Gå til innhold
Arkivverket

[#34726] Fra Hafslo/Luster til Lofoten


Gjest Frank Berentsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Berentsen

Christen Pedersen Quamme. Født ca. 1802/1810. Han flyttet i 1843 til Reine for å tjene. Han er registrert som innflytter nr. 17 i 1849. Han var da 39 år gammel, og fødestedet oppgitt til Hafslo Bergen. Med Else Dorthea Cristiansdatter fikk han datteren Petrikke Marie, født 28. april, døpt 8. juli 1849 i Flakstad. Christen og Else Dorthea giftet seg 29. juli 1849 i Flakstad. Hun døde 27mai 1850. Christen far er oppgitt til Peder Nielsen, fødested til Hafslo prestegjeld og Christen var 44 år da han giftet seg. De ble trolig ikke gift.Med Christine Christiansdatter fikk han datteren Else Dorthea, født 8. juni, døpt 5. august 1855 i Moskenes kirke. Christen er vel den Kristen Kvam, som i folketellingen i 1865 er tjenestedreng hos ekteparet Elling (fra Hafslo) og Marie (fra Borgun) Haanæs på Gloppenes fyr i Flakstad. Han er da 62 år gammel og født i Luster prestegjeld i Sogn. Ønsker opplysninger om foreldrene til Christen og Christine. Mvh. F. Berentsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Else Dorthea er som du antyder 'uegte'. Moren er pige Christine Christiansdtr. Bunæsfjord (ligger innerst i Reinefjorden) og faren er 'enkemand' Christen Pedersen, gårdarbeider på Reine.Foreldre til Christine er sannsynligvis Christian Nilsen og Anniken Eliasdtr. bosatt på gården Stokvig. Christine er født (ekte) 22.02.1833 og døpt 21.04.1833.Jeg har en 1/2 mulighet med Christen Pettersen og Regine Jensdtr. bosatt Nap som fikk datteren Christine 19.06.1828, døpt 20.07.1828. Men farens navn er her Christen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Heisan, dette er ein interessant huslyd. Eg attgjev frå manuskriptet mitt for garden Sjøtun i Hafslo:~~~~~~~~~~Christen Pederson Quam, son av strandsitjar Peder Nilsson i Solvornstrondi under Sjøtun og kona Martha Pedersdotter frå Lad, vart døypt i Hafslo 20.8.1802, flytte i 1843 til Flakstad der han 29.7.1849 gifte seg med Else Dorthea Christiansdotter frå Høiholmen i Alstahaug. Ho var dotter av?? (gardbrukar eller kva? - flytte dei kanskje til Reine i Flakstad?)Christian Sjurson på Høiholmen og kona Marit Syversdotter frå?? (kva gard var ho ifrå?)og f. i Alstahaug?? (fødselsdato? - 1822?)Christen og Else Quam busette seg som innerstfolk på Havnøen i Flakstad der Else d. som innerstkone alt 27.5.1850.?? (seinare bustad etc. for Christen Quam? - budde 1855 på Reine i Flakstad - 1865 tenestedreng (ugift!) på Gloppen fyr i Flakstad!)Christen Quam d. som enkjemann på Reine i Flakstad 18.7.1868. Han og Else fekk ei dotter i lag, men Christen hadde òg ei dotter etter han vart enkjemann, som visstnok vart oppalen hjå far sin:a. Petrikke Maria Christensdotter, f. i Flakstad 28.4.1849,?? (konf. Moskenes 1868 - lagnaden hennar?)b. Else Dorthea Christensdotter, dotter av Christen Pederson og Christina Christiansdotter frå Bunes i Flakstad?? (kan ho ha vore søster til Else Dorthea??)var f. i Flakstad 8.6.1855 og d.?? (dato og stad for dødsfallet hennar?)Else gifte seg i Flakstad 15.11.1875 med enkjemannen Petter Carl Pettersen, f. på Å i Flakstad 25.11.1825. Han d. som gardbrukar på Refsvik i Flakstad 7.12.1880. Else og Petter slo seg ned som gardbrukarar på Refsvik i Flakstad og fekk?? (talet på søner og døtrer? - inkl.: Bolette Alida, f. Refsvik i Flakstad 7.3.1876)~~~~~~~~~~I samband med bygdebokarbeidet for Luster kommune er eg svært interessert i fleire opplysningar om lagnaden til denne huslyden. Veit du Frank kvar det vart av Petrikke Marie? Eller kan du svara på andre av spørsmåli mine?Eg takkar so mykje for alle tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Berentsen

