Gå til innhold
Arkivverket

[#34702] Gunhild Pedersdtr Lønning, f. 1739, Stord

Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

LenkeEr hun datter til Peder Mikkelsson Lönning og Magrethe Hansdtr övre Ökland?jeg har flere barn til dem: Hans, Lars, Mikkel, Anna, Anders og Sæbjörn.Gunhild ble gift med Lars Tollaksson Langeland.mvh Kjellaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hei Kjellaug! Det er helt riktig at Gunhild er datter til Peder Mikkelsson Lønning og Margrete Hansdtr. Økland øvre. Jeg har føgende barn: Mikkel f. 1734, Hans f.1736, Anders f.1738, Gunhild f.1739, Lars f.1743, Anna f. 1745, Peder f. 1746 og Sæbjørn f. 1747. (Stord bygdebok side, 468) Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Gamle Sunnhordlandslekter har også det same:Margrethe Hansdatter, Øvre Økland, f. ca. 1710, død 1786.Hun var gift med 1) Peder Mikkelsen Lønning, Stord, død 1749, antagelig sønn av Mikkel Johannessen Lønning og Gunnhild Tørresdatter som begge døde i 1733.gift 2) i 1750 med Johannes Mathiassen Nysæter, bosatt Lønning i 1727, død 1771, lensmann i Føyen skipreide.Gift 3) i 1778 med Torbjørn Tollefsen Haugland, Valestrand f. 1733, leiglending på Einstabøvold i Valestrand.Barn 1. ekteskap: a) Mikkel Pedersen Lønning f. 1734 b) Hans Pedersen Siggervåg f. 1736 (sjå Siggervåg grenene) c)Anders Pedersen Lundemansverk f. 1737 (sjå Lundemansverk grenen) d) Gunhild f. 1740 død 1774 g.m. Lars Tollaksen Langeland (sjå Langelandsgrenen på Stord) e) Lars Pedersen Stue f. 1743 (sjå Stue grenen) f) Anna Pedersdatter f. 1745 gm. Anders Jørgensen Valvatne, nemd 1768-89. (Sjå Valvatna grenen). g) Peder f. 1746 h)Sæbjørn Pedersen Dybvik f. 1748 gm. Ingeborg Halvorsdatter Dybvik f. 1746.Kan slå opp meir i morgon om du er interessert.mvh Helga K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Helga. Jeg trodde nok det at hun var en datter, fant henne og paa FS, men det var ikke fra en kirkebok, saa jeg var ikke sikker. Jeg har en god del om dem allerede da hun er NN-tippoldemor til mine barnebarn.Skal sjekke hva jeg har.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda! Jeg saag ikke Johan Arthur sitt svar! Takk til deg og JH, saa er det dobbelt saa sikkert-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Orninggard er på Stord, nærmere bestemt omtrent der Stord kirke ligger i dag på Leirvik. Det var Bernt Orning som ga navn til garden da han la den under seg i 1648. Fra først av het garden Årland. Den ble hetende Nedre Årland (Ådland) Kjente husmannsplasser under garden er: Myren, Kattetveit, Ås, Høybyplasset, Svehaugen, Spelemannsneset, Stølaplasset, Døso, Gjerde, Pilehagen, Urane og Roligheto.Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, tenkte nesten det maatte ha noe med Orning familien aa gjöre, men var langt fra sikker. jeg visste heller ikke hvor det laag.mvh kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjørgen

Jeg er også etterkommer etter Gunhild Pedersdtr. Lønning. Det er oppgitt en del feil årstall i div. sekundærkilder. Etter kirkebøkene har jeg følgende om barna til Peder Michelsen Lønning og Margrethe Hansdtr. Økland øvre: Michel dpt. 19.03.1734, Hans dpt. 27.04.1736, Anders dpt. 02.05.1738 (ikke 1737), Gunilde dpt. 17.07.1739 (ikke 1740), død 32 år gammel i 1771 (ikke 1774), Lars dpt. 17.03.1743, Anne dpt. 06.06.1744 (ikke 1745), Peder dpt. 10.04.1746, Sæbiørn dpt. 12.09.1747 (ikke 1748) og til slutt Jan dpt. 11.12.1748.Jeg har gått gjennom fadderne i et forsøk på å styrke sansynligheten for at far til Peder Michelsen Lønning, Michel Johansen Lønning, er sønn av Johannes Økland nedre og Mallene Pedersdtr. Lønning. Mange av fadderne er slektninger til Margrethe Hansdtr. Økland øvre, noen er kanskje ikke slektninger, noen navn har jeg ikke klart å tyde, og noen navn har jeg ikke klart å identifisere. Den eneste jeg har funnet med tilknytning til Peder Michelsen Lønning sin antatte slekt er 'Anders Degernæs'. Anders Olsen Digernes var g.m. Guri Johannesdtr Økland nedre som var dtr. av Johannes Økland nedre og Mallene Pedersdtr. Lønning.Se også Arkivforumet, sak 24478.Michel (Johansen) er også nevnt på Økland nedre i sjømilitært manntall 1704. Der står det: 'Michel, 22år, har nylig begieret sig til Bergen der att tiene'.I manntall 1701 på Horneland er det en Per Johansen, 16 år, tjener. I sjømilitært manntall 1704 på Økland nedre er det en 'Peder, 18 år, har nylig begieret sig til Bergen der att tiene'. Kan dette være en bror til Michel Johansen?, i så fall må Peder være død før 1718, for han er ikke nevnt i skiftet etter den barnløse onkelen Erich Pedersen Lønning i 1718.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1666 Ft for Stord viser en Eric på Lönning. Kan det være farfar til Eric Pederson og Mallene Pedersdtr m. sösken? Alderen kunne passe.LenkeMvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjørgen

