Gå til innhold
Arkivverket

[#34699] vielse i 1745 på Nötterö


Gjest Per Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Evensen

Trolovede og viede år 1745 på Nötterö: 29/12 1745 gifter Berte og Ole seg. Han er oppgitt å bo et sted som heter Darlekar. Har noen anelse om hvor det kan väre? (feilskriving?)mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

I Sannidal og Skåtøy Bygdebok b.2. s.497 står det under Røsholmen (Midtholmen) g.26 b.17 'Ovennevnte del ble i 1882 kjøpt av Jens Larsen, fisker, som ble borte på sjøen utenfor Jomfruland sammen med sin sønn Lars 12.02.1892.'m.v.h. Gunnar Aabøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hei, Berit, Jeg tror nok den første linken kan være korrekt, men skal undersøke dette nærmere. Hvis den er det så har jeg en god del informasjon på denne familien. Hva får deg til å tro at den andre linken er korrekt ? Legg merke til at Inger Klaudine Halvorsdatter i.h.t. ft-1875 skal være født i Brevik. Hun du nevner er oppført født i Drangedal.Så er det bare å krysse fingrene og se om dette innlegget finner sin rette plass...I kveld er det tydligvis enkelte problemer her på Digitalarkivet.m.v.h. Gunnar Aabøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Translation of entry #4:In the Sannidal and Skåtøy Bygdebok volume.2. page 497 it says under Røsholmen (Midtholmen) farm #26 house #17: This property was in 1882 bought by Jens Larsen, fisherman, who was lost at sea outside Jomfruland together with his son, Lars on February 12 th 1892.kind regards Gunnar Aabøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ser det fortsatt også havner i Nøtterø-debatten.Jeg tror absolutt ikke at den er korrekt, men synes sannsynligheten er stor. Grunnen er at jeg finner ingen Inge... født i Brevik som passer med alder. Og så har den nevnte en spennende K. i fornavnet sitt. Det finnes en til i Gjerpen, men der er K=Karine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Translation of entry #5: Then this is perhaps Jens with his parents at Lille Oreholmen in Drangedal i the 1865- census [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60816.wc2&gardpostnr=795&personpostnr=4662&merk=4662#ovre>Lenke and maybe Inger K. Halvorsdt. with her parents at Lillehaug in Drangedal i the 1865-census

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Translation of entry #6:Hello, Berit. I think the first link may be correct, but I will look further into it. If it is this family, I do have quite a bit of information about this family. But what makes you tink the second link is correct? Please note that Inger Klaudine Halvorsdatter according to the 1875-census is born in Brevik. The one you point out in your link is born in Drangedal.Gunnar Aabøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Lille Orholmen er i Skåtøy og ikke i Drangedal.Etter det jeg kan se her så er foreldrene til Jens Larsen f.1845 i Bamle, være Lars Larsen Burvald f.1798 og Anne Susanne Jensdatter f.1804.Jeg er etterkommer etter en broren til Anne Susanne, Gunder Jensen. Gunnar navnet kommer fra denne slektsgrenen. :-)m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Translation of entry # 12Lille Orholmen is in Skåtøy and not in Drangedal. According to what I can see, the parents of Jens Larsen born 1845 in Bamble, is Lars Larsen Burvald born 1798 and Anne Susanne Jensdatter born 1804.I am a desendant of Gunder Jensen, who was the brother of Anne Susanne. My name Gunnar comes from Gunder - Anne Susannes brother :-)Best regards from (distant relative) Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Her kan du se at Anna Susanne er oppkalt etter sin farmor:SKM2DOPT.TXF ,141,13,1881,Skaadøe,07,02,1881,10,04,1881,Anna,Susanne,K,E, Jens,Larsen,Røsholmen,Fisker,Gift,mand,1845,Inger,Klaudine,Larsdatter,Røsholmen,Hustru,1854, Maren,Susanne,Olsen,Bureid,Kone,K,Anne,Helene,Abrahamsen,Gumø,Pige,K, Ole,Halvorsen,Gjeteholmen,Fisker,M,Jakob,Eriksen,Røsholmen,Gaardmand,M, Hans,Olsen,Gjeteholmen,Matros,Mm.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Translation of # 14:Here you can see that Anna Susanne is named after her fathers mother:Born 7th of February 1881 at Røsholmen, baptism 10th of April in Skåtøy church.Child: Anna Susanne.Father: Jens Larsen Røsholmen Fisherman married born 1845.Mother: Inger Klaudine Larsdatter Røsholmen wife born 1854.Witnesses:Maren Susanne Olsen Bureid married,Anne Helene Abrahamsen Gumø unmarried,Ole Halvorsen Gjeteholmen fisherman,Jakob Eriksen Røsholmen farmer,Hans Olsen Gjeteholmen deckhand.---best regards Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.