Gå til innhold
Arkivverket

[#34707] Anders Olsen, Skedder - Odalen? ca.1800 og Tore Eriksdatter f.1770 Kvisla

Gjest Karen Østvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Karen Østvik

Har forsøkt å finne Anders Olsen, han fikk i 1801 datteren Anne (Ane) med Tore Eriksdatter Kvisla, Anne ble døpt 26 april 1801. Anne var uekte, og det er opplyst i kirkeboka at faren var skredder, også hvem han var skredder for i området, men navnet har jeg ikke klart å tyde. Kan ikke se at han oppholdt seg i Odalen (Strøm) ved FT-1801, er det noen som har tips om hvordan jeg kan finne ham, eller som vet noe om den godeste skredder? Har ingen opplysninger om moren Tore Eriksdatter etter at datteren ble født, hun var fra Kvisla, og Anne ble døpt i Opstad kirke, Sør Odal. Tore skal være født i 1770, døpt 7 oktober 1770 i Opstad kirke. Kan ikke se at jeg finner henne i FT-1801 ????? Stor takk til de som kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Jeg finner ei Thore Erichsd. på 27 år som var ugift inderste og dagarbeider på en plass under Sø-Auli i Strøm 1801 (personpostnr=2638). Det er vel den eneste som kan passe, de to andre Thore/Tore jeg finner i Odalen er gifte koner.Det finnes 4 skreddere i Hedmark i 1801 med navnet Anders Olsen. En på 24 år på Berg i Stange og en på 22 år på Løvlien i Romedal , en av disse er vel det mest nærliggende (de to andre var i Løten og Vang). Det var jo ofte slik at håndverkere reiste rundt fra gard til gard og tilbød sine tjenester, og de ble tilbudt husrom dit de kom. Og ikke rent sjeldent kunne det bli avkom 9 måneder etter besøket. Derfor kunne skredderen være langt av gårde når folketellinga ble foretatt bare knappe 3 måneder før barnedåpen. Ikke så enkelt å finne ut av, dessverre.Jeg skal se om jeg kan klare å tyde hva det står i forbindelse med denne barnedåpen.Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Tusen takk. Tror nok også at dette er riktig Tore, selv om alderen ikke stemmer helt, hun skulle jo ha vært 29. Ser ut til at det kan bli vanskelig å finne ut hvem av disse han kan være...Fant ei Tore Eriksdatter som giftet seg i 1807 i FS Lenke , kan dette være riktig jente? Og hvor kom i såfall Nils Jonasen fra?:o)Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Jeg fant visst Niels Jonasen her Lenke Noen som har tilgang på bygdebok med gården Strøm, eller på annet vis kan finne ut om det er 'riktig' Tore som giftet seg med ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.