Gå til innhold
Arkivverket

[#34683] Anders Larsen Gresete f.1746 u. Nåvik, Frosta

Gjest Terje Vaagan
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Vaagan

Anders Larsen Gresete og kona Inger Gundersdt, er to av mine aner. Anders Larsen var født i 1746 og døde i 1807. Han var trolig født på Frosta. Inger Gundersdt var født i 1752 og døde i 1821. Hun var muligens fra Kristivigen da dette navnet nevnes i forbindelse med henne.Ekteparet bodde på husmannsplassen Gresete som da lå under Nåvik på Frosta. Disse opplysningene har jeg fra Frosta-boka.Er det noen som har opplysninger om forfedrene til Inger og Anders, er jeg takknemlig for disse.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ole Kjelstad

Hei. Etter det jeg kan se i Frostaboka bind VI side 494 under Gresete Gn.31,bn.8 så står det merkelig nok at det antas at Anders Larsen var sønn av Lars Gundersen Kristivigen. Inger var født i Leksvik i 1852 i flg Frostaboka. Dette er laget av Leif Kvernhusvik;LenkeDøypte i Leksvik 1752-1764 Døypt År Sokn/Kyrkje Ekte/Uekte Merknad 37 25.06.1752 1752 Leksvik E dom 4 a trinit Rolle Førenamn Etternamn Bustad Kjønn 289 Barn Inger K 290 Far Gunder Gundersen Vingelunden 291 Mor Mali Pedersdtr 292 Fadder Johan Andersen Killingberg 293 Fadder Engebret Kristensen Bjerken 294 Fadder Berit Ole Vingesveens qv 295 Fadder Boel Olsdtr Killingberg 296 Fadder Inger Eriksdtr MyranKansje dette kan hjelpe deg noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er det jeg finner i Frostabokas bind 6 side på side 494: Anders Larsen og kona Inger Gundersdatter var husmannsfolk i Gressete under Naavik, og de giftet seg i 1778. Ved folketellingen 1801 var de henholdsvis 58 og 50 år. De fikk festet plassen på ca 18 mål i 1787 med grunnleie på 4 riksdaler. De hadde rett til vedhogst og gjeredfangsamt fegang for sine kreaturer i gårdens skog. Anders betalte 2 riksdaler for å få tinglyst festet til husmannsplassen. Anders var 61 år da han døde 16.April 1807, og det er antatt at hans far var sønn av Lars Gundersen Kristvigen som i 1777 fikk forpaktning på Naavik Nedre og det er henvist til gårdsnummer 31 og bonummer 7 under Naavik, men noe er feil her. Den Lars Gundersen Kristvik som det her står om ble født bare 4 år før Anders og da i 1742. Det er sikkert denne Lars Gundersen i Naavik som var 58 år i 1801, og han er sannsynlig bror av min Mons Gundersen Breivik(også under Naavik). Denne Lars var verge for ett av Gunders barn i dennes skifte i 1816.Anders drev som så mange andre fiske i tillegg til jordbruk, og da blant annet i Lofoten.Kristvik finner jeg ikke i de Frostabøkene jeg har, men det er en gård på Ekne som heter Kristvik. Ekne gikk da under Skogn prestegjeld, og jeg har ikke bygdebok for Skogn før 1801.Inger Gundersdatter ble født i Leksvik i 1752 ifølge Frostaboka, og tilfeldigvis har jeg kirkebøkene for Leksvik på fjernlån akkurat nå for 1717-1816. Så den dåpen kan jeg sjekke, men det kan tidligst bli på torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg hadde vel akkurat begynt å skrive da Johan la inn sitt innlegg her, og jeg husket jo ikke at kirkebøkene for Leksvik er utlagt av Leif Kvernhusvik fra 1752.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Vaagan

Hei og takk til dere begge to. Jeg har ikke bygdebøkene for Frosta her akkurat nå, men jeg erindrer at noe måtte være feil under Gresete på Nåvik. Tror nok i alle fall at Anders eller Inger kom fra Kristiviken (helst Anders kanskje) da bonden selv på Nåvik var fra Kristiviken. Det er jo ikke helt utenkelig at en bror eller søster fikk en åkerlapp.Den Inger Gundersdt. f 1752 i Leksvik er da trolig riktig. Men hvor finner jeg igjen Anders Larsen f. på 1740-tallet ? Kan det være slik at han var født i Skogn, men flyttet til Leksvik i barndommen e.l.? Eller har jeg misforstått alt her ?Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.