Gå til innhold
Arkivverket

[#34755] Hjelp til å finne ut mer om Stage og muligens Aarseth (ca 1950 og bakover)

Gjest Yvonne Stage Lange
 Del

Recommended Posts

Gjest Yvonne Stage Lange

Jeg har såvidt begynt med litt slektsgranskning men dessverre er enhver informasjon mangelfulle i min familie på morssiden. Følgende opplysninger har jeg:min mormor: Anne Karine Stage Født: ? Død: 14.05.79 (enten død eller begravet den dagen) Pikenavn: Skal etter info være AarsethHennes far døde en gang mellom 1987 og 1991 vil jeg tippe (jeg husker han), men navnet hans husker ingen. For meg var han bare oldefar i stavern, og kom han fra Stavern. Det er derfor stor sannsynlighet for at Anne Karine var derfra hun og. Jeg har satt en dame på saken på kirkekontoret i larvik og venter på svar.Morfar: Jan Preben A. Stage (vet ikke hva A står for) Født: 3.8.1927 Død: 12.10.1973 (trolig dato for begravelse, noe sier meg at 23.9.73 er rette dato for død)Siste adresse er Fjordveien 75, 1363 HøvikJeg tror begge døde av kreft. De fikk to barn, ene født i 60 andre i 63. Slik jeg har forstått det har de i hvertfall hele sitt samliv bodd i bærumsområdet, haslum har vært nevnt opptil flere ganger. Jeg har blitt fortalt at morfar er dansk, men dette er informasjon jeg slett ikke er 100% sikker på. I følge min informasjon (som igjen ikke er til å stole helt på) så er Johannes Stage far til Jan Preben A. Stage. Johannes er den fotografen som tok bildet over muren (?) da tyskerene overga seg på akershus festning. Bildet tilhører Aftenposten tror jeg.Jeg har altså vært i kontakt med Haslum kirkekontor. Begge ligger gravlagt på Haslum men steinen er så dårlig at det er umulig å lese hva som står. Er takknemmelig for ethvert tips videre i saken, også hvordan jeg bør gå frem da dette er helt nytt for meg.På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Stage Lange

Jeg har nå fått vite med sikkerhet at Anne Karine sitt pikenavn skal være Aarseth og at hennes far het Knut, og går ut i fra at han da og het Aarseth. Knut Aarseth sin kone vet jeg med sikkerhet at døde før K.A, og også før jeg ble født. Jeg har små opplysninger som tyder på at hun har overlevd sin datter ergo skal hun ha dødd et sted mellom 1979 og 1984, i alle tilfeller før 1984. Noen som sitter på informasjon fra Stavern området som kan hjelpe meg videre? Også sendt mail til aftenposten i håp om at denne Johannes Stage, etter sigende min oldefar, var ansatt ikke freelancer og at de enten sitter på noe info om han eller at de vet om noen som kan gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Prøv om du kan finne dødsannonsen i Asker og Bærum Budstikke. Det er jo ikke så langt fra Høvik til Budstikka som ligger like ved Ikea. Eller så kan du jo prøve på Asker eller Bekkestua biblioteker.Om du reiser opp til 'meninghet/kirkekontoret' til Haslum kirke (vegg i vegg med krematoriet) så har jo de begravelsesprotokollene der. Der kan du jo i de minste få riktige datoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Ved et raskt søk på etternavnet Stage i folketellingene 1900 og 1865 finner du bare 2 (eller er det den samme?) person(er) i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Brandt Øgaard

Hei! Ang. din mormors far, er det èn Knud Olav Aarset på Family Seach, IGI, f. 10.02.1924 Vigra, M&R, og d. 07.06.1985, som kanskje kan passe. Foreldre het Andreas Enok Aarset og Sigrid Ovidia Synes.Ifølge FT 1900 finnes det Aarseth - gårder i Møre og Romsdal og Nord- Trøndelag. Kan du huske om denne oldefaren din snakket en annen dialekt enn Vestfold-dialekt, eller har du hørt noe om hvor han kom fra i landet?Mvh Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Stage Lange