LarsTakker for nyttig informasjon.Når det gjelder datteren Petrikke Marie er det vel hun vi finner på gården Thuv i folketellingen 1875. Hun har da navnet Pettrine, er da tjenestepike, og født 1849 i Moskenes.En Petrine Marie Kristensdatter fikk 20. januar 1879 datteren Amalie Kalette. Dette var Petrines 4. leiermål.Jeg har selv vært inne på tanken om Else Dorthea Cristiansdatter og Kristine Kristiansdatter var søsken, men har ikke sjekket det.Når det gjelder Else Dorthea Ktistensdatter og Petter Carl Pettersen har jeg funnet to døttre til de. a. Boletta Alida, f. 7. mars 1876. b. Birgithe Katrine, f. 14. juni 1878.Enken Else Dorthea Ktistensdatter fikk med ungkar Thore Nilsen, f. 1855 i Verdal sønnen Einar, f. 3. mars 1883.Else Dorthea Ktistensdatter ble 2. gang gift 24. august 1884 i Moskenes kirke med Berg Olaus Olausen. Født 4. november 1863, døpt 22. mai 1864 i Moskenes kirke Han var sønn av. Benjamin Olaus Hansen. Født ca. 1828. Gift 29. oktober 1848 i Flakstad kirke med Ellen Johanna Olsdatter. Født 3. oktober 1827 på Veines i Flakstad prestegjeld.Else og Berg fikk barnaDagny Marie, født 23. februar, døpt 10. juni 1888.Barbara, født 18. mars 1890, død 13. mars 1948. Gift med Thomas Angel Pettersen, født 22. august 1890,Joakim, født 13. juli1992, død før dåp samme år.Nils, f. ca. 1893.Kaia, f. ca. 1895.Bergljot, f. ca. 1898.Mvh. Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Berentsen

Glemte å skrive at i 1892 bodde de på Kirkefjord, og ved folketellingen i 1900 bodde de på Andø i Flakstad. Berg var da fisker og strandsitter. Mvh. Frank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Frank for fine tilleggsopplysningar.Eg har søkt litt i folketeljingane og finn Petrikke Marie som Petrine ogso i 1865, då som fosterbarn på Andopnes i Flakstad, so truleg har namnet hennar i røyndi vore Petrine Marie!I 1875 hadde ho ein son hjå seg på Thuv, men eg kan ikkje sjå noko til Petrine i FT1900. Kvar kan ho ha gjort av seg? Amerika? Avlidi?Elles er eg òg interessert i dødsdatoane til Else og Berg?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Berentsen

Til LarsFinner ikke Petrine M, Else D, eller Berg under døde i Moskenes i periodene 1875- 1896, 1903-1913. Kirkeboken for 1897-1902 er foreløpig ikke skanet.Derimot fant jeg en ny datteren til Else D. og Berg. Eline Josefine, f. 17. oktober, døpt 29. november 1885.Så noen spørsmål til deg Lars. Foreldrene til Kristen er vel de som ved folketellingen i 1801 bor på gården Qvame? De samme folkene bodde på gården Stein da de døpte alle barna sine. Var dette husmannsplasser, eller var det gårder.Kjenner du til navnene til Kristens besteforeldre, hvor de var født, og hvor de bodde etter de var gift?Mvh. Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Det stemmer at foreldri til Christen ved FT1801 og nokre år utover var husmannsfolk på plassen Stein under gnr. 137, Kvam nedre i Hafslo, men ingen av dei var derifrå.Peder Nilsson hadde opphavet sitt på plassen Dulsviki under garden Lingjerde i Luster (sjå Gards- og Ættegode for Luster, bd. III, 1987). Foreldri hans var husmann Nils Aamundson og kona Eli Pedersdotter.Martha Pedersdotter var frå ein plass under garden Lad i Hafslo sokn, Hafslo. Foreldri hennar var husmann og smed Peder Tøgerson og kona Martha Clausdotter, som båe har røter i Jostedalen.Når det gjeld Christen Pederson Quam og huslyden hans i Flakstad (Moskenes), er det framleis eit stort ''mysterium'' kvar det kan ha vorte av Petrine Marie. Har du freista finna att borni hennar i FT1900? Dødsdatoane til Else og Berg lyt ein sikkert til soknepresten for å få tak i?Dette er ein spennande huslyd, og eg ønskjer deg lukke til med vidare gransking!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Berentsen

Til Lars Takk nok en gang til deg Lars. Jeg har et lite spørsmål til når det gjelder foreldrene til Cristen. Er det de som 23. juni 1793 fikk datteren Martha, og bodde på Smedhoug? Dersom det er de hvilken gård lå Smedhoug under?Mvh. Frank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Martha høyrer til denne huslyden, men kva gard Smedhaugen ligg under, er vanskeleg å seia, men det kan vera eit ''gløymt'' namn på plassen under garden Lad der mor hennar var ifrå. Morfaren var jo smed!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.