Gå til innhold
Arkivverket

[#34731] Eli Samuelsdatter Bergaust

Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Eli Samuelsdatter Bergaust, antatt født på Bergaust i Veldre, muligens andre steder i Ringsaker? Hun levet fra ca 1680 og døde i følge Ringsaker kirkebok i 1740.Hvem var hun datter av? Samuel er nesten ikke brukt som navn i Ringsaker, men det forekommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Thor Bøhmer

I LEX RULLE UDJ HEEDEMARCHENS FOGDERI 1697, trykket i Hedmark Slektshistorielags Tidsskrift bind VI s.85-108 finner jeg:Jens Samuelsen Bergost Huus Mands søn 18 aar som ikke møtte til mønstring.Han må være en bror av Eli Samuelsdatter og det tyder på at det må ha vært en Samuel som bodde på en av Bergustgardene. Når det tyder på at Samuel var husmann, så kan han for eksempel kan ha vært på velt Bergust, men dette må undersøkes nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Stein Ole Kjær

Når du er inne på Bergoust. Jeg har lenge lett etter Peder Andersen fra Bergshus i Ringsaker. Han ble oppgitt som far til Ingeborg Pedersdatter som ble født 10.7.1829 på Bekkeneie i Vaage i Gudbrandsdalen. Moren var Eli Iversdatter.Denne Peder Andersen har vært håpløs å finne. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Berghus er ukjent for meg, men jeg skal ha det i tankene. Bergoust er et navn som ikke nyttes. Bygdefolket sier Bergust. Det burde være det offisielle navnet etter min mening. Det som brukes som kartnavn er Bergaust. I Ringsaker sier man ikke aust, men jeg vil tro aust-formen kommer fra gammalnorsk.Mitt bakenforliggende spørsmål er egentlig 'Hvem var Samuel'. Jeg har bare funnet en Samuel i Ringsaker som kan matche. Han var født på Opsal før 1650.Ellers var Samuel oppgitt å være husmann på Bergust og ikke bruker. Han kan ha vært bruker på velt Bergust?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Thor  Bøhmer

På Mælum i Furnes var det to Samuelsen - brødre - som var soldater rett før 1700. Brynild og Arne. Søker en disse navnene, så er det helt klart navn som er mye brukt på Narud i Veldre. Narud er nabogarden til Bergust. Jeg antar derfor at disse soldatene var brødre til Eli Samuelsdatter Bergust gift til Steinhaugen. Jeg øyner derfor en mulighet for at Samuel på Bergust kan ha vært gift med ei datter på Narud. Skal jeg dra dette langt - for langt - så kunne en gjette på at Brynild Arnesen Narud kunne ha hatt en søster eller datter som var mor til disse søsknene på Bergust. Imidlertid kan det nære forholdet mellom folket i grenda være årsaken til gjenbruk av navn. Peder Brynildsen Narud var for eksempel bruker på Bergust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.