Takk for svar så langt. Min bestemor på andre siden (farmor) mener bestemt at denne Knut Aarseth var Skipper. Er det noe arkiv for slikt? Jeg kan ikke huske hans dialekt, det er knapt så jeg husker han i det hele tatt. 1985 var en noe tidlig død men det kan jo være småfeil kanskje? Jeg har sendt min farmor på leting etter et notat skrevet at hans kone, jeg tror det burde stå hennes navn i den.Hva gjelder budstikka; jeg er sikker på at hverken min bestemor eller bestefars død har kommet med der. Min mor var svært ung da de døde og jeg tror de omtrent bare ble kastet i en grav uten mer diskusjon om den saken.Jeg har jo ringt dette kirkekontoret på haslum og det er de som har gitt meg de datoene jeg har. Mer sitter jeg ikke på. Han og reagerte på at notatene var såpass mangelfulle.Jeg skal forsøke å ringe Stavern Kirke i morgen når jeg nå har navnet til min oldefar Knut Aarseth og høre om han kan ligge der. Han bør jo ligge i samme grav, eller ved siden av hans kone om det er litt logikk i systemet der.Noen som har gode linker til danske sider som omhandler dette? Om man skal tro min mor så er hun halvt dansk, altså er Denne Jan Preben A. Stage dansk, med dansk statsborgerskap i følge henne. Min mor har nevnt Odense men dette er grunn til å betvile litt.Jeg har mailet aftenposten uten å få svar enda.Altså oppsummering for å gjøre det mer oversiktligYvonne Stage Lange (meg)Mor: C. StageMormor: Anne Karine Stage (pikenavn Aarseth)Oldefar: Knut Aarseth, Stavern?Oldemor: ?Morfar: Jan Preben A. Stage (vet ikke hva A. står for)Dansk?Oldefar: Johannes Stage ? Dansk?Oldemor: ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ingen Aarseth ble gift i Stavern 1920-40 eller i Tanum 1925-40. Mens jeg så på dette kom jeg på Sjømannshjemmet i Stavern. Han kan ha bodde der på sine gamle dager, og behøver ikke å være derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Stage Lange

Knud Olav Aarset på Family Seach, IGI, f. 10.02.1924 Vigra Blir vel noe ung tror jeg, i og med at hans datter skal være gift med en født i 1927, og at hun skal ha fått sin førstefødte i 1960. Jeg hadde vel inntrykk av at oldefar og var noe eldre, om enn ikke hundgammel, så såpass at han gikk med stokk. Jeg skal høre med min farmor (som har møtt han et par ganger) om hun kan huske en møredialekt. Trønder er jeg nokså sikker på at han ikke er.Hva er dette sjømannshjemmet? Eksisterer det nå? Et godt tips er det i hvertfall og det skal følges opp. Nå har jeg tilogmed snust opp en annen Stage på vestlandet og sendt en mail for å høre om vi kanskje kan være av samme avstamning.Jeg kommer nok tilbake til dere med den andre siden av familien etterhvert også, men den er heldigvis noe mer åpen. Fått Legacy 6.0 vanlig versjon på dataen i dag så nå er jeg skikkelig klar for å finne ut masse infoJeg er virkelig takknemmelig for enhver hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Sjømannshjemmet i Stavern er det eneste der så noen gateadresse skulle ikke være nødvendig. Det ligger også i den sentrale delen. Det er vel egentlig et nasjonalt sjømannshjem og er 100 år gammelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne S. Lange

Nå har jeg fått fatt i en fetter som ganske bestemt mener at Knut Aarseth er født i 1901, og at han var fra Ålesund. Han mener at han kun tilbragte pensjonisttilværelsen i Stavern (hva som har skjedd i mellom vet jeg ikke, han og hans kone har nok tatt seg endel av min mor da hennes foreldre døde tidlig, kanskje har de bodd i bærumsområdet). Han var heller ikke skipper, men maskinist og sjefsmaskinist. Bl.a skal han ha vært med på å bygge MS Oslofjord og MS Vistafjord (han har hørt han var maskinist på MS Oslofjord og). Skal lete litt selv på internett nå, men setter pris på all hjelp da dere er mer drevne og trolig har flere kilder enn meg.Denne Jan Preben A. Stage (A står trolig for Arnt) har vært sønn av Johannes Stage (fotografen som tok bildet der tyskerene overgir akershus festning). Og Johannes Stage skal etter sigende ha vært den som kom fra danmark. Men min fetter tror J.P.A Stage kun er halvt dansk. Han mener å ha blitt fortalt at Johannes Stage fant seg en norsk kone og fikk sønnen J.P.A Stage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne S. Lange

Ja! Bertel hørtes litt kjent ut for min onkels kone. Det kan meget vel være han. Men jeg sliter virkelig med å forstå hva som står... Noen som er gode på slik skrift?Forstår det slik at det står Fisker Karl Mathias Aarset som far og moren heter Anna Johanne (fødenavn kan man jo bare lure på). Ser fødselsåret deres og men faddere er noe uklart. Skimter . Uden arb.Knud (mulig Aarset), Karl Bertel (ett eller annet) og resten skjønner jeg lite av.Må logge av nettet nå men skal se på dette på ny i morgen og søke mer også. Onkels kone skulle se om hun hadde den papirsaken fra hans begravelse. Det vil bekrefte fødselsdato (men det kan ta tid)TAKK igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Anna Johanne f.Henriksen. Stenarb. Knud Aarset, Kone Berte Pedersen, Fisker Nils Alverstad, Pige Elida Henriksen. Rett meg hvis jeg har feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Stage Lange

