan finne ut noe om vår felles forfar.Du er 4 menning til min mor.Hilsen Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Thomassen Flovik

Sitat innlegg (15) Når det gjelder Jens Olsens far Ole Jensen fra Skaanland, har jeg ikke funnet ut noe enda da jeg ikke vet hvilket prestgjed som omfatter Skaanland.Skånland tilhørte Trondenes på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Wenche Geitsund

Lindes eller noen av dere andre - Jeg plundrer litt med å finn foreldrene til Jens Olsen i Steigen. Forslag? Jeg får ikke respons på navnet hans i FT for Steigen. Hva kan jeg gjøre bedre? Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Kirkebøker for Steigen 1748-1833 er registrert av LDS og finnes på Family Search under VRI (Vital Records Index).Den mest sannsynlig Jens Olsen med far Ole Jensen, er født i 1822, se: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/vr/individual_record.asp?recid=29469581&lds=4®ion=12®ionfriendly=Norway&juris1=5&juris2=13&juris3=823&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=Norway&juris2friendly=Nordland&juris3friendly=Steigen&juris4friendly=>LenkeKan ikke finne noen vielse for Ole Jensen og Pernilla Jensdatter, og heller ikke flere barn til dette paret. Kan vel tyde på at Jens er født utenfor ekteskap, men her må en sjekke opp mot originale kirkebøker for å være sikker.Det er svært mange Ole Jensen født omkring og like før 1800 i Steigen, men det er vel nærliggende å tro at den riktige, er den Ole en finner på gården Skaanland i FT1801: LenkeMoren er Ingeborg Olsdatter og faren er avdøde Jens Joenson:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Linkene til Fam Search har en tendens til ikke å virke på Digitalarkivets brukerforum, dette fordi de inneholder karakterene @reg og disse blir ofte automatisk erstattet av ® (registered sign) utenfor brukerens kontroll.Men uansett så er det bare å gå på Fam Search VRI og søke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Mange takk Odd Villy. Her lærte jeg meg noe om VIR. Meget interessant. Nå skal jeg sette meg ned å fylle ut familieskjemaene og sjekke videre. Jeg takker for informasjonen så langt. Kanskje jeg kommer tilbake senere. Takk så lenge til alle som har deltatt. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Wenche Geitsund

Hei til alle! På FAmily Search VIR fant jeg (takket være lærdommen du delte med meg, Odd Villy)et foreldrepar, Ole Jensen og Pernilla Jensdr, og bare de som hadde en sønn med navnet Jens Olsen, f. 1822. Jeg finner ikke flere barn av dette paret. Ettersom Jens Olsen er den eneste som passer med fødselsår til sin make Indiana Dorothea Thoresdatter Sundt, så hÅper jeg å ha funnet riktig familiekombinasjon. Jeg er selvfølgelig ikke helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.