Gå til innhold
Arkivverket

[#34660] Tora Andersdatter, Stange, fødte Anders Olsen 1813 Toten

Gjest Anne Karin Kringberg
 Del

Recommended Posts

Hei Jeg etterlyser foreldre til Tora Andersdatter. Tora er mor til Anders Olsen født 3 okt.1813 Buruldstuen, døpt i Ås kirke, Vestre Toten. (Har bare fått gjengitt dåpsinnførsel.) Tora er der oppført som 'omgående bettlerske fra Stange'. Far til Anders er oppgitt som Ole Gundersen, Harstad, Stange. Vet ikke om denne Ole Gundersen er den som er oppgitt under gården Harstad i Stange.Anders Olsen kjøpte senere gården Rusten på Tangen i Stange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kan tilføre at Anders ble konfirmert 14 okt. 1830 i Stange kirke. Bopel: Østre Dæhlind Der er det oppført at han ble født 3 okt. 1813 Totens prestegjeld. Foreldre: Afdøde Ole Gundersen, Harstad og pigen Thore Andersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei igjen. Har funnet dødsfallet til Ole Gundersen i Stange kirkebøker. Ungkarl Ole Gundersen, Harstad. 60 år. d.9/7, bg.17/7-1830. Da må jeg vel kunne gå utifra at jeg har funnet riktig Ole Gundersen på Harstad gård. Han var ungkarl da han døde. Betyr det at det er sannsynlig med skifte etter han? I flg. Stange bygdebøker hadde han føderåd på Harstad av sin svoger.Men hvordan skal jeg finne ut av Thora Andersdatter? I dåpen til Anders Olsen står det at hun var 'omgående bettlerske fra Stange', kan dette bety at hun var av de 'reisende'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.