Gå til innhold
Arkivverket

[#34729] Ole Spender og Øllegaard Olsdatter i Lofoten.


Gjest Frank Berentsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Berentsen

Ole Spender født ca. 1791 og Øllegaard Olsdatter. Er det noen som har kjennskap til når de var født og foreldrene deres. De bodde først på Rosta, siden på Veines ved Moskenes i Flakstad. Ole døde 6. januar 1828. han var da 37 år gammel.Har funnet følgende 4 barn som er døpt i Moskenes kirke i Flakstad prestegjeld.a. Ane, født 17.juli, døpt 22. oktober 1820.b. Ellen Maria, født 12. august, døpt 16. september 1822c. Jacoresena ?, født 9. august 1825, hjemmedøptd. Ellen Johanna, f. 1827, født 3. oktober 1827 på Veines. Mvh. F. Berentsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Ole Spender og Øllegaard Olsdtr. ble gift ca. juli 1816. Jeg har i noen gamle lister skrevet ned Mosken bak Ole og Wefsen bak Øllegaard - altså fødested. Jeg har dessverre ikke noe mer på dette foreldre paret. Barna:1. Maren Johanne, f.25.10.18162. Hanna Christine, f. 12.01.18193. Ane, f.17.07.18204. Nils Johan, f.05.04.18245. Jochumina, f.09.08.18266. Elen Johanna, f.03.10.1827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Berentsen

Til TrondTakker for innlegget her og under 34726.I folketellingen for 1801 har jeg funnet under gården Fæsthælen i Moskenes en Ole Johansen 6 år, fostersønn.Fra samme tellingen under gården Hermansdahl i Moskenes finner jeg en Johan Spennes 69 år, 2, g. gift.Er det noen med tilgang til kirkeboken for den aktuelle periode som kan sjekke om denne Johan hadde en sønn med navn Ole?Når det gjelder Øllegaard har jeg funnet 3 kandidater i folketellingen fra 1801.1 i Waagens prestegjeld, 1 i Schjerstad prestegjeld, og 1 på gården Øren i Væfsen prestegjeld. Øllegaard Olsdt. 10 år, deres datter. Morens navn er Marit Olsdt. 42 år. I 2. ekteskap. Selv om det står at Øllegaard var deres datter, er dette vel trolig at hun er fra morens 1. ekteskap. Da den 2. ektemannen til moren ved tellingen heter Svend Hartvigsen. Mvh. Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Ole heter Ole Johan Spender. 'Sponsores' ved giftemålet var Ole Jonsen, Rostad og Nils Nilsen, Festhælen.Spender er et merkelig navn. Det finnes ingen gårder ved FT1801 som har dette navnet - og navnet kan ha utenlandsk opprinnelse. Jeg er nokså sikker på at det ikke har noe relasjon til Flakstad/Moskenes - bla begrunnet med at Ole ikke er konfimert her. Jeg har transkribert alle skiftene frem til beg. av 1800 - ingen 'treff' her heller mht Ole Johan Spender.Faddrene til førstefødte var Søren Pedersen Beskilvåg, ungkarl Peder Olsen, Christianna Søren Pedersens kone, Marit Peder Salamonsens kone og pige Johanna....Grønbek.Øllegaard heter Øllegaard Kirstine.NB! Kirkebøker 1749-1791 er bortkomne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Til Frank!Den Øllegaard som du har funnet på gården Øren i Vefsen heter: Øllegaard Kierstina Olsdatter er 10 år i skifte etter faren Ole Andersen på Øren 1798 mora er som du skriver Marith Olsdatter.Jeg har bare kikka litt i skiftene nå i kveld og jeg kan ikke finne henne i flere skifter enn skifter fra Vefsen 1780-1810, s. 119-120 av Svein Edvardsen.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Berentsen

