Gå til innhold
Arkivverket

[#34670] Andreas Petersen Beckman

Gjest Odd Andreas Sørgård
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kjenner opphavet til Andreas Petersen Beckman? Jeg kjenner til flere som har forsøk, men ikke lyktes, i å finne ut hvor han var fra og hvem hans foreldre var. Det er flere teorier om hvor han var fra, noen mener han var fra Göteborg, mens andre mener han var fra København. Personlig heller jeg mot den siste teorien.Jeg har samlet sammen en kronologisk gjennomgang av livet til Andreas Petersen Beckman:Andreas Petersen Beckman blir født 29. september 1765 i København (HH). Jeg har enda ikke fått undersøkt om dette stemmer.I 1807 ble hans uekte datter Hanna Semine Martine døpt i Tromsø. Barnets mor var Anne Marie Jensdatter, hvis foreldre var Jens Olsen og Maren Olsdatter fra Sletta (Balsfjord, gnr. 72). Ved denne anledningen blir han kalt ”matros fra København” (AA1). Det er også nevnt at han skal være fra Göteborg (NSM/PAL).Andreas Petersen Beckman skal i tiden 1807-1810 ha seilt med orlogsbriggen ”Laugen”, og vært tre år i engelsk fangenskap (AA1). En annen opplysning skal være at han først i 1812 kom til Balsfjord etter å ha sittet tre år i engelsk fangenskap (NSM/PAL).Omkring 1810 ble hans uekte datter Hanna Andrea født. Barnets mor var Erica Hansdatter fra Ramfjorden (Tromsø)(AA1).I 1810 giftet Andreas Petersen Beckman seg med Elen Johannesdatter, hvis foreldre var kvenen Johannes Josephsen og Susanna Larsdatter fra Bomstad (Balsfjord, gnr. 26). I denne forbindelse er det notert i kirkeboka at han hadde ”Forevist Pass fra Amtmann Hegge”, hva nå enn det betyr (AA1). Dette passet er dessverre verken funnet avskrift av eller i original.Andreas og Elens sønn Peter blir født i 1811 (AA2).Andreas og Elens sønn Johan Susamel blir født i 1813 (AA2).Andreas og Elens datter Inger Anna blir født i 1817 (AA2).Andreas og Elens sønn Lars Andreas blir født i 1822 (AA2).Andreas Petersen Beckman dør i 1845 på Bomstad (Balsfjord, gnr. 26), 80 år gammel (AA2).I 1855, under sin reise i Norge, overnattet Frederich Metcalfe på Bomstad (Balsfjord, gnr. 26). Der møtte han Lars Andreas, sønn av Andreas Petersen Beckman, som kunne fortelle sin gjest at faren hadde sittet i engelsk fangenskap og kunne snakke engelsk (AA1).KILDER: Alvin Andreassen (AA1): ”Bosetningen i Nordkjosen med omegn – del 3” i ”Yggdrasil” nr 3, Tromsø 1997, s. 10-18. Alvin Andreassen (AA2): ”Bosetningen i Nordkjosen med omegn – del 4” i ”Yggdrasil” nr 4, Tromsø 1997, s. 11-32. Hanne Heen (HH): 'Ancestors of Alf', Lenke. N. S. Magelsen og Petter A. Larssen (NSM/PAL): ”Balsfjords bygdebok, Opptegnelser fra ældre og nyeste tid”, Tromsø 1925, s. 64-65.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei Odd AndreasHar ikke noe nytt å komme med i denne saken, men det skulle vært morsomt å få kommet et ledd eller to lenger bak på ham. Opplysningene mine om fødselsdato og sted har jeg fått fra Terje Lillevik,Tromsø. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiHar ikke fått noen opplysning om hvilke kilder han har brukt. Så det hadde muligens vært litt interresant å få vite hvor den datoen kom fra. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under en samtale i sommer med min slektning Marianne Giæver, kom hun med en interressant teori om Andreas Petersen Beckman. Hun lurte på om han kanskje kunne ha tatt etternavnet sitt for å bli kvitt en 'fortid', hva det nå enn kunne være. Det trenger ikke bety noe, men kunne vært verdt å undersøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Andreas Petersen Beckman skal som nevnt i tiden 1807-1810 ha seilt med en orlogsbrigg ”Laugen”. Denne heter trolig 'Lougen'.Så var det historien om Andreas påståtte tre år i engelsk fangenskap. Jeg har vært på en eller annet side der en kunne søke på hvem som var krigsfanger i England, men har kastet bort adressen. Kan noen hjelpe meg å finne tilbake til den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant fram det som var savnet. I en mail fra Statsarkivet i Kristiansand fikk jeg disse opplysningene:------------------------------Navneregister til de mikrofilmer Statsarkivet i Kristiansand har av engelske fangeprotokoller 1807-1814, er lagt ut på Internett. Gå inn på Digitalarkivet (http://digtalarkivet.no/), velg Databaseveljar, søk etter database med søkeomgrep 'prisonfanger', og velg basen Prisonfanger 1807-1814. Databasen er søkbar på bl.a. personnavn og skip. Les gjerne dokumentasjonen på forhånd. Lykke til!------------------------------Så jeg valgte Databaseveljar, men fant ikke basen Prisonfanger 1807-1814. Hvor er den blitt av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.