Gå til innhold
Arkivverket

[#34752] Utvandring Holmestrand til Finland

Gjest Kjell Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Halvorsen

Martin Fredrik Olsen, f. 4 feb 1848 på gard Krone, Hillestad i Vestfold. Iflg Botne Bygdebok, bind 1 side 696, reiste Martin som sjømann til Kotka, Finland og ble gift der med en finsk dame. Han var skipsfører der. Jeg ønsker info om hans liv i Finland men er ukjent med søk i finske arkiver. Noen med forslag ?Mvh Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Takk Ketil, for tipset. Jeg har brukt litt tid på å lete der i ettermiddag, men har til nå ikke funnet info om feks folketelling. Det ville vært det naturlige stedet å begynne når en har scratch som utgangspunkt. Jeg fikk forståelse av at finsk og svensk kirkebokføring ble utført på samme måte til noe inn på 1900-tallet. Hva med folketelling, tro ? I Sverige var det vel en landsomfattende telling i 1890, men hva med Finland ? Noen som vet noe ?Mvh Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Takk for det tipset også. Jeg har vært innom der også men problemet mitt er at jeg ikke vet hvor Martin ble bosatt i Finland og da er det en nesten umulig oppgave å ta for seg fylke etter fylke. Nå har jeg selv sporet opp et sted å begynne, som kanskje kan være nyttig link for andre med samme problem http://www.ssb.no/fob2001/int/fob_int-09.html og følge link til Statistics Finlands hjemmeside. Mvh Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

hei!Da jeg vet det var mange nordmenn i Kotka spesielt på norska sågen på slutten av 1800-tallet googlet jeg litt ;-)I filen (på finsk): [url="http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/hum/histo/pg/bertling/elamaavi.pdf>Lenke finnes på side 85: Marthin Fred. Olsen fra Hillestad gift med Amanda født Blomster. Han arbeider på Norska (Gutzeits sag (kalt norska sågen, eller bare Norska). Det står at de hadde en död datter (1881), Andrea. Er usikker på om Andrea er en annen eller om det er hun som er død.Denne filen er en pro gradu avhandling i finsk og nordisk historie skrevet av Merja Bertling. Hun er selv etterkommer etter en av nordmennene i Kotka og har en hjemmeside med litt historie her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Finner et giftemål på Fam.search mellom Marten Fredrik Olsen og Anna Blomster den 23-12-1877 i Pernaja, Uusimaa. Uusimaa fylke er ikke langt ifra Kotka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Per Harald og Carsten:Takk for meget nyttige pekere og informasjon om Martin/Marten. Jeg takker mest på vegne av en gammel tante, født i 1918, som lenge har ønsket mer info om sin onkel Martin som emigrerte til Finland. Nå skal jeg nok komme et stykke videre. Per Harald: vi takker for tilbudet om ytterligere hjelp hvis/når det behovet dukker opp.Mvh Kjell Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.