Da har jeg lett endel i folketellingene og kommet frem til at det nok er en god del ulike stavninger på navn. I 1900-tellingen er Karl Mathias Aarset (slik det står der han er far til Knud Bertel) blitt til Karl Aarseth. I 1875 tellingen er det Carl Mathias Aarseth. Fødested er i 1875 oppgitt til å være Ålesund, og fødselsåret er 1866. Ugift i 1875 naturlig nok, i 1900 er han gift. I 1875 tellingen står han med sin familie. Les mer her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f71501&gardpostnr=65&personpostnr=796&merk=796#ovre>Lenke1900-tellingen her her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Stage Lange

Jeg har vært i kontakt med sjømannshjemmet i Stavern. Han har bodd der og damen som jeg snakket med husket han meget godt.. Hun kunne også bekrefte hans fødselsdato.Vedkommende skal søke manuelt i gamle arkiver å se om hun fant noe mer men kom til å ta det på nyåret. En ukjent person for meg var oppgitt som en av kontaktpersonene da han bodde der. Han er oppgitt som nevø. Jeg har funnet en med dette navn og kommer til å ta en telefon bare jeg får dristet meg til det (telefoner til fremmede folk anser jeg som skummelt) være riktig mann, passer omtrent med fødselsår.Knud/Knut Bertel Aarset f. 26.06.1901 død 9.2.1987 eller var det 1989? gravlagt 17.02 samme årHans kone: Hedvig Marie f. 26.07.1900 død 28.11.1981 gravlagt 4.12.1981Begge ligger gravlagt i Stavern.I begravelsen skal det ha møtt opp en kar hun mente het Knut Aarset og som vår oldefar var onkel til. Jeg har funnet en som kan stemme med ca alder, og bosted og skal forsøke å ringe denne personen også. Nå begynner det å bli riktig så gøy.Hadde vært fint å få vite mer om hvor denne Knud Jørgensen Aarseth kom fra egentlig. Borgunds S. og Prgj oppgis til fødested. Hvor er dette? Hans kone Berte Ingebrigtsdatter Aarseth er født i Harams S. og Prgj, og ligeså deres førstefødte Berte Johanne. Altså har de flyttet til Ålesund mellom 1855 og 1866 da Karl Mathias Aarseth ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Borgund var tidligere egen kommune, nå Sula kommune. Det er Aarseth - gårder på Ellingsøya ved Ålesund. Du kan lese om gårdene og slektene her i 'Borgund og Giske IV Gardssoge. Norddelen og byområdet', av Ragnar Øvrelid 1973.Er selv på leiting etter mulige Aarseth-aner her, på gården Store Aarseth, men ser foreløpig ingen felles navn som vi begge søker.Mvh Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Sjømand Karl Mathias Aarseth f. 1866 i Ålesund ble viet 21.10.1900 i Ålesund til Anna Johanne Henriksen, tjenestepige.Hun var født i Ålesund 1873. Fedrene var Knud Jørgensen Aarseth og sjømand Rasmus Henriksen.De opptrådte også som forlovere.Du finner vielsen blant skannede kirkebøker, Ålesund Ministralbok 1894-1903, folio 142.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Far til Knud Jørgensen Aarseth må hete Jørgen. Finner ikke noen Jørgen under Store Aarseth i bygdeboka for Borgund og Giske som jeg har kopi av. Han kan imidlertid være fra gården Aarseth Lille, gårdsnr. 167, ved Grytastranda (de som er mer lokalkjente kan kanskje fortelle hvor det er.I FT fra 1801 finnes en Jørgen Olsen, 5 år, på denne gården Aarseth Lille. Far er Ole Rasmussen, bonde og gårdbeboer, 39 år, og mor Maren Jacobsdatter, 35 år. LenkeKanskje har du her enda to generasjoner bakover?Mvh Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild B. Øgaard

Ang. Knud Andreas Christian Jørgensen, het faren Jørgen Andreas, ifølge kirkebokføringen av dåpen til en eldre bror, Martines, dpt. i 1815 Lenke KAC var dermed oppkalt Knud etter morfar (mor: Berte Knudsdtr.) og Andreas etter far.Mvh Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.