Gå til innhold
Arkivverket

[#34653] Problem med søk i Døypte, Bergen, 1668-1815

Gjest Aase R Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

Det kan tenkjast at same problemet oppstår i andre basar, men eg skildrar det slik eg slit med det i denne basen.Eg søkjer etter barn av Kristoffer Larsen og Alet Gulbrandsdtr, og går t.d. fram slik: I personsøket vel eg rolle mor og etternamn børjar på Gu. Eg får fram 435 alternativ. Deretter vel eg rolle far, etternamn børjar på La, og hakar av same handling. Etter at eg har trykt på Søk-knappen, endrar teksten i rolle-feltet seg til Alle. Eg sit att med 37 val, og vil gjerne vite førenamna på desse 37 fedrene. Eg vel rolle far, førenamn alle termar, same handling, og får opp ei liste med førenamna til alle MØDRENE. Nytt forsøk: far førenamn inneheld -rist-, gjev 2656 alternativ. Mor førenamn børjar på A, same handling, gjev 818 alternativ; rolle har også no endra seg til Alle. Vel deretter mor etternamn børjar på g, same handling, og sit att med 23 val. Av dei er mellom anna dette Lenke der mors forbokstav altså er E, ikkje A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Det virker ikke helt logisk, men dersom du snur litt på søket så tror jeg du finner det du skal:1. Rolle mor og etternamn børjar på Gu2. Rolle far og etternamn børjar på La3. Rolle mor og førenamn børjar på A; Rolle i 2. endres fra alle til farResultatet er 13 mødre som begynner på A bl.a. 3 Alidt og Alit. Far i de 4 handlingene er *rist*Det ser ut for at søkene definerer personene i det første søket som hovedpersoner og det er disse som kan listes ut. Slik var det da ikke før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Det er helt riktig som Tor Andersen antar - søkene defineres etter personene/utvalget i det aller første søket og det er kun disse som kan listes ut. Jeg regner med det har vært slik hele tiden siden vi startet med det nye søket, det er det eneste logiske. De andre søkene en foretar etter sitt første utvalg/søk, må jo forholde seg til det første søket - disse er støttesøk. Hvis en ønsker å få listet ut fedres fornavn, bør en startet søket sitt med rolle far, hvis en vil ha listet mors etternavn eller andre opplysninger fra mor, må en startet sitt aller første søk med rolle mor.Når en skal søke fram stavevarianter av Kirstoffer, så husk at en kan bruke førenamn inneheld %rst[fp] for da vil det bli søkt etter fornavn som inneholder bokstavene rst og enten f eller p i den rekkefølgen, men med andre bokstaver lagt innimellom.Jeg ville derfor søkt etter far førenamn inneheld %rst[fp], deretter far etternamn børjar på lar, deretter mor etternamn børjar på gu og neste person, deretter mor førenamn børjar på a og neste person. Da står du igjen med 4 alternativer hvor de tre nederste fedrene er de mest sannsynlige og det skal være de du leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.