Til Trond og SolveigTakker for nyttige opplysninger om Ole og Øllegaard. Kan nu fastslå at Øllegaard var fra gården Øren i Vefsen.Til SolveigStår alderer til Øllegaards far i skifte? Den boken/hefte med skifter fra Vefsen av Svein Edvardsen, er den mulig å få tak i nu? Mvh. Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Nei jeg kan ikke fastslå at at det er rette Øllegård, har prøvd å lete i de kildene som jeg har heime og prøve å finne noe mer om henne men ikke klart det. Jeg fant henne ikke nevnt mer enn i et skifte.Nei det står ikke alder på hennes far.Og skifte heftene går ann å få tak i enda regner jeg med. Jeg har selv tenkt å bestille flere etter jul. De er et av de beste hjelpemidlene som jeg har foruten kirkebøker.For Vefsen er det 5 hefter fra 1686-1780, 1780-1810, 1811-1845, 1846-1880, 1881-1920. Da jeg kjøpte dem kostet de 150 kr. for stykke, hva de koster nå vet jeg ikke. Men man trenger jo ikke alle.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Tilbake til navnet Spender. Jeg ser at ved FT1801 arbeider en tjenestedreng på gården Wig i Buksnes med navn Johan Fredriksen Spenden, 18 år. Spenden kan være Spender - og et spor.Kanskje noen av Buksnes 'ekspertene' kan plassere denne tjenestedrengen inkl. foreldre?Jeg har kikket i Sollieds arkiv ved SAB og fant en danske med navn Spend - dog ikke Spender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Lorents Petter Olsen 43 år gift 2. gang 30.12 1855 med enken Anne Margrethe Pedersdatter 42 år. Lorents far er nå oppgitt å være Ole Hansen. Hennes far Peder. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg har sett litt nærmere på Øllegaards familie. Foreldrene var som nevnt Ole Andersen og Marith Olsdtr. bosatt på gården Øren i Vefsn. De hadde ved Ole’s bortgang (skifte i 1798) syv barn: Anders (10), Ole (5), Johannes (4), Peder (2 ½), Ole Michael (10), Øllegaard Kierstina (10) og Anna (6).Ved FT1801 ser vi at Marith Olsdtr. er gift for andre gang med Svend Hartvigsen (fra gården Drevland i Vefsn – foreldre Hartvig Andersen og Anna Povelsdtr.). Ungeflokken er redusert til fem barn: Anders (13), Johanes (6), Peder (4), Ole Michael (2), Øllegaard (10).Jeg har så scannet igjennom alle Svein Edvardsen’s skifter for perioden 1780-1845 (Vefsn, Tjøtta, Alsthaug, Bindalen, Velfjord, Vega, Nesna, Meløy, Rødøy, Lurøy, Træna, Herøy, Dønna, Brønnøy, Hemnes, Moe) uten å finne hverken Øllegaard eller Svein. Det er heller ingen skifter på gården Øren (i Vefsn) i perioden 1811-1845.Det ser ut som at gården må være solgt og familien flyttet – hvor?Svend Hartvigsen mistet moren sin Anna Povelsdtr. ca. 1789 (skifteår), men finner ikke skifte etter faren Hartvig Andersen i Vefsn?Mikael, Øllegaards alder ved sitt andre giftemål med Lorents stemmer med alderen ved FT1801. Dvs. det er fremdels samme Øllegaard. Men ellers er det en del feile opplysninger nedskrevet av presten (ikke uvanlig).Solveig, finnes det bygdebok for Vefsn, event, oppslag på gården Øren og Drevland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Det fins ikke slektsbøker over gårdene i Vefsen, regner med at det er det du mener. Bygdebok over andre ting i Vefsen mener jeg det fins, men ikke en som tar for seg den enkelte gård og folke der.Jeg leste nettop i dette forume innlegg 34849 at bygdebok forfatteren var begynt å skrive på den så den kommer vel.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Berentsen

Stor takk til Solveig, Trond og Michael for innleggene.Til Solveig Hvor får en tak i disse skiftene?Til Michael Jeg hadde faktisk oversett Øllegaard 2. ekteskap og likeens hennes dødsfall.Til Trond Jeg klarer ikke helt å slippe taket i den Ole Johansen som er fostersønn på Fæsthælen ved folketellingen i 1801 Så har vi på gården Hermansdahl Johan Spennes 67 år ved folketellingen i 1801. Kan det tenkes at det ved en taste eller en skrivefeil er Spenner blitt til spennes. Dersom det er tilfelle Har vi jo Spenner og Spender, to nærmest like navn.Som du skriver innlegg 4 var 'Sponsores' ved giftemålet var Ole Jonsen, Rostad og Nils Nilsen, Festhælen. Denne Nils Nilsen er vel den samme personen som Solveig nevner i innlegg 6.Er det noen som kjenner til hvem denne Ole Johansen på Fæsthælen i 1801 var sønn til, og hvor han ble av.Mvh. Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Ta kontakt så skal du få E-post adr. til Svein Edvarsen, skrev hans inn først men syns det var litt frekt selv om han legger den igjen her av og til.E-post adr. min: sol.sund@alstahaug.online.noHilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Godt observert Frank, Johan Spennes (1734-)/Inger Olsdtr. (1761-) fikk en sønn Ole i 1794. De andre barnefødslene jeg har notert er Abraham f.1792, Michael Ursin f.1795, Fredrich f.1800 (ikke døpt i Flakstad/Moskenes).Skifter som jeg har skrevet av for Hermandsdalen har ikke noen tilknytning til hverken Johan eller Inger ( 2 skifter i 1780, 1 skifte i 1781 og det siste i 1801).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Ref. KB så skriver presten Johan Spenes (en n) som farsnavn på alle de tre barna. Jeg tror ikke at det er en forveksling med navnet Spender.Dessuten står det kun Ole på personen født i 1794 - ikke Ole Johan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Berentsen

Takk igjen til Solveig og TrondTil Solveig Fant E-post adressen til Svein Edvardsen på siden til Vefsen slekthistorielag.Til TrondJeg hadde et lite håp om at Johan Spenes var far til Ole Spender, men det forsvant jo nu. Vi har nu etternavnene Spenes, Spenden og Spenner Det er jo litt pussig at navnene Johan, Ole og Fredrik(sen) går igjen blant disse folkene.Bør vel nu konsentrere meg om hvor Johan Fredriksen Spenden i innlegg 10 kommer fra. Mvh. Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Enig. Her har du både navn og alder som du kan bruke ved søk i FT1801. Det er ikke sikkert at det er så mange alternativer å velge mellom. mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.