Gå til innhold
Arkivverket

[#34708] Kirkebok for Strøm/Odalen, oppslag 1755.

Gjest Karen Østvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Karen Østvik

Er på jakt etter giftemål mellom Pål Knutsen Grasberget, Nord Odal og ei Maria Olsdatter. Pål ble enkemann i 1754. Maria og Pål fikk sitt første barn i 1755.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Eh, litt klønete satt opp. Pål ble selvfølgelig enkemann etter sin første kone i 1754. Regner derfor med at han giftet seg på nytt med Maria Olsdatter i 1755, da de også fikk sitt første barn dette året.Pål var nok ført opp som Povel Berg ved barnas fødsel.:o) Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Prøver meg igjen jeg.... Var på riksarkivet i dag, og fant skiftet, 20. februar 1769) etter Maren Olsdatter Grasberget u. Søndre Berg. Så det kan se ut til at hun het Maren og ikke Maria slik bygdeboka opplyste. Han er skrevet som Poul Knudsen. Noen som har mulighet til å slå opp i kirkeboka og finne trolovelse/giftemål? Fikk dessverre ikke så mange andre opplysninger fra skiftet. Deres sønn født i 1755 ble født på Grasberget, og het Torkel. Marens/Marias mor er opplyst i bygdeboka b. V, s.274, å hete Kari Nilsdatter. :O) Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Hvis ingen har sett på dette før mandag, kan jeg se om leseapparatet på biblioteket på Skarnes er ledig, og prøve å finne noe i kirkeboka. Mandag er bibliotekdag :-) Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Ingen fulltreffer, Karen. Så gjennom sisten på 1753, hele 1754, og 1755 fram til sønnen Torkilds dåp. Og fant intet bryllup. Riktignok gikk det fort, så jeg skal ikke påstå at jeg ikke kan ha oversett noe, men tror ikke det. Kirkeboka fra denne tida er også ganske bra leselig. Men om jeg skal tenke litt høgt, så kanskje det skal leites litt i over i Hof/Grue/Brandval... To av Påls søsken havna jo i Grue ved giftermål, og tradisjonellt har ikke vegen vært lang mellom denne delen av Nord-Odal og Grue/Hof. Bygdeboka mener jo også at Ola Sigfredsen (sikkert fra Torpet) bodde i Grasberget ei tid, og denne slekta hadde jo nære bånd både til Romedal og Hof.Kanskje Pål fant seg kjerring over skogen? Uansett, dåpen til Torkel fant jeg. 31.7.1755. dom 10ma post trin. Poul Bergs .....? ægte sønn Torkild. Faddere var Torkild Berg, Berger og Mari Berg, Ola Knutsen. Denne Ola Knutsen var vel helst bror til Pål? Pleier å ha med meg kamera å ta bilde av det jeg finner i boka, men i dag var det glemt. Kan leite mer og nøyere ved seinere anledning. Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Tilføyelse: du hadde også rett i at Torkilds dåp fant sted i Oppstad kirke. Uansett, alle kirkene i Odalen er ført i samme boka for denne tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Tusen takk Lena! De ble ikke gift i Grue/Brandval, har avskriftene av kirkeboka, og de finnes ikke der. Hans første kone var fra Vinger, så kanskje hun, Maren/Maria, er derfra også, eller Hof...eller...:o)Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Takk Finn. Har hatt en anelse om at hun var fra Hof, har et lite notat på det, men aner ikke hvor jeg har det fra. Får søke videre.:-) Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.