Gå til innhold
Arkivverket

[#34737] Hanna Caroline Hansdatter, Buksnes

Gjest Terje Soløy
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Soløy

Hanna Caroline Hansdatter fd. 1838 i Buksnes. Hun var datter av Hans Grøn. Hvor kom han fra? Hvem var Hannas mor og hvor kom hun fra?vennlig hilsen Terje Soløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Soløy

Har funnet ut at Hans Grøn døde 5 feb 1891 i Nusfjord i Flakstad. Men hvor bodde han før det, og hvem var hans hustru?hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Foreldre var Simon Brodkorb Dahl, f. i Trondheim, [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=mi18601806&gardpostnr=2994&merk=2994#ovre>Lenke d. 1.2.1825 Kylpenes i Hol. Gift med Lucie Falch, f. 1780 i Sennesvik, d. i Nusfjord. datter av Jacob Pettersen Falch (1749-22/9 1841) og Christiana Hansdatter Aas (1750-30/4 1831) Lenke . Deres barn var Jacob, Andreas, Bernhard, Hans Grøn og Jacob Falch. Johan overtok farsgården i Kylpenes. Andreas bosatte seg i Sennesvik. Bernhard og Hans Grøn bosatte seg i Nusfjord. Jacob flyttet til Danmark.Hans Grøn Dahl med kona Rachel Danielsdatter Ursin i FT1865 LenkeHans Grøn Dahl død

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Soløy

Tusen hjertelig takk for opplysninger. Det er som jeg etter hvert fikk en vag misstanke om. Nå er det bare å få bekreftet mor til Hanna (som forøvrig er min tippoldemor).vennlig hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Magne Bernhardsen

Hvem ble Hanna Caroline gift med? og når/hvor? - Finner en Hanna Caroline født i Sennesvik, Hol i 1838, men er usikker på om det er henne -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Soløy

Hun ble gift med Edvard Marius Lund fra Nes i Flakstad. Kan du ringe meg Per. mener at du har mitt nr fra før.vennlig hilsen Terje Soløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Vielsen til Hanna og Edvard [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=flakvi59&gardpostnr=51&merk=51#ovre>LenkeEdvard Marius var f. i Brønnøy. Hans foreldre finner man på Sund i 1865 Lenke og i 1875 LenkeTorberg død 27/9 1886 på Nes Lenke og kona Johanne Fredrikke som omkom i en brann 9/2 1886 på Nes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Soløy

Tusen takk. Disse opplysningene hadde jeg, men jeg ser at Johanne Fredrikke står oppført med Værdalen som fødested. Ved innflytting til Flakstad i 1849 står det Vega som fødested, om jeg har tolket skriften riktig.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Göran Åhling

Hej!Johanne Fredrikke är enligt Digitalarkivets Fødselsregister for Verdal 1799-1895 född där.Kan för övrigt tillägga att Torberg Lund, far till Edvard Marius, var bror till min frus farfars farfar.Hälsningar Göran Åhling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Soløy

Er det mulig at du Göran, har rett fødselsdato til Johanne Fredrikke. Jeg har registrert år 1810. Hva var hennes farsnavn?Vennlig hilsen Terje Soløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Göran Åhling

Hon var enligt ovan angivna register född 23/12 1812 som dotter till Karl Fredrik von Köppen, 'Capt,(sjef Snåsenske skil.kp)' och hustru Theodora Marie Hansdatter Sommer.Frederikke Johanne finns också som konfirmerad i Verdalen i register på Digitalarkivet.Fadern dog relativt tidigt, 18/2 1814 (Dödsregister for Verdal, men se även Trondhjems Adresseavis, no 15 s.2, 22 feb 1814). Om modern har jag en helt osäker uppgift om att hon dog i Brönnöy 1843, utan notering om källan.Hälsningar Göran Åhling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Soløy

Tusen takk. Det er jo meget sansynlig at hennes mor døde i Brønnøy. Da Torberg og Johanne flyttet til Flakstad i Lofoten kom de fra Brønnøy, og Torberg er etter mine opplysninger født i Brønnøy. Jeg hadde opplysning om at Johanne var født på Vegø (Vega), men det kan være en feil avskrift fra kirkebok.Vennlig hilsen Terje Soløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Göran Åhling

Ja, Torberg (nr. 2 med samma namn och tvilling) döptes 9/9 1810 i Sömna.Han har faddrarna Peder Henrik Greger Steensøe, Ludvig Schultz Knoph Offersøe [morfar], ego baptisan Walseth, Madme Karen Maria Greger Steensøe, Jomfrue Christiana Kiersekow Krognes enligt min frus anteckningar.Torbergs bror (min frus tipp-oldefar) Peter Christian Bech Lund var präst på Vega ett tag. Annars känner vi inte till någon förbindelse dit. Frederikke Johannes syskon tror vi var i Ytteröy, Verdal, och Näröy/Bindal, men det kan ju finnas något mer som vi inte upptäckt ännu...Hälsningar Göran Åhling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Göran Åhling

