Gå til innhold
Arkivverket

[#34694] Inderøu. Klevstad.Fredriksen.1752

Gjest Borgny Fremo
 Del

Recommended Posts

Gjest Borgny Fremo

Fredrik Eriksen Kløvstad får sønn Erich i 1752 og hans mor er Marta Andersdtr.Verstad, men hvem er far til Fredrik Eriksen? Paul som er nevnt i Inderøyboka (s.640) som bygselmann i 1720, er det Paul Mortensen Dalem fra Sparbu? gift med Inger Hansdtr. Gjørv. Takknemlig for alle opplysninger. Hilsen Borgny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har antatt at den Paul som nevnes på Klefstad er den samme som ham som bodde på Gjørv og var gift med Inger Hansdtr. Men jeg vet ikke hvor han kom fra. At han kom fra Dalem i Sparbu var nytt for meg. Står dette i en bygdebok?Jeg har notert følgende om Paul og Inger: Paul Klefstad er trolig identisk med den Paul Mortensen som i 1701 var 29 år og var gift dragon samt tjenestekarl eller dreng på nabogården Gjørv. Han var nok i tjeneste hos svigerfaren Hans Gundersen. Ved skiftet etter denne i 1707 er det oppgitt at datteren Inger Hansdtr. bodde i 'felles boe' på Gjørv med Paul Mortensen. Hans Gundersen hadde 3 døtre, hvorav en het Inger, og det ser ikke ut til at de andre to overtok på Gjørv. Sannsynlig er det derfor at det var Inger og Paul som overtok gården inntil den ble solgt til Lars Stabel i 1708. (Stabel må ha overtatt gården innen 16/7 1708). Paul Mortensen nevnes som enken Ragnhild Gjørvs svigersønn i tingbok for Inderøy 2/11 1707 (se tingbokavskrifter her i Digitalpensjonatet) Det er så høyst uvisst hvor Paul og Inger etter dette oppholdt seg, men i 1719 står Paul på Klefstad. Det hadde vært fenrik Gjert Ottesen på Bragstad som hadde vært eneeier av Klefstad av skyld 5 spann. Han drev gården fra Bragstad. Han døde i 1711, og enken Else eller Elsebe flyttet 'senere' (sies det i gårdshistorien) til datteren Katrina på Klefstad, som var gift med korporal Peder Jonsen. I skoskatten 1711 står nevnte korporal Peder oppført som en av to husmenn med koner på Klefstad, mens Gjert var eier og bruker av gården. I matr. 1718 er det 'enken' og Peder som er eier av gården. Dette må da være enken Else/Elsebe og svigersønnen. Gårdshistorien påstår under Klefstad at enkens navn var Inger Hansdtr., mens det under Bragstad altså står at hun het Else/Elsebe. Det er en del andre unøyaktigheter i gårdshistorien, så uten å ha kunnet sjekke originalkildene (f.eks. skal enken, angivelig Inger Hansdtr., samt sersjant Peder Jonsen ha blitt bestjålet av svenskene i 1718), finner jeg det mest sannsynlig ut fra den videre historien på gården, at enken het Else/Elsebe. - Uansett: Enken og Peder Jonsen må ha solgt gården kort etter til Paul (Mortensen), som i 1719 er ført som eier av gården. Han står oppført t.o.m. 1722, i 1723 er det enken Inger Hansdtr. Paul og Inger hadde trolig i hvert fall disse barna (rekkefølge ukjent): 1) Gunder Paulsen f. ca. 1702. Fikk i 1739 skjøte på 2 1/2 spann i Klefstad fra stefaren Fredrik Dahl for 145 rdl. Gunder døde senere i 1739, bare 37 1/2 år gml., og Fredrik Dahl kjøpte så i 1740 hele gården (5 spann) på auksjon for 360 rdl. 2) Hans Paulsen, gift med Adriana Jonsdtr. (d. 1780). Han kalles Hans Paulsen Klefstad eller Dahl og bodde på Bakklandet ved Trondheim senest 1743. Han var jegtskipper. 