Gå til innhold
Arkivverket

[#34691] Kan Anne være Anne?

Gjest Magnis Nikolai Asbjørnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magnis Nikolai Asbjørnsen

I bygdebok for Førde side 56, p 45, d er Anne f 1727,d. ung. Etter e. er en, Anne, d. 1763. Kan dette være samme person eller er det to stk Anne? Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er vel først en Anne som er død ung, som du skriver, og så er det født en Anne til, som døde 1763. Det var ganske vanlig at døde barn ble kalt opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Bjerke

Den 16. februar 1772 ble begravet ved Bruflat i Valdres et pikebarn med navnet Anne, som døde straks etter hjemmedåp. Hun var datter til Jul Helgesen Nordre Solberg i Etnedal and hans kone Ingrid Andersdatter. Problemet er at de hadde allerede en datter med navnet Anne, døpt 6. oktober 1770, som døde først 1836. Ingrid's mor hette Kari, så det var ikke to bestemødre med samme navn. Kanskje brukte de det samme navn fordi de visste at barnet ville dø likevel. Eller kanskje skrev presten feil i kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus Nikolai Asbjørnsen

ja jeg har også vært bort i tilfeller der samme navn er brukt flere ganger. Var bort i ett tilfelle der de hadde kalt tre sønner med samme navn, men markert med d.e./d.y. og d. yngste samt at fødselsår var nevnt. Men denne Bygdebok er rimelig godt dekket med feil og derfor er der usikkerheten kommer fra i slike tilfeller. Takker for respons og håper å komme tilbake en annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Først: at born vart kalla opp etter besteforeldre, er i beste fall ein 'regel' med svært mange unnatak - eller helst ingen regel i det heile.Dinest: Det var Anna-er over alt. Av 834 jenter innførte med dåp i Volda prestegjeld 1741-60 fekk 130 namnet Anna/Ane (begge skrivemåtane vart brukte om kvarandre for same namnet). Det er nær kvar 6 jentebarn. Det finst iallfall døme på familier med 3 Anna-er som voks opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

HeiMin erfaring fra Ytterøy prestegjeld og andre steder, er at det ikke var uvanlig å ha samme navn på to av barna. De ble foreksempel kalt: Ole den eldre og Ole den yngre. Spesielt i skifteopplysninger forekommer disse betegnelsene på sønner av avdøde, enten de er barn eller voksne. Jeg har også sett tilfeller hvor tre av barna har samme navn. Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

To av mine grandonkler (brödre) het Annanias Benjamin og Benjamin Annanias!Jeg har og flere eksempler med den yngre og den eldre, eller storAnna og litleAnna. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.