Gå til innhold
Arkivverket

[#34693] Gotzows kopibok: Norsk preste- og lokalhistorie på latin i DA

Gjest Randi Rostrup
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Rostrup

Hans Jørgensen Gotzows kopibok (1599) 1641-1660 er årets første julekort i DA. [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesbok&bokid=gotzow>Lenke . Han var sogneprest i Audnedal (Undal) i Vest-Agder 1629-1663. I denne boka finnes et vell av opplysninger om geistlige forhold i Stavanger stift og om lokale forhold og personer i Audnedal og i resten av Lister prosti (Bjelland, Kvinesdal, Lyngdal og Lista).Teksten er i all hovedsak skrevet på latin (med en hel del innslag av gresk og hebraisk). Det er lagt opp til at hvem som helst som måtte ønske det kan bidra med avskrift og oversettelse av tekstene. Tre av tekstene er allerede tilgjengelige fra innholdssiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Dette ser meget interessant ut. Velsignet måtte den være som kunne både lese denne latinen og til og med forstå litt av det. :) Det er nok mange som deler dette hjertesukket mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Ja, dele hjertesukket er visst hva evnene rekker til. Forsøkte meg på brevet med Hans Gotzows kusine (eller søster «Soror») Lucretia som er Jacob Pedersens søskenbarn, og tolleren Anders Jonsen (vel Undal?), men mitt italienske er iallfall ikke nok til å identifisere mer enn litt av brevet. Har ellers ventet lenge på et initiativ som dette, siden min interesse i Gotzow-familien ble vakt av en ane Jørgen Jørgensen Fasseland som først ble gift med en Gotzow-ane, Malene Olsdatter Vigeland og deretter med min ane Maren Abigael Ertmann (datter av presidenten i Kristiansand Ertmann Jensen). Navnet Abigael som frk. Ertmann må ha fått etter sin mormor Abigael Undahl er jo også det navnet presten Gotzow ga sin ene datter og jeg har spekulert mye på en evt. forbinnelse mellom Undal- og Gotzow-slekten som muligvis kunne vise seg i disse brevene. Min debatt er her: LenkeJeg ønsker prosjektet alt mulig hell! Flott initiativ!Mvh. Gine.PS. I Danmark har historiestuderende spesialkurser i å lese historisk latin mv. Kanskje var det en ide å annonsere denne oppgaven på steder hvor det ferdes historiestuderene? DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Randi Rostrup

Takk for svar, Gine. Jeg har også sett på dette brevet som en mulig nøkkel til Hans Jørgensen Gotzows opphav og det har lenge vært ett av de brevene jeg hadde tenkt å se nærmere på først. (Brevet begynner her: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=Gotzow&sideid=7&innhaldid=1&storleik=>Lenke , nederst på siden.) Jeg beklager dette seine svaret, men det har vært en del annet å holde på med den siste tiden. I mellomtiden har jeg allikevel skrevet av brevet, slik at det er lettere å lese. Avskriften finnes her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Hjarteleg takk, Bjørn. Det ser ut til at eg gissa rett med mosterson. Det er allikevel irriterande at fleire av desse orda ikkje står i ordbøkene, sjølv ikkje dei som har med middelalderlatin. Forutan amitinus, gjeld det også patruelis og matruelis, medan consobrinus, sobrinus og fratruelis står med ei litt anna og utvida tyding.Då vert det altså heilt klårt at Hans Gotzow hadde ei syster som heitte Lucretia og at Jacob var son til moster deira. Sett frå Jacob si side vert desse to då hans consobrinus og consobrina, nett slik Hans Gotzow skriv. Og då var me komne eit langt stykke vidare – Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

For å ta konklusjonen opp att i korrigert form: Hans Jørgenson Gotzow hadde ei syster som heitte Lucretia og Jacob var son til faster deira.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.