Gå til innhold
Arkivverket

[#34741] Ole Nilsen, f ca 1810, dansevert/butikkeier Kr.sand.

Gjest Anne Nilseng
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Nilseng

Ole Nilsen er min farmors (Hanne Tidemand) morfar. Han og kona Anne Henriksdatter drev en butikk i Kongensgt. 71, Kr. sand. Jeg vil gjerne vite mer om dette. Men familien var visstnok også veldig musikalske. Datteren Ida Emilie giftet seg med Peter Thorvald Tidemand, f 1859, som bla a senere spilte fast på kinoen i Arendal. Jeg har prøvd og søke bakover for å finne Ole Nilsens foreldre, de andre barna og Annes foreldre uten å lykkes. Mine gamle foreldres påstand er at det er en gren til maleren Adolph Tidemand et sted, men jeg tror ikke det stemmer. Men kanskje noen kan motbevise det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tror nok Storaker har rett der. Jeg finner følgende barn av Ole Andreas Nielsen og Anne Henriksdtr. i FS-VRI:1. Nilsine Emilie Olsdtr., f. 7/6 1850 (døpt 21/7).2. Hanne Gurine Olsdtr., f. 10/3 1853 (døpt 17/4).3. Cille Serine Tobine Olsdtr., f. 20/10 1855 (døpt 2/12).4. Olevine Nicoline Andrea Olsdtr., f. 25/1 1860 (døpt 4/3).5. Severin Olsen, f. 19/9 1862 (døpt 28/9).6. Ida Emilie Olsdtr., døpt 31/3 1867 (fra FS-IGI).Alle barna døpt i Kristiansand.Ole Andreas Nielsen og Anne Henriksdtr. jf. FS-IGI gift i Kristiansand 7/5 1850.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder en eventuell kobling til Adolph Tidemands slekt, kan jeg hverken bevise eller motbevise noe som helst. Den vil vel uansett ikke være aktuell i forhold til Ole A. Nielsen og Maren Henriksdtr., siden Tidemand-navnet vel tilhørte din farmors farsslekt - ikke hennes morsslekt (jf. innlegg 134 i denne debatten: Lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Nilseng

Takk for svar! Når det gjelder Tidemand-navnet er det et stort mysterium. Peter Thorvald Tidemand som var gift med Ida Nilsen sa selv at de var i slekt med maleren. Men ingen kan huske eller si eksakt hvor forbindelsen er. P. Th.s far het Christian Tideman Thostensen som igjen var sønn av Thosten Hansen Bartz. Den eneste forbindelsen jeg finner til Mandal og Tidemand-familien er P.Th. s mor som het Halling. Hun var datter av Peder Andreas Halling fra Mandal. Jeg tror de tok navnet Tidemand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjorn Johannessen

Jeg har vært på Statsarkivet i dag og bladd litt i kirkebøker for Kristiansand og funnet en del om din Tidemand-familie. Jeg får tid til å samle sammen det jeg fant i løpet av kvelden, men siden det mest vedrører Hanne Tidemands farsslekt, poster jeg innlegget i Bartz-debatten (se lenken til mitt forrige innlegg (nr. 4).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne!Jeg er nå nokså sikker på at jeg har funnet ei 'ny' kone til Torsten Hansen Bartz - nemlig Maren Christensdtr. Færch/Ferch. Hun ble født 1/12 1789 og døpt i Kristiansand 8/12. Foreldre: Christen Sørensen Faerch og Anne Margrethe Torchildsdtr. Birch. Se de siste innleggene i Barz-debatten (Lenke). Jeg skal sjekke opplysningene med kirkeboken så fort jeg får anledning. Familien ser ut til å ha flyttet til Arendal rundt 1800, og jeg vil gå ut fra at Maren var i tjeneste i Stavern da hun traff Tosten Hansen Bartz.Mvh Oddbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.