Gå til innhold
Arkivverket

[#34676] Hva betyr dette i kirkebok for Sør-Varanger?

Gjest Solveig Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Hanssen

I skannet kirkebok for Sør-Varanger Mini 1909-1919 (Dåp)s. 64 nr 73 (Borghild Andrea) står det under foreldrenes navn og stilling '1914-0'. Vet noen hva det betyr? Faren jobber i jernverket som vogn...,men hva står etter vogn? Kan noen hjelpe meg? Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Soløy

Hei. Det var ikke så veldig enkelt å tyde farens yrkestittel, men kan det være 'vogninsætter', hva det enn måtte bety. Jeg ser videre at denne tallkoden stor oppført under de aller fleste i kirkeboka. Kan det være en kode for innflytting til Sørvaranger. Muligens kan du få svar ved å kontakte kirkekontoret i Kirkenes. Hilsen Terje Soløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiJeg synes også det står vogninsætter.Har et forslag til tallkoden, men har ikke selv vært borte i det før. Kan det være at 1914 er deres vielsesår og nullen betyr at de ikke har noen barn fra før. Ekteskapet var i 1914, men det har du vel fra før. Hva står det ved deres neste barn, hvis de fikk fler?Ser at tallet er høyere på de med årstall 1901 osv.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei. Takk for hjelp/forslag til yrkestittel.Jeg har også vært inne på tanken på innflytting, men '0' fant jeg ikke noe mening med. Så langt jeg har funnet er dette det første barnet.I Hol kirkebok 1911-1938 finner jeg at barnet døde 20/5-1919. Jeg vet ikke når eller hvor de giftet seg, men Karen (Johanne)? Johansen var kaptein i Frelsesarmeen. Kanskje det betyr viet 1914 og at det er deres 1. barn. Har prøvd å finne inn - og utflytting på dem, men ikke lykkes. De får et barn til 27/5-1917. Da er bosted Svartholt, Buksnes, Nordland. Kanskje viet de seg i Finnmark? Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei igjen. Giftet de seg i 1914 Laila? Når og hvor? Glemte å nevne, har ikke funnet denne tallkombinasjonen på noen av de andre barna deres født i Buksnes. Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Du kan være viss på at nummeringen angir året for vielse, samt trolig antall barn fra før. Jeg har sett andre kirkebøker fra samme periode med lignende koder. Legg merke til at nummeringen mangler fullstendig der det er barn født utenfor ekteskap (f.eks. samme side, gutter nr. 77 og nr. 80) - som vi måtte forvente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei. Nå har jeg vært innom kirkeboken igjen. Tusen takk for opplysningen om vielsen. Fikk dermed bekreftet brudens foreldre. Kjempeflott! Artig å lære nytt om hvordan tyde kirkebøker. Tusen takk! Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.