Gå til innhold
Arkivverket

[#34718] Ole Olsen Lilleøren reiste til USA 23.08. 1881, men kvar reiste han til

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Ole Olsen Lilleøren reiste til USA 23.07.1881. Her står det at han vart fødd i 1851, men eg har fått info at han kan vere fødd i 1861, men finner ingen med tilsvarande som høver med navnet.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIBERG&gardpostnr=9778&merk=9778#ovre>Lenke Er det noen som kan hjelpe med litt info?Folketellinga for Leikanger i 1865Det er muligens denne karen her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ja, du har nok funnet den rette Ole. Jeg fant den også nettopp LenkeKanskje det lar seg gjøre å finne han i USA? i FT for 1900. Jeg har fått info om at noen hadde kontakt med han helt fram mot 1930. Så han skulle finnes i både 1900, 1910 og 1920 tellingen, men hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg svarte deg ikkje helt på spørsmålet ditt. Ja, jeg er helt sikker på at han reiste. Datteren hadde kontakt med han i mange år etter at han reiste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hvor har du infoen om at Ole ble stoppet pga et oppfostringsbidrag? Var det denne gangen han ble stoppet? Når tid kan han egentlig ha reist til USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Hvis du ser på din første lenke og går ut til merknadsrubrikken til høyre finner du merknaden jeg siterte. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Selv om Ole ble stoppet så har han kommet seg til USA. Det har vert antydet at han kanskje skiftet navn e.l. Håper at det lar seg gjøre å finne når tid han så omsider reiste til USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Da Ole drog var en vel ikke begynt å reg. i Ellis Island, så da er det kanskje vanskelig å finne han da han gikk i land. Kan han ha reist under et annet navn enn Ole Olson Lilleøren? Hvordan kan man finne ut av noe slikt som dette. Det var jo, det at det var vel mange som het Ole Olsen på den tiden, og til å finne en som helt sikkert er den rette er ikke godt å si. Jeg har også info om at han var født i 1861, men da finner vi han ikke igjen ved FT for 1865. Dersom han selv benyttet 1861, så er det kanskje mulig å finne han i FT for 1900, 1910 etc, men med noe avvikende fødselsår.Selvsagt kan det tenkes at han har reist andre steder enn USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei igjen! Har forsøkt Lilleoren, Olsen og Olson. Umulig å få entydig resultat. For mange Ole, spør du meg. Trenger nok flere opplysninger fra Norge. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg tror jeg må legge spørsmål inn på Arkivforum om det er mulig å få oppgitt fødselsdata. Skulle det vere mulig å få fødselsdata, ville det kanskje være mulig å finne ham i Social Death Index?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! I følge persondatabasen ved fylkesarkivet i SF blei Ole født 7. august 1851. Han er nok for gammel til å dukke opp i SDI, den startet senere. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Er der andre muligheter til å finne han i USA? Problemet er at han kan ha skiftet navn og fødselsdata opplysningene i FT i USA kan avvike en del fra virkligheten. Jeg har forstått det slik at familien hans hadde kontakt med han helt til 1930, men etter den tid var det ingen kontakt. Jeg har fått inntrykk av at de som hadde kontakt med han ikke lever lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L Larsen

Ad innlegg nr. 8: For innvandrere via New York 1830-1892 se databasen http://www.castlegarden.org/ Den er omtalt under tema nr. 31944.Men mange innvandra via Canada samt andre byer i USA enn New York. Og navneoppfinnsomheten var stor... Ett eksempel: I Trondheim politikammers emigrantregistre står det under B-er i år 1900: 'Burt Owens (Tor Onsøien)', hjemsted Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Er det ikke slik å forstå at når det under billett står 'prp' så er billetten forhåndsbetalt. Vil det si at noen andre hadde betalt for han. Hadde han slektninger i USA, som han kanskje skulle til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ja, så absolutt. Jeg har info som sier at han kan være født i 1861. Selv om den som ble født i 1851 også kunne passe. Så det er en god grunn til å kikke nærmere på denne siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Når det gjelder han Ole som ble født i 1851, så passet det meste på han. Bare det at alderen avvikte en del fra det jeg fikk oppgitt. Så dersom noen kan finne at han som ble født i 60 åra utvandret så hadde det vert fint å få info om det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kan det vere denne karen her Lenke Denne har kanskje teke etternamnet etter bestefaren som hette Ole Sjursen? Det er ikkej sikkert at det er den rette personen, men her må alls steinar snuast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei igjen! Veldig vanskelig, jeg har lett etter forsvunnet morfar i 20 år, se tema 22170. Har flere navn å gå etter men finner ingenting. De skiftet vel ofte både for- og ettermavn. Etterlysing på amerikanske nettsteder kan kanskje hjelpe? Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.