Bara glad att kunna dela med mig!Min fru brukar säger att det inte kan komma in något i en 'lukket hånd', och det håller jag med om.Hälsningar Göran Åhling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Om Teodora Marie, mor til Fredrikke Johanne, døde i Brønnøy, vet jeg ikke, men hun bodde i alle fall i Verdal etter at hun ble enke etter kapt. von Køppen. Hun fikk i 1816, som enke, datteren Sirianna, med Jon Nielsen Kvelstad, uten å være gift med ham. Han adopterte datteren, står det i Verdal bygdebok, men jeg har ingen flere opplysninger om Teodora Marie. Sirianna Jonsdatter døde før 1832.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Soløy

Takk for det. De bodde nok en tid i Verdal etter mannens bortgang. Johanne Fredrikke er jo konfirmert i Verdal omkring 1826-27. Det jeg mente er jo at det ikke var usannsynlig at hun døde i Brønnøy i 1843, da datteren Johanne Fredrikke enda bodde der, på den tiden. Når det gjelder Torberg og Johanne Fredrikke, så har jeg nå de opplysninger jeg manglet, og er meget takknemlig for det. Jeg er imidletid mer opptatt av temaets opprinnelse, Hanna Caroline Hansdatter. Der mangler jeg en del opplysninger vedrørende hennes mor.Vennlig hilsen Terje Soløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Soløy

Hanna Caroline Hansdatter fd. 8. nov 1837 (i noen kilder er oppgitt kun årstall 1838) i Hol. Hol er et eldre sogn i nåværende Vestvågøy. Hvem er så hennes foreldre? Har fått oppgitt Ingeborg Pedersdatter som mor. Og det er etter de opplysninger jeg har, helt riktig. Men hvor kom Ingeborg fra, hvem var hun egentlig, og når var hun født og når død o.s.v. Som far til Hanna Caroline er det i 1843, mens de bor på Brandsholmen i Hol oppgitt, Hans Jørgensen. Ved hennes konfirmasjon i 1854 er oppgitt Hans Grøn, unkar fra Trøndelag. Ved hennes vielse med Edvard Lund i 1862 står det at hennes far er Hans Grøn fra Flakstad. På den tiden finner jeg bare en Hans Grøn, og det er Hans Grøn Simonsen Dahl fra Nusfjord. Denne Hans Grøn er født i Hol, men hans far er fra Trondheim. Men på den tiden Hanna ble født er denne Hans Grøn gift med enke Maren Marie Johannesdatter i Nusfjord. Dette ekteskapet ble inngått i 1834 og Maren døde i 1843. Deretter giftet Hans Grøn seg med Rachel Ursin Danielsdatter Justad i 1845. Det er opplyst at Hans Grøn ikke hadde barn i sitt første ekteskap, men 6 i hans andre. Kan noen hjelpe meg å finne svar på denne lille gåten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

HeiDette hjelper vel litt.Maren Maria Graae Johannesdtr f. 1796 Skifjord i Hol var først gift med Jens Andreas Lossius Nicolaisen f. 1796, (se Holboken) de fikk siste datter i 1833 (Han er dobbel Ursin (dvs på både mor og farsiden.Maren ble så gift med Hans og hadde to barn, (et dødfødt) og datteren Elisabeth f. 1836 d. 1848 De var derfor uten livsarvinger i dette ekteskapet.Hans ble gift med Rachel men der har jeg ikke registrert noe barn ennå.Kan og føye til at Hans sin mormor Christianna Hansdtr het Aars og ikke Aas og er trolig datter til Hans Johnsen Aars i Alstahaug, som igjen er sønn til John Aars og Margrethe Klæboe av Stud og Klæboe slekteneOm John Aars har forbindelse til Aars i Vefsn og Trondhjem har jeg ikke noe opplysninger om men det er sikkert mulig å finne ut av.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Soløy

Tusen takk for innlegg. Barn til Hans og Rachel finner du ved å følge lenke i innlegg 4. Men min lille gåte er om Hans Grøn virkelig er far til Hanna Caroline Hansdatter. Jeg mener det, men føler at jeg ikke kan dokumentere dette 100%. Hvem er denne Ingeborg som er Hannas mor? der mangler jeg stort sett alt.Vennlig hilsen Terje Soløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.