Gå til innhold
Arkivverket

[#34723] Hjelp til oppslag i Oddernes bygdebok

Gjest M. Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest M. Nicolaisen

Jeg trenger hjelp til et oppslag i Oddernes bygdebok. Personene jeg er på utkikk etter heter Ole Andreas Ouensen og Anne Serine Svendsdatter, og bodde i 1865 på Ytre Strai; LenkeDatteren Anne Tomine er min tipp-oldemor; og lenge har jeg ikke visst noe om henne. Jeg kommer til å låne Oddernes bygdebok, men siden jeg er en 'smule' nysgjerrig, håper jeg noen kan gjøre et oppslag.Mvh M. Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddernes bygdebok side 328. DUGANE - bruksnr. 2. 'Kristen Auensen Skråstad, d. 1841 (42 år), 1835 g.m. Anne Severine Svendsdtr. Strai (20 år) Barn: Auen, Sven G.2 m Ole Andreas Auensen Barn: Åse Kristine f.1850, Anne Tomine, Auen, Kristian.' Da Kristen døde, fikk enke garden for 325 spd. Hun giftet seg igjen og garden gikk i 1853 til Auen Kristensen f. 1836, d. 1877.Gården ligger på Øvre strai og Kristen kjøpte den i 1836 av en Bille Kjørboe for 450 spd. Det stå ingen ting om hvilke gård Anne Serverine kom fra bortset fra at hun kom fra Strai. Håper dette hjelper litt mvh arne bue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Ole Andreas Birth: 27 Nov 1826 : Kristiansand, Vest-Agder, Father: Ouen THORKILDSEN Mother: Aase KNUDSDRAASE KNUDSDR Spouse: OUEN THORKILDSEN Marriage: 19 JUN 1820 Oddernes, Vest-Agder,FT1801 Skråstad: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11012&gardpostnr=13&personpostnr=325&merk=325#ovre>LenkeFarfaren, Kristen Torkelsen Skråstad (1738-1811) har eg i min database. Han er tttt-oldfar til kona mi. LenkeANNE SEVERINE Christening: 21 AUG 1814 Oddernes, Vest-Agder, Father: SVEND SVENDSEN RYBESTOL Mother: ANNE OUENSDRANE OUENSDR Spouse: SVEND SVENDSEN Marriage: 07 JUL 1800 Oddernes, Vest-Agder, NorwayKanskje er dei på Skår i Øyslebø i FT1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nevnt en Svend Svendsen som husmann på Rypestøl i Oddrnes. Han er gift med Anna Auensdtr. som døde 1836 på Strai. Barn: Asgjer døpt 8/4-1810, Auen, Torgrim, Anne Severine, Karistine, Anne (1821)Disse er nevnt på side 379 i Oddernesboka og er trolig foreldrene til den Anna Severine du søker.mvh Arne Bue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Hei, og takk for svar begge to!Alt dette er ny informasjon for meg; og nå skal jeg som sagt fjernlåne bygdeboka for Oddernes. Gleder meg!Linken til Kristen Torkelsen Skråstad fikk jeg ikke brukt; jeg må nok ha passord og brukernavn for å komme inn på sidene. Jeg er veldig interessert i opplysningene du har Harald; så kontakt meg gjerne på marinico@online.noIgjen; tusen takk begge to; det her var flott!Mvh M. Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.