3) Morten Paulsen. Fikk i 1751 auksjonsskjøte på Klefstad for 500 rdl. fra stefaren Fredrik Dahl. Han kaltes da Morten Paulsen Rølien. To år senere, i 1753, solgte Morten Rølien til halvbroren Paul Fredriksen (Dahl) Klefstad for 500 rdl. 4) ? Ragnhild Paulsdtr. Hun var 2/2 1754 fadder i Bakke, Strinda for Hans Paulsens barn. Hvis hun var søsteren hans, kunne hun ha vært oppkalt etter sin mormor. I matrikkelforarbeidet 1723 er enken Inger Hansdtr. oppsitter og eier av gnr. 817 'Kløfstad' med en skyld på 5 spann. Gården hadde en husmannsplass som sådde 1/4 td. bygg. Klefstad hadde skog til gårdsfornødenhet, der var ringe og knapp 'Boesætter', 1 kvern som det ble betalt 6 skilling i årlig avgift for. Gården var beliggende dels i sør, dels i nord, omringet av myr og morass, temmelig frostaktig og mislig til korn. Hel ringe og myrlendt engbond, måtelig tungvunden. Ingen rydningsleilighet. Utsæd: 3 td. høstbygg, 12 td. havre, 1 pd. erter, 4 merker lin. Høyavling: 60 sommerlass. Buskap: 4 hester, 10 kyr, 4 ungnaut, 16 får, 8 geiter. Inger er fortsatt oppført som eier og bruker i 1724, men i 1725 er Fredrik kommet inn. Gårdshistorien kaller ham dels Fredrik Christian Dahl (under Gjørv), dels Fredrik Klementson Dahl. Han var korporal da han i 1739 ble eier av 1 sp. 10 markl. i Gjørv, som han kjøpte av Peder Hansen Sissler. Men året etter solgte han denne parten til Lars Stabel på Gjørv. Da skal han i flg. gårdshistorien ha kalt denne for 'sin kiere verfader'! - Men Fredrik Dahl er over hodet ikke nevnt som noen svigersønn av Lars Stabel ellers, og jeg kan ikke se at kan passe heller. Inger og Fredrik hadde denne sønnen: 1) Paul Fredriksen (Dahl) Klefstad, f. ca. 1725. Han står oppført i rulle 1746 for det Sparbuske kompani av det Nordenfj. nasjonale dragonregiment som nr. 75, 21 år, f. i Inderøy, sønn til kvarteret, tjent i 3 år. Paul ble etter hvert vaktmester (kvartermester) ved dragonregimentet. Han fikk skjøte på gården i 1753 fra halvbroren Morten Paulsen Rølien. Paul satt med gården udelt til 1780, da han skjøtet den ene halvparten til sønnen Peder. I 1793 skjøtet han så resten av gården fra seg til den andre sønnen, kvartermester Fredrik Paulsen Dahl. Fredrik-navnet er jo altså kjent på Klefstad, men jeg får det ikke til å passe at han er etterkommer etter Fredrik Dahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Uten at jeg skal være 100% sikker her, har jeg notert av mottatte slektsopplysninger, hvor det heter at Fredrik Eriksen Kløvstad var sønn av Erik Larsen Kløvstad og Karen Olsdatter.Jeg har ellers notert at Inger Hansdatter Gjørv var gift to ganger, 1) med Paul Mortensen Kløvstad, 2) med Fredrik Klemetsen Dahl (ca 1702-1783). I dette ekteskapet er det iallefall følgende barn:- Paul Fredriksen Dahl (ca 1725-1799) - Susanna Fredriksdatter Kløvstad (ca 1728-1809)Fredrik Klemetsen Dahl var antakelig sønn av Klemet Andersen Dahl og hans kone Susanna.Fredrik K. Dahl giftet seg på nytt 1753 med Sara Cathrina Parelius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borgny Fremo

Takk for alle opplysninger. I Sparbuboka under Øvre Dalem s.185 står Paul Mortensen f. 1673 g.m. Inger Hansdtr.Gjørv, oppsitter der, senere på Kløvstad.Likeså flere brødre av han kom titl Inderøy. Hilsen Borgny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.