Erich Lønning som var 30 år i 1666 er nok den Erich Pedersen Lønning som det var skifte etter i 1718. Han var 67 år i 1701. Det er altså bror til Mallene Pedersdtr Lønning som var død før skiftet i 1718.I skattematrikkel 1647 er det en Peder på Lønning. Det kan være far til Mallene, Erich og de andre søskenene. Denne Peder er etter Stord bygdebok f. 1591 og g.m. Guren. Hvilke primærkilder som ligger til grunn for dette vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Helge Bjørgen

Så har jeg funnet enda to barn til Peder Michelsen Lønning og Margrethe Hansdtr. Øvre-Øchland:Gunnille Pedersdtr. dpt. 22.04.1735, død 7 dager gammel, gravlagt 05.06.1735.Anne Pedersdtr. dpt. 09.10.1740, død 2 år og 9 uker gammel, likpreken 06.01.1743.Og dødstidspunktet til to av barna:Peder Pedersen død 6 1/2 år gammel, likpreken 29.09.1752.Jan Pedersen død 1 2/3 år gammel, likpreken 20.09.1750.Godt nyttår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Hei, og Godt nyttår. I Stord bygdebok, bind II, side 468 står det på s.468: I 1723 er Mikkjel Pedersson eigar og brukar på Lønning, og i 1730 får son hans Peder skjøyte på garden. Etter desse namni å døma har Erik Pedersen hatt ein son som heitte Peder og som har døytt før han fekk skjøyte på garden.(Peder Mikkjelsson Lønning som får skøte på gården 1730 må vel være han som er f.ca, 1710 og er gift med Margreta Hansdtr Øv. Økland.)Ifølge innlegg (3) kan det se ut som dette ikke stemmer og en Mikkel Johannessen Lønning og Gunnhild Tørresdtr kommer inn som antatte foreldre til Peder Mikkelsen Lønning f. ca 1710, død 1749.Hva er mest sansynlig, og hvor kommer Mikkel Johanssen inn i slekta i forhold til Erik Pederson Lønning g.m. Birte Pedersdtr Ådland?Mvh. Jan K. Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Ser av Helge Bjørgen sitt innlegg (9) at Johannes Økland nedre og Mallene Pedersdtr Lønning er foreldre til Michel Johansen Lønning far til Peder Michelsen Lønning, men hvem er Malene Pedersdtr Lønning sine foreldre og besteforeldre. Strever med litt feil som jeg skulle ha fått rettet opp jeg og :-)Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan har fått fölgende (har dessverre ikke skrevet hvem det var som sendte dette til meg)'I skattematrikkel 1647 er det en Peder på Lønning. Det kan være far til Mallene, Erich og de andre søskenene. Denne Peder er etter Stord bygdebok f. 1591 og g.m. Guren.Skiftet etter Eric Pedersson: Skiftet er datert 7. oktober 1718, og sier at han døde 'uden Lifsarving'. Enken het Mari Larsdtr, og hans arvinger var etterlattes 3 brødre og 3 søstre: 1) Christopher Pedersen, som hadde vært bosatt på Ådland, død, og hadde etterlatt seg sønnen Peder Christophersen Leervigen, og Mallene Christophersdatter, gift med Johannes Jacobsen Tvet. 2) Johannes Pedersen Tvette, Halsnøen, død, men har etterlatt seg døtrene Mette Johannesdatter, gift med Lars Rasmussen Lande og Mari, gift med Anders Ottesen Aarvig. 3) Lars Pedersen Hatland, død, med barna Peder Larsen Lervigen, Inger Larsdtr gift med Peder Katteland, Opdal skipreie, Guri Larsdtr, enke på Valvatne, Ane Larsdtr, gift med Mads Pedersen Dyvig, Ingebor Larsdtr, gift med Gunder Øckland, Fiære, død, etterlatts eg sønn Erick G., 3 år, og Gunnelele Gundersdtr, 1 år, Siri Larsdtr, ugift, på Eide i Våg. 4) Maritte Pedersdatter, gift med Lars Flaatten, Fiære, død, etterlatts eg barna Lars Larsen Flesland, død, Aamund Larsen, i Bergen, Madtz Larsen, i København, Ingebor Larsdtr, gift medArne Flaaden i Fjære, Guri Larsdatter, gift med Biels grindem og Synneve Larsdtr,gift med Lars Øckland, død, etterlatt seg datteren Marte Larsdtr, 16 år. 5) Ane Pedersdtr, gift med Lars Wihofde, Fjære, død, etterlatt seg sønnene Joen Larsen, i Bergen, død, med barna Lars Joensen, seiler med hollandske skip, Jerenmias Jonsen, seiler med bergenske skip, Halvor Jonsen, tjener i Nordland, Ane Jonsdatter., 29 år, på Søre Huglen, Ragnilde Jonsdtr, tjener i Bergen, Aamund Larsen, død, etterlatt seg Baar Aamundsen, i Hamburg, Johannes Aamundsen, i Hamburg, Brithe Aamundsdatter, tjener hos lagmann Knag på Hop. 6) Mallene Pedersdtr, gift med Johannes Øchland, død, etterlatt seg sønnen Michel Johansen, gift og bosatt i Bergen, Aagaatte Johannesdatter, gift med Sæbiørn Øchland, Guri Johannesdatter, gift med Anders Olsen Degernes, Maritte Johannesdtr, gift med Christopher Pedersen Langeland.'Jeg vet heller ikke hvem som er foreldra til Gunnhild Törresdtr d. 1733 som var gift med Mallene og Johannes sin sönn, Mikkjel f.ca 1678 og d. 1733.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Takk for svar Kjellaug. Får i allefall plassert Malene. Så får jeg se om jeg får luket vekk de som ikke skal være her.Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.